Van Stappen Spoorprijs

Wat is de Van Stappen Spoorprijs?

De Van Stappen Spoorprijs is een prijs voor medewerkers die een bijzondere prestatie leveren of hebben geleverd aan de kwaliteitsverbetering van de dienstverlening aan de reiziger. De prijs is genoemd naar ingenieur Jan van Stappen die van 1922 tot 1940 bij NS werkte. Hij liet NS een legaat na, voor dit doel te gebruiken. De Jan van Stappen Stichting beheert het legaat en reikt daaruit sinds 1994 de prijs uit.

Kwaliteitsverbetering van dienstverlening aan klanten

Kwaliteitsverbetering is één van de belangrijkste speerpunten van de spoorse bedrijven .Dat is onder meer te bereiken door de dienstverlening aan de reiziger te optimaliseren en door [service] en [punctualiteit] te verbeteren. Een prestatie van kwaliteit levert een tevreden reiziger op en werkt intern motiverend.

Er zijn verschillende instrumenten om op de reiziger gerichte kwaliteitsverbetering zichtbaar te maken en te belonen. De Van Stappen Spoorprijs – kwaliteitsprijs voor medewerkers – is zo’n instrument waarmee managers hun medewerkers (onder wie het middenmanagement) kunnen belonen voor hun bijdrage aan verbetering van de dienstverleningskwaliteit.

Kwaliteitverbetering kan direct en indirect betrekking hebben op dienstverlening aan zowel interne als externe klanten. Het kan gekoppeld worden aan bestaande acties en/of aan gedrag van een medewerk(st)er die een opmerkelijke bijdrage heeft geleverd. In het gedachtegoed van Jan van Stappen zou het gaan om persoonlijke inzet die herkenbaar (ver) uitgaat boven wat functioneel van de medewerk(st)er verwacht zou mogen worden. Uitgangspunt is dat de prijs medewerkers (verder) motiveert om (nog meer) op de reiziger gerichte kwaliteit te leveren.

Bedrijfsonderdelen doen de voordrachten

De opzet van de kwaliteitsprijs is dat elke bedrijfsdirectie eigen medewerkers prikkelt tot het doen van voordrachten en deze verzamelt. De directies van de bedrijfsonderdelen/bedrijven zijn vervolgens verantwoordelijk voor het beoordelen, en het wel of niet voordragen van (eigen) medewerkers voor de prijs. Basiscriterium is dat de medewerker een uitzonderlijke prestatie of inspanning leverde qua op de reiziger gerichte kwaliteit, die in 100 woorden scherp, begrijpelijk en overtuigend aan een niet-NS-er is uit te leggen. Op dit criterium selecteren de directies binnen hun bedrijf. Een gecombineerde voordracht met een ander bedrijf mag: voorwaarde is dat beide directies samen de gecombineerde voordracht doen. Een groep voordragen kan, maar in dat geval wijst de directie voor het bijwonen van het feest maximaal twee personen aan als groepsvertegenwoordigers.

Het Bestuur van de Jan van Stappen Stichting accepteert, binnen de vooraf gestelde grenzen voor wat betreft groepen en het maximum aantal personen, elke voordracht van een directie. De directie vertelt zelf aan elke voorgedragene en diens direct leidinggevende dat de voordracht is gedaan, en waarom. Daarmee wordt voorkomen dat een voorgedragene geen idee heeft waarom hij voor de Van Stappen Spoorprijs is uitgenodigd.

  • Het bedrijfsonderdeel /bedrijf zorgt voor kandidaten voor een voordracht
  • Het bedrijf meldt de voorgedragenen aan bij de Jan van Stappen Stichting
  • lle voorgedragenen zijn feestgangers
  • Het stichtingsbestuur kiest uit de voorgedragenen vijf genomineerden
  • Uit de genomineerden kiest het stichtingsbestuur een prijswinnaar
  • De prijswinnaar wordt tijdens een feestelijke bijeenkomst bekend gemaakt

2008

Het gezamenlijk ProRail- en NS-project Dienstregeling en punctualiteit is de winnaar van de Jan van Stappen Spoorprijs 2008. Donderdagavond 24 april vond de uitreiking plaats. In hun welkomstwoord benadrukten Anita Arts en Aad Veenman dat een tevreden klant eigenlijk de mooiste prijs is. Ook meldden zij dat ProRail en NS de financiering van de Van Stappen Spoorprijs zullen overnemen vanaf 2009. Dus ook de komende jaren wordt de prijs uitgereikt.

