Definitie


Besluit spoorwegpersoneel





Spoorwegwet Personeel 

De op 1 januari 2005 in werking getreden nieuwe Spoorwegwet geldt voor de hoofdspoorwegen. Bij deze wet hoort een groot aantal uitvoeringsvoorschriften en besluiten:
  • Spoorwegwet / algemeen;
  • Spoorwegondernemingen;
  • verkeer;
  • voertuigen;
  • Infrastructuur;
  • personeel;
  • capaciteit en gebruik.
De Europese Richtlijnen en het COTIF-Verdrag krijgen een steeds grotere betekenis voor het Nederlandse spoorwegverkeer. De vóór 1 januari 2005 geldende Railned-regelgeving (het Reglement Railverkeer, het Seinenboek en de Normbladen) is vervallen. Omdat daar nog vaak naar wordt verwezen is deze als naslag toegankelijk.

De nieuwe spoorwegwetgeving verwijst op veel plaatsen naar normen en standaarden die door externe organisaties zijn uitgegeven.

De Spoorwegwet 1875 met bijbehorende uitvoeringsregels is van toepassing op Tram en Metro, op museumspoorlijnen en op de Spooraansluitingen in haven- en industriegebieden.

De Wet personenvervoer 2000 regelt zaken als de vervoersconcessie en de tarieven voor het openbaar vervoer per trein, tram en metro.

Regeling spoorwegpersoneel

Toelichting

Algemeen

Deze regeling geeft gedetailleerd invulling aan een viertal in het Besluit spoorwegpersoneel

genoemde onderwerpen, te weten de keuringsprocedure, de medische en de psychologische

eisen en het praktijkprogramma van Machinisten in opleiding. De opgenomen bepalingen hebben

betrekking op reeds bestaande werkwijzen, veelal eerder opgenomen in normbladen van de

toenmalige taakorganisatie Railned. De daarin opgenomen inhoud is, waar wenselijk of nodig,

aangepast aan de nieuwe structuur die wordt ingevoerd door de Spoorwegwet.

Doel regeling

Het doel van het vastleggen van de keuringsprocedure in deze regeling en de medische en

psychologische eisen is het waarborgen van de belangen van de te keuren personen en het

creëren van rechtszekerheid. Op deze wijze weet de keurling aan welke vereisten hij moet

voldoen om een verklaring van medische en psychologische geschiktheid te kunnen verkrijgen en

in welke gevallen hij afgekeurd kan worden. In het geval van afkeuring biedt deze regeling de

keurling de mogelijkheid tot een onafhankelijke herkeuring. In deze regeling zijn eisen

opgenomen met betrekking tot het praktijkprogramma voor machinisten in opleiding om te

waarborgen dat toekomstige machinisten een gevarieerde praktijkopleiding krijgen, waar zij op

een groot aantal trajecten met verschillende spoorvoertuigen leren te rijden.

Eisen

Gewoonlijk vraagt de werkgever medische keuringen en psychologische tests aan. Zowel de werkgever als de gekeurde persoon ontvangen een exemplaar van de uitslag.

Een keuringsarts kan aan een geschiktverklaring voorwaarden stellen, als iemand niet geheel aan de keuringseisen voldoet, maar geen twijfel bestaat aan de veilige taakuitvoering.

Indien de gekeurde persoon of diens werkgever het niet eens zijn met een keuringsuitslag, kan een onafhankelijke herkeuring worden aangevraagd bij de voor herkeuringen aangewezen organisatie..

Medische keuringen moeten periodiek worden herhaald. Ook psychologische tests voor machinisten en Veiligheidsmannen moeten periodiek worden herhaald. Een keuring of test kan ook plaatsvinden als tussentijds twijfel rijst aan iemands geschiktheid.

Externe link

IVW Rail divisie

Regeling spoorwegpersoneel

Besluit spoorwegpersoneel

Bronnen: Inspectie Verkeer en Waterstaat divisie rail.

Eerste versie van artikel geschreven door: Hans Marijnissen

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 10, 2009 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
TenneT & Vattenfall onderzoeken mogelijkheden verbinding offshore-stations
Nieuwsbericht
innogy & TenneT onderzoeken toekomstige aansluitingen Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht
Structuurvisie voor de ondergrond
Nieuwsbericht
Staatssecretaris Van Veldhoven: 200.000 mensen uit de file op de fiets
Nieuwsbericht
Start aanpak knelpunten A2 en A58
Nieuwsbericht
Gunning project De Nieuwe N200 aan Combinatie KWS-Van Hattum & Blankevoort
Nieuwsbericht
Provincie Overijssel start aanbesteding Vechtdal Verbinding
Nieuwsbericht
Reactie NS op rechterlijke uitspraak Consumentenclaim
Nieuwsbericht
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
Innovatieve ontwerpstudie duurzame opties koel- en proceswater Chemelot
Nieuwsbericht
Sweco & 4cast bereiden provincie Utrecht voor op toekomstig verkeersbeleid
Nieuwsbericht
LeasePlan: Maandelijkse kosten elektrische auto's dalen heel hard
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
CEO Havenbedrijf Rotterdam roept EU op te investeren in infrastructuur
Nieuwsbericht
Ruim 40 bedrijven willen helft minder CO2 uitstoten bij zakelijke reizen
Nieuwsbericht








[Banners]