Definitie


Zijwinddetectie





Zijwinddectectie is een methode om sterke zijwind te herkennen, waarna de trein om ontsporing te voorkomen langzamer gaat rijden.

Treinen zijn bij hoge snelheid gevoelig voor zijwind. De belangrijkste reden hiervoor is dat de voorkant van hogesnelheidstreinen een speciale vormgeving hebben zodat bij tunnelpassages de drukgolf minimaal blijft. Het fenomeen is met name aanwezig bij lichte koprijtuigen, zoals de ICE3 en het stuurrijtuig van de ICE2. Ook voor andere treinen kan in gebieden waar heel sterke winden optreden zoals bijvoorbeeld de krachtige noordenwind in het Rhônedal (Mistral) of op hoge onbeschutte trajecten het ontsporingsrisico onacceptabel groot worden.

Nadat zowel DB als de SNCF het probleem onderkenden werd door beide ondernemingen de krachten gebundeld in de werkgroep Deufrako die het probleem eenduidig probeerden te definiëren. Ten behoeve van de Europese regelgeving (TSI, Technische Specificaties voor Interoperabiliteit) zijn in een uitgebreidere werkgroep vervolgens gevoeligheidseisen opgesteld waar nieuw hogesnelheids materieel aan dient te voldoen.

Met deze gevoeligheid als uitgangspunt blijken ook op de HSL-Zuid maatregelen noodzakelijk om niet jaarlijks tot ontsporingen te komen. Met name de fraaie, 23m hoge, maar onbeschutte brug over het Hollandsch Diep ligt in een gebied waar het behoorlijk kan spoken. De spoorbrug is gelegen boven een open verbinding met zee. De brug ligt haaks op de heersende windrichting, en dat is vanuit zee. De relatief geringe diepte van het Hollandsch Diep maakt ook nog eens de kans op windhozen groter. Op 6 oktober 1981 verongelukte zelfs een Fokker F-28 bij het nabijgelegen Moerdijk vanwege een windhoos, waarbij 18 slachtoffers te betreuren waren.



De TSI biedt mogelijkheden voor maatregelen in de infra of in het gebruik van het spoor. Windschermen zijn vrij duur en voor een volledige bescherming zouden ze hoger moeten worden dan de brug constructief aan kan. Derhalve is gekozen om indien nodig treinen langzamer te laten rijden.



Om tijdig op de hoogte te zijn van de lokale windsnelheden is er een eigen netwerk van windmeters geplaatst, die net als de windmeters op luchthavens met name windstoten registreren en in dit geval doorgeven aan Meteo Consult die na analyse in eerste instantie de HSL-Zuid treindienstleider informeert. De meters zijn zo geplaatst dat voldoende tijd aanwezig is om treinen nog te laten afremmen.

Auteurs die hebben meegewerkt aan het schrijven zijn o.a. Edwin Verheijen, Jaap Dijkstra, Elly Waterman en Hein B.A. de Jong

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jan 20, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]