Definitie


Hoe krijg ik een eigen spooraansluiting?





Bedrijven die regelmatig goederen willen ontvangen of versturen via het spoor kunnen een eigen spooraansluiting (laten) aanleggen. Voordat dit kan plaatsvinden moet er eerst overleg gevoerd worden met de beheerder van het spoor waarop moet worden aangesloten. Vaak is dat ProRail, maar het kan ook Keyrail, een gemeente, een havenschap of NS Spooraansluitingen zijn. De beheerder bepaalt wat de beste plek is om de spooraansluiting op het hoofdspoor of een stamlijn te laten aansluiten. Ook bepaalt hij hoe de aansluiting er uit komt te zien. Dat wil zeggen dat hij nagaat of de spoorlengte is afgestemd op het soort vervoer dat gaat plaatsvinden. Tevens maakt hij contractuele afspraken over de aanleg en het onderhoud van het spoor dat het bedrijf verbindt met het hoofdspoor of stamlijn. Ook is het belangrijk vooraf na te gaan of de provinciale en/of gemeentelijke milieuverordening beperkingen oplegt.

Vervolgens zijn er drie mogelijkheden:
  • Een eerste bestaat uit een samenwerking met NS Spooraansluitingen www.nsspooraansluitingen.nl . Hierbij is de aanleg, het beheer, de schouw en/of het onderhoud van de spooraansluiting in één hand.
  • Een tweede optie is de aanleg van een spooraansluiting in eigen hand nemen. Dat betekent dat de aanvrager zelf het ontwerp laat maken door een spoorgecertificeerd ingenieursbureau en vervolgens de bouw laat uitvoeren. Van belang hierbij is dat de opdrachtgever een verklaring krijgt van de veilige berijdbaarheid van het spoor. Ook de bouwer dient weer gecertificeerd te zijn (zie voor gecertificeerde bedrijven www.prorail.nl ).
  • De derde optie is om de spooraansluiting in samenwerking met ProRail te ontwikkelen. ProRail zorgt in dat geval voor de realisatie en het beheer.
Bij het ontwerp en de aanleg van de spooraansluiting moet rekening worden gehouden met de mogelijkheden van het bedrijfsterrein. Lagere snelheden, hoge aslasten, bogen en wissels met een kleinere diameter zijn vaak kenmerkend voor een spooraansluiting. Daarom is zowel het ontwerp als het beheer van een spooraansluiting steeds maatwerk. Dit moet ervoor zorgen dat de spooraansluiting steeds veilig bereden kan worden.

(Bron: Rail Cargo, "Railinfrastructuur uitgelegd")

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 10, 2009 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Nationaal Watertraineeship: Meedoen met een Dijk van een traineeship, Special Waterveiligheid?
Weblogposting
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Voorbereidende werkzaamheden Maaslijn van start
Nieuwsbericht
Primeur voor station Blerick: duurzame perrontegel
Nieuwsbericht
Start vooraanbesteding testomgeving geautomatiseerd autorijden
Nieuwsbericht
A24 Blankenburgverbinding voorlopig gegund
Nieuwsbericht
Eerste veldmetingen Natuurlijk Veilig afgerond
Nieuwsbericht
Het klapperende informatiebord op het station in een nieuw jasje
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV tekent contract afvalwaterzuiveringsinstallatie Vietnam
Nieuwsbericht
Kleirijperij belangrijke schakel Programma Eems-Dollard 2050
Nieuwsbericht
Ballast Nedam verkoopt belang in Concrete Valley
Nieuwsbericht
Benoeming directeur-generaal Milieu en Internationaal bij IenM
Nieuwsbericht
Qbuzz zelfstandig verder met Busitalia
Nieuwsbericht
Orderportefeuille bouw stabiel
Nieuwsbericht
Jaco Uittenbogaard nieuwe directeur Aannemersfederatie Nederland
Nieuwsbericht
ProRail test mobiele werkplek voor minder vertragingen
Nieuwsbericht
Jos Melchers directeur Gebiedsontwikkeling Stadsontwikkeling Rotterdam
Nieuwsbericht
Provinciebesluit voorkeursalternatief N279 Veghel - Asten
Nieuwsbericht
SPIE bereidt zich voor op overname van Ziut
Nieuwsbericht
Grootschalige proef met innovatieve verkeersdiensten in regio Amsterdam
Nieuwsbericht
Stormproef met Fries asfalt kan miljoenen besparen voor dijken
Nieuwsbericht
Versterking Nijkerkerbrug (N301) definitief gegund aan Combinatie NU
Nieuwsbericht
Plaatsen liggers fly-overs Knooppunt Joure
Nieuwsbericht








[Banners]