Definitie


Themabijeenkomst OV 10-6-11



Gastheer: Arcadis Titel: "kansen door bezuinigingen"

Samenvatting

Stefan Hulman (stedelijk OV Rotterdam)
Bij bezuinigingen is de verleiding groot dat om de kaasschaaf te hanteren en daarmee ook snijden in belangrijke lijnen. Juist het versterken van de belangrijke assen leidt tot meer reizigers.Hoewel innovaties belangrijk zijn in een bezuinigingsproces is dat een ondergeschoven kindje geworden door de Wet personenvervoer (geen ruimte voor in 'uitgeknepen' contract). Indien bezuinigingen nodig zijn is er geen tijd meer.Toch bieden bezuinigingen kansen. O.m. door beter in gesprek te komen met opdrachtgeven en daardoor competentiestrijd te staken en mogelijkheden te krijgen om iets te verdienen en daarmee te kunnen investereren o.a. in innovaties.

Jan van Selm (regionaal OV Groningen/Drente)
In samenwerking met andere organisaties die het OV-product mogelijk maken (boord <-> wal) kan de exploitatie-organisatie in een opgaande visieuze cirkel komen. Ook tijdens bezuigingsoperaties. Het is daarvoor nodig dat met name de samenwerking tussen de wegbeheerden en de concessieverlener/exploitant goed is. Denk daarbij een gemiddelde voertuigsnelheid en imago (drempels, bushalteplaatsen, etc).
Het verdienmodel moet ontwikkeld worden vanuit de markt (-potentie). Dat is de klant. Opvallend is dat frequentie dominant aanwezig is in de opsommingen maar ook de product van de wegbeheerder en goeie informatie.
Ook in deze presentatie wordt aandacht besteed aan goed overleg met alle betrokken partijen dus ook samenwerking met de concessieverlener.
Hoe de kosten voor OV berekend moeten worden is nog onvoldoende besproken maar wel een echt punt van aandacht omdat de inkomsten en uitgaven vaak bij verschillende partijen liggen. Maar het is ook niet helder wat bepaalde concessie-eisen kosten.

Lex Boersma (particulier initiatief: nieuw rendabel concept)
Een nieuw busconcept, de snelwegbus, waarbij de bussen alleen over de autosnelwegen rijden bereikt een nieuwe doelgroep Het concept is geen concurrentie voor de trein eerder aanvullend en voedend. Ook voor het overige OV indien er goede afspraken gemaakt worden. De doelgroep is het hoge percentage mensen dat op korte afstand woont en werk van een snelwegaansluiting.
In aanvulling op de vorige presentaties wordt hier gekeken naar een rendabele/winstgevende vorm van OV bij een grotendeels nieuwe doelgroep: de automobilist. Rendabel door hoge bezettingsgraad en hoge gemiddelde snelheid. Eea is onderbouwd met grafieken en cijfers.Dit concept lijkt alles te hebben om een commercieel succes te worden. Maar zoals vaak leiden rigoreuse ideeen tot veel weerstand.

Robert Jan Roos (kennis van vele concepten ook buiten NL; de reiziger)
Stel de reiziger centraal ondanks dat de aanbestedende partij de opdrachter is. Dit lijkt een open deur maar is steeds verder uit beeld verdwenen. En zorg ook voor een goed netwerk, goeie informatie en een goed imago.

Algemeen
Kosten infrastructuur en ook de structurerende werking die daarmee gepaard gaat zou beter in samenhang met te leveren OV-concept bekeken moeten worden.Sommige uitgangspunten loslaten kan juist tot verbetering leiden. Bijvoorbeeld halte-afstanden.Binnen het OV moeten schotten zoveel mogelijk weggehaald worden. (Niet gesproken is over de schotten tussen de verschillende modaliteiten.)Bij de meeste aanwezigen leeft het beeld dat OV niet kostendekkend kan worden en sommigen, waaronder Stefan Hulman, vinden dat dit ook niet wenselijk is. (Waarom het niet wenselijk zou zijn is onvoldoende naar voren kunnen komen door beperkte tijd.)

Een terechte opmerking na de paneldiscussie was dat er vrijwel alleen over bus gesproken is en niet of nauwelijk over de combinatie van OV-delen, mn over de combinatie met trein.




Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]