Definitie


Zuiderzeelijn





Er is op het betreffende traject geen sprake van een hele grote vervoersvraag die de Zuiderzeelijn zou moeten accommoderen; de lijn is vooral gericht op het verbeteren van de bereikbaarheid en daarmee de economische situatie van vooral het Noorden.

Voor de uitvoering van dit project worden drie modaliteitopties overwogen (Magneetzweefbaan, Hogesnelheidslijn en conventioneel spoor). In 2001 heeft dat, na diverse voorstudies, geresulteerd in een kabinetsbesluit waarin besloten is private partijen in te schakelen om de beste optie te bepalen en waarin bovendien een financiële reservering van de overheid van maximaal € 3,75 miljard is gedaan. Vooral de discussie over indirecte effecten van deze lijn worden als input gebruikt, omdat daar veel verschillen van inzicht over bestaan. Over bijvoorbeeld de geschatte kosten van de lijn is juist redelijk veel overeenstemming, al komt dat waarschijnlijk niet zo zeer omdat er geen onzekerheid over bestaat als wel omdat eventuele meerkosten volgens de plannen toch voor rekening komen van een private investeerder.

Bron: Publicatie "Megaprojecten en betwistbare informatie" door Hans de Bruijn (Professor Organisatie en Management) en Martijn Leijten (onderzoeker) beide aan de Faculteit Techniek, Bestuur en Management, Technische Universiteit Delft.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 31, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]