In 2008 waren de volgende projecten genomineerd:

  • Dienstregeling en punctualiteit: het inventariseren, analyseren en oplossingen aandragen voor structurele verbeteringen in de dienstregeling die de punctualiteit voor honderdduizenden reizigers vergroot. Van: Klaas Hofstra (ProRail) en Raoul Klein Kranenbarg (NS).
  • Implementatie toegankelijkheid: het schrijven en afstemmen van de uitrol van het Implementatieplan Toegankelijkheid voor mindervaliden (oa. gelijkvloerse instap). Van: Maarten Maarschalkerweerd (ProRail).
  • Verrijdbaar Informatie Scherm (VIS): ter vervanging van posters, om zo reizigers direct te informeren bij ontregelingen. Van: Paula van Meer (NS) en Frans van Buuren (NS).
  • Uniek verblijven in stationserfgoed: het behouden van cultureel erfgoed door waardevolle monumentale stationslocaties te upgraden tot hoogkwalitatieve verblijfshoreca. Van: Evelien de Munck Mortier (NS) en Jildou van der Sluis (NS).
  • Inspectiespiegel: hiermee wordt de dagelijkse controle van de treinen makkelijker gemaakt, omdat het materieel niet meer weggetrokken hoeft te worden van het perron. Van: Tim van Zonneveld (NedTrain).

De eerste nominatie werd uitgeroepen tot winnaar, onder meer omdat met het project een belangrijke bijdrage is geleverd aan de punctualiteitscore van 87 procent in 2007, een record in de afgelopen decennia. In totaal waren dertig ProRailers (zestien initiatieven) voorgedragen voor de Van Stappen Spoorprijs 2008

Van Stappen Spoorprijs | Infrasite

Van Stappen Spoorprijs

Wat is de Van Stappen Spoorprijs?

De Van Stappen Spoorprijs is een prijs voor medewerkers die een bijzondere prestatie leveren of hebben geleverd aan de kwaliteitsverbetering van de dienstverlening aan de reiziger. De prijs is genoemd naar ingenieur Jan van Stappen die van 1922 tot 1940 bij NS werkte. Hij liet NS een legaat na, voor dit doel te gebruiken. De Jan van Stappen Stichting beheert het legaat en reikt daaruit sinds 1994 de prijs uit.

Kwaliteitsverbetering van dienstverlening aan klanten

Kwaliteitsverbetering is één van de belangrijkste speerpunten van de spoorse bedrijven .Dat is onder meer te bereiken door de dienstverlening aan de reiziger te optimaliseren en door [service] en [punctualiteit] te verbeteren. Een prestatie van kwaliteit levert een tevreden reiziger op en werkt intern motiverend.

Er zijn verschillende instrumenten om op de reiziger gerichte kwaliteitsverbetering zichtbaar te maken en te belonen. De Van Stappen Spoorprijs – kwaliteitsprijs voor medewerkers – is zo’n instrument waarmee managers hun medewerkers (onder wie het middenmanagement) kunnen belonen voor hun bijdrage aan verbetering van de dienstverleningskwaliteit.

Kwaliteitverbetering kan direct en indirect betrekking hebben op dienstverlening aan zowel interne als externe klanten. Het kan gekoppeld worden aan bestaande acties en/of aan gedrag van een medewerk(st)er die een opmerkelijke bijdrage heeft geleverd. In het gedachtegoed van Jan van Stappen zou het gaan om persoonlijke inzet die herkenbaar (ver) uitgaat boven wat functioneel van de medewerk(st)er verwacht zou mogen worden. Uitgangspunt is dat de prijs medewerkers (verder) motiveert om (nog meer) op de reiziger gerichte kwaliteit te leveren.

