Definitie


Besluit spoorwegpersoneel





Spoorwegwet Personeel 

De op 1 januari 2005 in werking getreden nieuwe Spoorwegwet geldt voor de hoofdspoorwegen. Bij deze wet hoort een groot aantal uitvoeringsvoorschriften en besluiten:
  • Spoorwegwet / algemeen;
  • Spoorwegondernemingen;
  • verkeer;
  • voertuigen;
  • Infrastructuur;
  • personeel;
  • capaciteit en gebruik.
De Europese Richtlijnen en het COTIF-Verdrag krijgen een steeds grotere betekenis voor het Nederlandse spoorwegverkeer. De vóór 1 januari 2005 geldende Railned-regelgeving (het Reglement Railverkeer, het Seinenboek en de Normbladen) is vervallen. Omdat daar nog vaak naar wordt verwezen is deze als naslag toegankelijk.

De nieuwe spoorwegwetgeving verwijst op veel plaatsen naar normen en standaarden die door externe organisaties zijn uitgegeven.

De Spoorwegwet 1875 met bijbehorende uitvoeringsregels is van toepassing op Tram en Metro, op museumspoorlijnen en op de Spooraansluitingen in haven- en industriegebieden.

De Wet personenvervoer 2000 regelt zaken als de vervoersconcessie en de tarieven voor het openbaar vervoer per trein, tram en metro.

Regeling spoorwegpersoneel

Toelichting

Algemeen

Deze regeling geeft gedetailleerd invulling aan een viertal in het Besluit spoorwegpersoneel

genoemde onderwerpen, te weten de keuringsprocedure, de medische en de psychologische

eisen en het praktijkprogramma van Machinisten in opleiding. De opgenomen bepalingen hebben

betrekking op reeds bestaande werkwijzen, veelal eerder opgenomen in normbladen van de

toenmalige taakorganisatie Railned. De daarin opgenomen inhoud is, waar wenselijk of nodig,

aangepast aan de nieuwe structuur die wordt ingevoerd door de Spoorwegwet.

Doel regeling

Het doel van het vastleggen van de keuringsprocedure in deze regeling en de medische en

psychologische eisen is het waarborgen van de belangen van de te keuren personen en het

creëren van rechtszekerheid. Op deze wijze weet de keurling aan welke vereisten hij moet

voldoen om een verklaring van medische en psychologische geschiktheid te kunnen verkrijgen en

in welke gevallen hij afgekeurd kan worden. In het geval van afkeuring biedt deze regeling de

keurling de mogelijkheid tot een onafhankelijke herkeuring. In deze regeling zijn eisen

opgenomen met betrekking tot het praktijkprogramma voor machinisten in opleiding om te

waarborgen dat toekomstige machinisten een gevarieerde praktijkopleiding krijgen, waar zij op

een groot aantal trajecten met verschillende spoorvoertuigen leren te rijden.

Eisen

Gewoonlijk vraagt de werkgever medische keuringen en psychologische tests aan. Zowel de werkgever als de gekeurde persoon ontvangen een exemplaar van de uitslag.

Een keuringsarts kan aan een geschiktverklaring voorwaarden stellen, als iemand niet geheel aan de keuringseisen voldoet, maar geen twijfel bestaat aan de veilige taakuitvoering.

Indien de gekeurde persoon of diens werkgever het niet eens zijn met een keuringsuitslag, kan een onafhankelijke herkeuring worden aangevraagd bij de voor herkeuringen aangewezen organisatie..

Medische keuringen moeten periodiek worden herhaald. Ook psychologische tests voor machinisten en Veiligheidsmannen moeten periodiek worden herhaald. Een keuring of test kan ook plaatsvinden als tussentijds twijfel rijst aan iemands geschiktheid.

Externe link

IVW Rail divisie

Regeling spoorwegpersoneel

Besluit spoorwegpersoneel

Bronnen: Inspectie Verkeer en Waterstaat divisie rail.

Eerste versie van artikel geschreven door: Hans Marijnissen

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 10, 2009 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Uitval werknemers ondergrondse infrastructuur kost jaarlijks bijna 100 miljoen euro
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Gemeente Hoorn en ondernemers tekenen open convenant voor sterke regio
Nieuwsbericht
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
80 miljoen euro extra voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Extra bevoegdheden weginspecteurs: handhaven op vluchtstrook rijden en hoogteoverschrijding bij tunnels
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen opent verbrede A6 Almere een jaar eerder dan gepland
Nieuwsbericht
Fors hogere kosten klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Groen licht voor tests met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Neerslagtekort toegenomen, voldoende aanvoer van water
Nieuwsbericht
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app
Nieuwsbericht
Nog nooit zoveel vacatures in de bouwketen
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
N200: Nieuwe drinkwatertransportleiding Amsterdam in werking
Nieuwsbericht
Staatssecretaris Van Veldhoven: 'Deel van klimaatbudget naar betonakkoord'
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]