Definitie


Besluit spoorwegpersoneel





Spoorwegwet Personeel 

De op 1 januari 2005 in werking getreden nieuwe Spoorwegwet geldt voor de hoofdspoorwegen. Bij deze wet hoort een groot aantal uitvoeringsvoorschriften en besluiten:
  • Spoorwegwet / algemeen;
  • Spoorwegondernemingen;
  • verkeer;
  • voertuigen;
  • Infrastructuur;
  • personeel;
  • capaciteit en gebruik.
De Europese Richtlijnen en het COTIF-Verdrag krijgen een steeds grotere betekenis voor het Nederlandse spoorwegverkeer. De vóór 1 januari 2005 geldende Railned-regelgeving (het Reglement Railverkeer, het Seinenboek en de Normbladen) is vervallen. Omdat daar nog vaak naar wordt verwezen is deze als naslag toegankelijk.

De nieuwe spoorwegwetgeving verwijst op veel plaatsen naar normen en standaarden die door externe organisaties zijn uitgegeven.

De Spoorwegwet 1875 met bijbehorende uitvoeringsregels is van toepassing op Tram en Metro, op museumspoorlijnen en op de Spooraansluitingen in haven- en industriegebieden.

De Wet personenvervoer 2000 regelt zaken als de vervoersconcessie en de tarieven voor het openbaar vervoer per trein, tram en metro.

Regeling spoorwegpersoneel

Toelichting

Algemeen

Deze regeling geeft gedetailleerd invulling aan een viertal in het Besluit spoorwegpersoneel

genoemde onderwerpen, te weten de keuringsprocedure, de medische en de psychologische

eisen en het praktijkprogramma van Machinisten in opleiding. De opgenomen bepalingen hebben

betrekking op reeds bestaande werkwijzen, veelal eerder opgenomen in normbladen van de

toenmalige taakorganisatie Railned. De daarin opgenomen inhoud is, waar wenselijk of nodig,

aangepast aan de nieuwe structuur die wordt ingevoerd door de Spoorwegwet.

Doel regeling

Het doel van het vastleggen van de keuringsprocedure in deze regeling en de medische en

psychologische eisen is het waarborgen van de belangen van de te keuren personen en het

creëren van rechtszekerheid. Op deze wijze weet de keurling aan welke vereisten hij moet

voldoen om een verklaring van medische en psychologische geschiktheid te kunnen verkrijgen en

in welke gevallen hij afgekeurd kan worden. In het geval van afkeuring biedt deze regeling de

keurling de mogelijkheid tot een onafhankelijke herkeuring. In deze regeling zijn eisen

opgenomen met betrekking tot het praktijkprogramma voor machinisten in opleiding om te

waarborgen dat toekomstige machinisten een gevarieerde praktijkopleiding krijgen, waar zij op

een groot aantal trajecten met verschillende spoorvoertuigen leren te rijden.

Eisen

Gewoonlijk vraagt de werkgever medische keuringen en psychologische tests aan. Zowel de werkgever als de gekeurde persoon ontvangen een exemplaar van de uitslag.

Een keuringsarts kan aan een geschiktverklaring voorwaarden stellen, als iemand niet geheel aan de keuringseisen voldoet, maar geen twijfel bestaat aan de veilige taakuitvoering.

Indien de gekeurde persoon of diens werkgever het niet eens zijn met een keuringsuitslag, kan een onafhankelijke herkeuring worden aangevraagd bij de voor herkeuringen aangewezen organisatie..

Medische keuringen moeten periodiek worden herhaald. Ook psychologische tests voor machinisten en Veiligheidsmannen moeten periodiek worden herhaald. Een keuring of test kan ook plaatsvinden als tussentijds twijfel rijst aan iemands geschiktheid.

Externe link

IVW Rail divisie

Regeling spoorwegpersoneel

Besluit spoorwegpersoneel

Bronnen: Inspectie Verkeer en Waterstaat divisie rail.

Eerste versie van artikel geschreven door: Hans Marijnissen

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 10, 2009 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht
Soepel elektrisch rijden in Benelux
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen zet in op veilig verkeer
Nieuwsbericht
Minste daling werkzoekenden in de bouw in Noord-Holland
Weblogposting
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht
VolkerWessels reports setback for OpenIJ construction
Nieuwsbericht
BAM revises outlook following cost overrun at sea lock IJmuiden
Nieuwsbericht
Totale range zeespiegelstijging groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Nieuwe koepel betonsector gaat Betonhuis heten
Nieuwsbericht
Nationale Databank Wegverkeersgegevens viert tienjarig jubileum
Nieuwsbericht
Prijsvraag Energielandschap van de Toekomst
Nieuwsbericht
Nederland herkozen in raad van internationale maritieme organisatie IMO
Nieuwsbericht
Hildebrand van Kuyeren wint Blije Reizigers Prijs 2017
Nieuwsbericht
Gerichter verkeersveiligheidsbeleid van provincies met ProMeV Light
Nieuwsbericht








[Banners]