Definitie


Automatische treinbeïnvloeding





Automatische treinbeïnvloeding (ATB) is een systeem dat waarschuwt en eventueel ingrijpt als de snelheid van de trein, metro of tram te hoog is.

Na de treinramp te Harmelen in 1962 is besloten om als aanvulling op de seinen een systeem te bouwen dat het risico op botsingen met hoge snelheid vermindert. Dat systeem wordt tegenwoordig ATB-EG genoemd en bestaat uit een deel in het spoor en een deel in de trein (de treinapparatuur).

Tegenwoordig komen er op het binnenlandse spoorwegnet in Nederland twee verschillende generaties ATB, te weten ATB Eerste Generatie (ATB-EG) en ATB Nieuwe Generatie (ATB-NG) voor. ATB-EG is op het grootste deel van het Hoofdrailnet en op de grenslijnen naar Bad Bentheim en Emmerich geinstalleerd; ATB-NG wordt alleen toegepast op diesellijnen. Op de grenstrajecten Enschede - Gronau en Venlo - Kaldenkirchen is het Duitse INDUSI in gebruik. Daarnaast hebben ook de RET- en GVBA-metro, de HTM-tram en het project RandstandRail een vorm van ATB.

Een technische beperking van ATB-EG is dat alleen een snelheid boven de 40 km/u bewaakt wordt. Deze snelheidsgrens is gebaseerd op de Spoorwegwet: bij een hogere treinsnelheid is een systeem van beveiliging wettelijk verplicht. Bij een snelheid van 40 km/u of lager wordt de machinist geacht op zicht te kunnen rijden en onder alle omstandigheden de seinen langs de baan tijdig te kunnen waarnemen. Om de machinist te attenderen op deze potentieel gevaarlijke situatie, was het ATB-EG-systeem oorspronkelijke voorzien van de ATB-kwiteerfunctie. De functie is in de periode 1997-2003 uit het bestaande materieel verwijderd.

De relatief moderne systemen LZB, ATB-NG, TBL2 en ERTMS, en het uit 1968 stammende ATB-RET (ATB-systeem van de RET-metro), bewaken de snelheid wel tot stilstand (0 km/u). Het oude Duitse systeem Indusi genereert pas een remingreep nadat het rode sein gepasseerd is, waardoor een trein een flink stuk doorschiet.

In Nederland zijn op twee na alle baanvakken van het Hoofdrailnet met een Baanvaksnelheid groter dan 40 km/u voorzien van minimaal één van de genoemde ATB-soorten. Alleen de grensbaanvakken Maastricht Randwijck - Vise Grens en Roosendaal - Roosendaal Grens zijn nog niet voorzien. Nabij Roosendaal zijn overigens wel enkele TBL-bakens aanwezig om de treinbeïnvloedingsapparatuur in de Thalys automatisch te laten omschakelen tussen het Belgische en het Nederlandse ATB-systeem.

Om de beperking van ATB-EG onder 40 km/h op te lossen is ATB-Vv een uitbreiding van ATB-EG ontwikkeld. Deze voegt de nu ontbrekende bewaking bij lage snelheid toe, en heeft tot doel het Risico van Passage stoptonend sein(onterechte STS-passages) te verminderen. ATB-Vv was eerder bekend onder de werknaam ATB-plus-plus (ATB++).

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail verkleint CO2-voetafdruk: daling in CO2-uitstoot zet door
Nieuwsbericht
Magnetische veiligheidsschakelaar van Pilz nu ook als rvs-variant verkrijgbaar
Weblogposting
Strukton Civiel heeft samen met Waterbedrijf Groningen en Royal HaskoningDHV een complexe klus uitgevoerd.
Nieuwsbericht
Tempo in aanpak onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verbreding sluiscomplex Kornwerderzand en resterende 45 miljoen
Nieuwsbericht
Sector en overheden slaan handen ineen voor schone binnenvaart en zeevaart
Nieuwsbericht
Normdocumenten voor buitenriolering gepubliceerd
Nieuwsbericht
Pier Eringa maakt transfer van ProRail naar Transdev
Nieuwsbericht
Duurzaam zoab van KWS krijgt eerste certificaat van Asfaltkwaliteitsloket
Nieuwsbericht
Aandacht voor veiligheid in aanbestedingen en contracten
Nieuwsbericht
Zandoevers Houtribdijk krijgen laagje grond om de N307 zandvrij te houden
Nieuwsbericht
Gebruik openbaar vervoer in provincie Utrecht blijft stijgen
Nieuwsbericht
Maas en Waal klaar voor klimaatverandering
Nieuwsbericht
Start inspraak Verlegging N825 Nettelhorsterweg
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant stimuleert aanschaf elektrische deelauto's
Nieuwsbericht
Landelijk neerslagtekort licht afgenomen
Nieuwsbericht
Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Mobiliteitsalliantie doet voorstellen voor bereikbaar Nederland
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto's in de stad stap dichterbij
Nieuwsbericht
Provincie Zuid-Holland koopt grond aan voor Slimme Centrale
Nieuwsbericht
Minister pakt knelpunt scheepvaart bij Nijmegen aan
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt project Krib- en oeververlaging Pannerdensch Kanaal aan Ploegam B.V.
Nieuwsbericht
Sterke groei buitenlandse arbeidskrachten in de bouw
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]