Definitie


Besluit spoorwegpersoneel





Spoorwegwet Personeel 

De op 1 januari 2005 in werking getreden nieuwe Spoorwegwet geldt voor de hoofdspoorwegen. Bij deze wet hoort een groot aantal uitvoeringsvoorschriften en besluiten:
  • Spoorwegwet / algemeen;
  • Spoorwegondernemingen;
  • verkeer;
  • voertuigen;
  • Infrastructuur;
  • personeel;
  • capaciteit en gebruik.
De Europese Richtlijnen en het COTIF-Verdrag krijgen een steeds grotere betekenis voor het Nederlandse spoorwegverkeer. De vóór 1 januari 2005 geldende Railned-regelgeving (het Reglement Railverkeer, het Seinenboek en de Normbladen) is vervallen. Omdat daar nog vaak naar wordt verwezen is deze als naslag toegankelijk.

De nieuwe spoorwegwetgeving verwijst op veel plaatsen naar normen en standaarden die door externe organisaties zijn uitgegeven.

De Spoorwegwet 1875 met bijbehorende uitvoeringsregels is van toepassing op Tram en Metro, op museumspoorlijnen en op de Spooraansluitingen in haven- en industriegebieden.

De Wet personenvervoer 2000 regelt zaken als de vervoersconcessie en de tarieven voor het openbaar vervoer per trein, tram en metro.

Regeling spoorwegpersoneel

Toelichting

Algemeen

Deze regeling geeft gedetailleerd invulling aan een viertal in het Besluit spoorwegpersoneel

genoemde onderwerpen, te weten de keuringsprocedure, de medische en de psychologische

eisen en het praktijkprogramma van Machinisten in opleiding. De opgenomen bepalingen hebben

betrekking op reeds bestaande werkwijzen, veelal eerder opgenomen in normbladen van de

toenmalige taakorganisatie Railned. De daarin opgenomen inhoud is, waar wenselijk of nodig,

aangepast aan de nieuwe structuur die wordt ingevoerd door de Spoorwegwet.

Doel regeling

Het doel van het vastleggen van de keuringsprocedure in deze regeling en de medische en

psychologische eisen is het waarborgen van de belangen van de te keuren personen en het

creëren van rechtszekerheid. Op deze wijze weet de keurling aan welke vereisten hij moet

voldoen om een verklaring van medische en psychologische geschiktheid te kunnen verkrijgen en

in welke gevallen hij afgekeurd kan worden. In het geval van afkeuring biedt deze regeling de

keurling de mogelijkheid tot een onafhankelijke herkeuring. In deze regeling zijn eisen

opgenomen met betrekking tot het praktijkprogramma voor machinisten in opleiding om te

waarborgen dat toekomstige machinisten een gevarieerde praktijkopleiding krijgen, waar zij op

een groot aantal trajecten met verschillende spoorvoertuigen leren te rijden.

Eisen

Gewoonlijk vraagt de werkgever medische keuringen en psychologische tests aan. Zowel de werkgever als de gekeurde persoon ontvangen een exemplaar van de uitslag.

Een keuringsarts kan aan een geschiktverklaring voorwaarden stellen, als iemand niet geheel aan de keuringseisen voldoet, maar geen twijfel bestaat aan de veilige taakuitvoering.

Indien de gekeurde persoon of diens werkgever het niet eens zijn met een keuringsuitslag, kan een onafhankelijke herkeuring worden aangevraagd bij de voor herkeuringen aangewezen organisatie..

Medische keuringen moeten periodiek worden herhaald. Ook psychologische tests voor machinisten en Veiligheidsmannen moeten periodiek worden herhaald. Een keuring of test kan ook plaatsvinden als tussentijds twijfel rijst aan iemands geschiktheid.

Externe link

IVW Rail divisie

Regeling spoorwegpersoneel

Besluit spoorwegpersoneel

Bronnen: Inspectie Verkeer en Waterstaat divisie rail.

Eerste versie van artikel geschreven door: Hans Marijnissen

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 10, 2009 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht
Proef met weergave gemiddelde brandstofkosten van start
Nieuwsbericht
Gezamenlijke nieuwe Havenverordening voor Amsterdam en Rotterdam
Nieuwsbericht
Virtueel opleiden en trainen van wegverkeersleiders en operators
Weblogposting
Nieuwe regelgeving ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vanaf 2020
Nieuwsbericht
Grote schade bij ontspoord treinstel Den Haag Centraal UPDATE
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
87 miljoen voor Nederlandse klimaatoplossingen in transport
Nieuwsbericht
Nederlandse Staat moet versnellen: volgend jaar 25% minder CO2-eq uitstoten dan in 1990
Nieuwsbericht
Bouw- en transportbedrijven verwachten miljardenverlies door PFAS- en stikstofbeleid
Nieuwsbericht
Van Gelder zet in Amsterdam elektrische boorwagen in
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]