Definitie


Automatische treinbeïnvloeding





Automatische treinbeïnvloeding (ATB) is een systeem dat waarschuwt en eventueel ingrijpt als de snelheid van de trein, metro of tram te hoog is.

Na de treinramp te Harmelen in 1962 is besloten om als aanvulling op de seinen een systeem te bouwen dat het risico op botsingen met hoge snelheid vermindert. Dat systeem wordt tegenwoordig ATB-EG genoemd en bestaat uit een deel in het spoor en een deel in de trein (de treinapparatuur).

Tegenwoordig komen er op het binnenlandse spoorwegnet in Nederland twee verschillende generaties ATB, te weten ATB Eerste Generatie (ATB-EG) en ATB Nieuwe Generatie (ATB-NG) voor. ATB-EG is op het grootste deel van het Hoofdrailnet en op de grenslijnen naar Bad Bentheim en Emmerich geinstalleerd; ATB-NG wordt alleen toegepast op diesellijnen. Op de grenstrajecten Enschede - Gronau en Venlo - Kaldenkirchen is het Duitse INDUSI in gebruik. Daarnaast hebben ook de RET- en GVBA-metro, de HTM-tram en het project RandstandRail een vorm van ATB.

Een technische beperking van ATB-EG is dat alleen een snelheid boven de 40 km/u bewaakt wordt. Deze snelheidsgrens is gebaseerd op de Spoorwegwet: bij een hogere treinsnelheid is een systeem van beveiliging wettelijk verplicht. Bij een snelheid van 40 km/u of lager wordt de machinist geacht op zicht te kunnen rijden en onder alle omstandigheden de seinen langs de baan tijdig te kunnen waarnemen. Om de machinist te attenderen op deze potentieel gevaarlijke situatie, was het ATB-EG-systeem oorspronkelijke voorzien van de ATB-kwiteerfunctie. De functie is in de periode 1997-2003 uit het bestaande materieel verwijderd.

De relatief moderne systemen LZB, ATB-NG, TBL2 en ERTMS, en het uit 1968 stammende ATB-RET (ATB-systeem van de RET-metro), bewaken de snelheid wel tot stilstand (0 km/u). Het oude Duitse systeem Indusi genereert pas een remingreep nadat het rode sein gepasseerd is, waardoor een trein een flink stuk doorschiet.

In Nederland zijn op twee na alle baanvakken van het Hoofdrailnet met een Baanvaksnelheid groter dan 40 km/u voorzien van minimaal één van de genoemde ATB-soorten. Alleen de grensbaanvakken Maastricht Randwijck - Vise Grens en Roosendaal - Roosendaal Grens zijn nog niet voorzien. Nabij Roosendaal zijn overigens wel enkele TBL-bakens aanwezig om de treinbeïnvloedingsapparatuur in de Thalys automatisch te laten omschakelen tussen het Belgische en het Nederlandse ATB-systeem.

Om de beperking van ATB-EG onder 40 km/h op te lossen is ATB-Vv een uitbreiding van ATB-EG ontwikkeld. Deze voegt de nu ontbrekende bewaking bij lage snelheid toe, en heeft tot doel het Risico van Passage stoptonend sein(onterechte STS-passages) te verminderen. ATB-Vv was eerder bekend onder de werknaam ATB-plus-plus (ATB++).

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting
Ondernemers en inkopers gaan met 23 acties beter aanbesteden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente inkoopplanning 2018
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Doelen Energieakkoord binnen bereik
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht
Ruim 9 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd in 2017
Nieuwsbericht
Eerste slimme kruising ligt in Fryslân
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Inschrijving Innovatieprijs Tour de Force 2018 van start
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht








[Banners]