Definitie


Automatische treinbeïnvloeding





Automatische treinbeïnvloeding (ATB) is een systeem dat waarschuwt en eventueel ingrijpt als de snelheid van de trein, metro of tram te hoog is.

Na de treinramp te Harmelen in 1962 is besloten om als aanvulling op de seinen een systeem te bouwen dat het risico op botsingen met hoge snelheid vermindert. Dat systeem wordt tegenwoordig ATB-EG genoemd en bestaat uit een deel in het spoor en een deel in de trein (de treinapparatuur).

Tegenwoordig komen er op het binnenlandse spoorwegnet in Nederland twee verschillende generaties ATB, te weten ATB Eerste Generatie (ATB-EG) en ATB Nieuwe Generatie (ATB-NG) voor. ATB-EG is op het grootste deel van het Hoofdrailnet en op de grenslijnen naar Bad Bentheim en Emmerich geinstalleerd; ATB-NG wordt alleen toegepast op diesellijnen. Op de grenstrajecten Enschede - Gronau en Venlo - Kaldenkirchen is het Duitse INDUSI in gebruik. Daarnaast hebben ook de RET- en GVBA-metro, de HTM-tram en het project RandstandRail een vorm van ATB.

Een technische beperking van ATB-EG is dat alleen een snelheid boven de 40 km/u bewaakt wordt. Deze snelheidsgrens is gebaseerd op de Spoorwegwet: bij een hogere treinsnelheid is een systeem van beveiliging wettelijk verplicht. Bij een snelheid van 40 km/u of lager wordt de machinist geacht op zicht te kunnen rijden en onder alle omstandigheden de seinen langs de baan tijdig te kunnen waarnemen. Om de machinist te attenderen op deze potentieel gevaarlijke situatie, was het ATB-EG-systeem oorspronkelijke voorzien van de ATB-kwiteerfunctie. De functie is in de periode 1997-2003 uit het bestaande materieel verwijderd.

De relatief moderne systemen LZB, ATB-NG, TBL2 en ERTMS, en het uit 1968 stammende ATB-RET (ATB-systeem van de RET-metro), bewaken de snelheid wel tot stilstand (0 km/u). Het oude Duitse systeem Indusi genereert pas een remingreep nadat het rode sein gepasseerd is, waardoor een trein een flink stuk doorschiet.

In Nederland zijn op twee na alle baanvakken van het Hoofdrailnet met een Baanvaksnelheid groter dan 40 km/u voorzien van minimaal één van de genoemde ATB-soorten. Alleen de grensbaanvakken Maastricht Randwijck - Vise Grens en Roosendaal - Roosendaal Grens zijn nog niet voorzien. Nabij Roosendaal zijn overigens wel enkele TBL-bakens aanwezig om de treinbeïnvloedingsapparatuur in de Thalys automatisch te laten omschakelen tussen het Belgische en het Nederlandse ATB-systeem.

Om de beperking van ATB-EG onder 40 km/h op te lossen is ATB-Vv een uitbreiding van ATB-EG ontwikkeld. Deze voegt de nu ontbrekende bewaking bij lage snelheid toe, en heeft tot doel het Risico van Passage stoptonend sein(onterechte STS-passages) te verminderen. ATB-Vv was eerder bekend onder de werknaam ATB-plus-plus (ATB++).

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





LTC Platform van Andes op GeoBusiness NL Plein tijdens InfraTech 2019
Weblogposting
Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Minister: Aanpassingen nodig voor terugkeer Stint op de weg
Nieuwsbericht
Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg naar energieneutraliteit
Nieuwsbericht
Grootste omzetgroei transportsector in ruim 7 jaar
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Rijk, provincies, gemeenten en partners presenteren plan veilig verkeer
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Meer agrarisch gebied wordt open natuurlijk terrein
Nieuwsbericht
Handleiding voor energiedata-uitwisseling beschikbaar
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht








[Banners]