Definitie


Hoe krijg ik een eigen spooraansluiting?





Bedrijven die regelmatig goederen willen ontvangen of versturen via het spoor kunnen een eigen spooraansluiting (laten) aanleggen. Voordat dit kan plaatsvinden moet er eerst overleg gevoerd worden met de beheerder van het spoor waarop moet worden aangesloten. Vaak is dat ProRail, maar het kan ook Keyrail, een gemeente, een havenschap of NS Spooraansluitingen zijn. De beheerder bepaalt wat de beste plek is om de spooraansluiting op het hoofdspoor of een stamlijn te laten aansluiten. Ook bepaalt hij hoe de aansluiting er uit komt te zien. Dat wil zeggen dat hij nagaat of de spoorlengte is afgestemd op het soort vervoer dat gaat plaatsvinden. Tevens maakt hij contractuele afspraken over de aanleg en het onderhoud van het spoor dat het bedrijf verbindt met het hoofdspoor of stamlijn. Ook is het belangrijk vooraf na te gaan of de provinciale en/of gemeentelijke milieuverordening beperkingen oplegt.

Vervolgens zijn er drie mogelijkheden:
  • Een eerste bestaat uit een samenwerking met NS Spooraansluitingen www.nsspooraansluitingen.nl . Hierbij is de aanleg, het beheer, de schouw en/of het onderhoud van de spooraansluiting in één hand.
  • Een tweede optie is de aanleg van een spooraansluiting in eigen hand nemen. Dat betekent dat de aanvrager zelf het ontwerp laat maken door een spoorgecertificeerd ingenieursbureau en vervolgens de bouw laat uitvoeren. Van belang hierbij is dat de opdrachtgever een verklaring krijgt van de veilige berijdbaarheid van het spoor. Ook de bouwer dient weer gecertificeerd te zijn (zie voor gecertificeerde bedrijven www.prorail.nl ).
  • De derde optie is om de spooraansluiting in samenwerking met ProRail te ontwikkelen. ProRail zorgt in dat geval voor de realisatie en het beheer.
Bij het ontwerp en de aanleg van de spooraansluiting moet rekening worden gehouden met de mogelijkheden van het bedrijfsterrein. Lagere snelheden, hoge aslasten, bogen en wissels met een kleinere diameter zijn vaak kenmerkend voor een spooraansluiting. Daarom is zowel het ontwerp als het beheer van een spooraansluiting steeds maatwerk. Dit moet ervoor zorgen dat de spooraansluiting steeds veilig bereden kan worden.

(Bron: Rail Cargo, "Railinfrastructuur uitgelegd")

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 10, 2009 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Overheden investeren 600 miljoen in klimaatbestendig Nederland
Nieuwsbericht
Meer duurzaam en slim transport tussen Nederland en Noordrijn-Westfalen
Nieuwsbericht
Prinses Amaliaviaduct verbetert bereikbaarheid Maasvlakte 2
Nieuwsbericht
Van Veldhoven: 'Circulaire economie ontbrekende schakel Europese plannen'
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
'Laat elektrische auto met laadpalen communiceren in open universele taal'
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Groen licht voor Betonakkoord
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Artikel
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
Projecten gezocht betere kwaliteit PMD bedrijfsafval via gedragsaanpassing
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht








[Banners]