Fiets

Inhoud

1 Algemeen

2 Onderbouwing

3 Bronvermeldingen, documenten en links

4 Wijziginghistorie

1. Algemeen

2 Onderbouwing

De fiets is naast lopen hét duurzaam vervoersmiddel bij uitstek. En is de laatste jaren ook als zodanig gepromoot en mede daardoor in aantal en verschijningsvormen sterk toegenomen. Toch wordt het fietsen tot nu toe relatief slecht gefaciliteerd. Fietspaden zijn smal en stallingen vaak te klein. Met de toegenomen drukte en snelheidsverschillen is het risico op ongelukken echter ook toegenomen.

De fiets blijkt in potentie structureel onderschat te zijn en nog steeds te worden.

In de spits zijn er meer fietsbewegingen dan autobewegingen. En dat leidt op een toenemend aantal punten, zeker rond de grotere stations, voor problemen die nauwelijks oplosbaar lijken.

2.1 Algemeen

Al decennia is de racefiets en stadsfiets bekend. Daarnaast waren er de brommers en (snor-) scooters en sporadisch een bakfiets. Momenteel is er een sterke toename modellen voor langzaam verkeer. Genoemd kan worden een sterke toename van het aantal elektrische fietsen, mountainbikes, vouwfietsen, bakfietsen en fietsen met brede of afwijkende sturen. Daarnaast is er de komst van de brommobiel, scootmobiel, elektrische step, segway, etc.

2.2 Huidige ontwikkelingen

Naast de aloude fietspaden en fietsstroken zijn er sinds kort ook fietssnelwegen. Die zijn met name voor woon-werk-verkeer bedoeld.

Door toename van het aantal fietsbewegingen, de snelheidsverschillen en de toenemende breedte zijn veel fietspaden en -stroken te smal geworden.

Er wordt echter nog maar weinig geld uitgetrokken voor fietswegeninfrastructuur. Zeker in verhouding tot het geld voor OV en voor het personenautoverkeer.

Fiets als voor- en natransportmiddel

De fiets wordt reeds massaal gebruikt voor het vóórtransport voor de trein. De de komst van de OV-fiets is ook in het natransport de fiets in belang toegenomen.

Er zijn echter tal van carpoolplaatsen waar je niet of slecht met de fiets kunt komen.

Of waar het OV gratis bruikbaar is in combinatie met parkeren, moet der per OV-fiets betaald worden en de beschikbaarheid is een risico gezien het kleine aantal fietsen en het ontbreken van een reserveringssysteem. Beschikbaarheid van stallingsplaatsen of OV-fietsen ontbreek geheel.

Fietsen stallen

Het stallen van fietsen rond de stations in de grote steden is problematisch geworden. De forse uitbreiding van het aantal stallingsplaatsen ten spijt, lijkt het aanbod nog steeds veel te klein.

Andersom is te stellen dat de fiets veel potentie had en nog steeds heeft.

3 Bronvermeldingen, documenten en links

Links

Fietsersbond

OV-fiets

Van A naar F: voorbeelden en referenties voor snelle fietsinfrastructuur.

4 Wijzigingshistorie

Naar de wijzigingshistorie

Helpen bestaand lemma te verbeteren

Nieuw lemma inbrengen

Laatste aanpassing: 23-11-11