Bedrijfsonderdelen doen de voordrachten

De opzet van de kwaliteitsprijs is dat elke bedrijfsdirectie eigen medewerkers prikkelt tot het doen van voordrachten en deze verzamelt. De directies van de bedrijfsonderdelen/bedrijven zijn vervolgens verantwoordelijk voor het beoordelen, en het wel of niet voordragen van (eigen) medewerkers voor de prijs. Basiscriterium is dat de medewerker een uitzonderlijke prestatie of inspanning leverde qua op de reiziger gerichte kwaliteit, die in 100 woorden scherp, begrijpelijk en overtuigend aan een niet-NS-er is uit te leggen. Op dit criterium selecteren de directies binnen hun bedrijf. Een gecombineerde voordracht met een ander bedrijf mag: voorwaarde is dat beide directies samen de gecombineerde voordracht doen. Een groep voordragen kan, maar in dat geval wijst de directie voor het bijwonen van het feest maximaal twee personen aan als groepsvertegenwoordigers.

Het Bestuur van de Jan van Stappen Stichting accepteert, binnen de vooraf gestelde grenzen voor wat betreft groepen en het maximum aantal personen, elke voordracht van een directie. De directie vertelt zelf aan elke voorgedragene en diens direct leidinggevende dat de voordracht is gedaan, en waarom. Daarmee wordt voorkomen dat een voorgedragene geen idee heeft waarom hij voor de Van Stappen Spoorprijs is uitgenodigd.

  • Het bedrijfsonderdeel /bedrijf zorgt voor kandidaten voor een voordracht
  • Het bedrijf meldt de voorgedragenen aan bij de Jan van Stappen Stichting
  • lle voorgedragenen zijn feestgangers
  • Het stichtingsbestuur kiest uit de voorgedragenen vijf genomineerden
  • Uit de genomineerden kiest het stichtingsbestuur een prijswinnaar
  • De prijswinnaar wordt tijdens een feestelijke bijeenkomst bekend gemaakt

2008

Het gezamenlijk ProRail- en NS-project Dienstregeling en punctualiteit is de winnaar van de Jan van Stappen Spoorprijs 2008. Donderdagavond 24 april vond de uitreiking plaats. In hun welkomstwoord benadrukten Anita Arts en Aad Veenman dat een tevreden klant eigenlijk de mooiste prijs is. Ook meldden zij dat ProRail en NS de financiering van de Van Stappen Spoorprijs zullen overnemen vanaf 2009. Dus ook de komende jaren wordt de prijs uitgereikt.

In 2008 waren de volgende projecten genomineerd:

  • Dienstregeling en punctualiteit: het inventariseren, analyseren en oplossingen aandragen voor structurele verbeteringen in de dienstregeling die de punctualiteit voor honderdduizenden reizigers vergroot. Van: Klaas Hofstra (ProRail) en Raoul Klein Kranenbarg (NS).
  • Implementatie toegankelijkheid: het schrijven en afstemmen van de uitrol van het Implementatieplan Toegankelijkheid voor mindervaliden (oa. gelijkvloerse instap). Van: Maarten Maarschalkerweerd (ProRail).
  • Verrijdbaar Informatie Scherm (VIS): ter vervanging van posters, om zo reizigers direct te informeren bij ontregelingen. Van: Paula van Meer (NS) en Frans van Buuren (NS).
  • Uniek verblijven in stationserfgoed: het behouden van cultureel erfgoed door waardevolle monumentale stationslocaties te upgraden tot hoogkwalitatieve verblijfshoreca. Van: Evelien de Munck Mortier (NS) en Jildou van der Sluis (NS).
  • Inspectiespiegel: hiermee wordt de dagelijkse controle van de treinen makkelijker gemaakt, omdat het materieel niet meer weggetrokken hoeft te worden van het perron. Van: Tim van Zonneveld (NedTrain).

De eerste nominatie werd uitgeroepen tot winnaar, onder meer omdat met het project een belangrijke bijdrage is geleverd aan de punctualiteitscore van 87 procent in 2007, een record in de afgelopen decennia. In totaal waren dertig ProRailers (zestien initiatieven) voorgedragen voor de Van Stappen Spoorprijs 2008