Definitie


Zijwinddetectie





Zijwinddectectie is een methode om sterke zijwind te herkennen, waarna de trein om ontsporing te voorkomen langzamer gaat rijden.

Treinen zijn bij hoge snelheid gevoelig voor zijwind. De belangrijkste reden hiervoor is dat de voorkant van hogesnelheidstreinen een speciale vormgeving hebben zodat bij tunnelpassages de drukgolf minimaal blijft. Het fenomeen is met name aanwezig bij lichte koprijtuigen, zoals de ICE3 en het stuurrijtuig van de ICE2. Ook voor andere treinen kan in gebieden waar heel sterke winden optreden zoals bijvoorbeeld de krachtige noordenwind in het Rhônedal (Mistral) of op hoge onbeschutte trajecten het ontsporingsrisico onacceptabel groot worden.

Nadat zowel DB als de SNCF het probleem onderkenden werd door beide ondernemingen de krachten gebundeld in de werkgroep Deufrako die het probleem eenduidig probeerden te definiëren. Ten behoeve van de Europese regelgeving (TSI, Technische Specificaties voor Interoperabiliteit) zijn in een uitgebreidere werkgroep vervolgens gevoeligheidseisen opgesteld waar nieuw hogesnelheids materieel aan dient te voldoen.

Met deze gevoeligheid als uitgangspunt blijken ook op de HSL-Zuid maatregelen noodzakelijk om niet jaarlijks tot ontsporingen te komen. Met name de fraaie, 23m hoge, maar onbeschutte brug over het Hollandsch Diep ligt in een gebied waar het behoorlijk kan spoken. De spoorbrug is gelegen boven een open verbinding met zee. De brug ligt haaks op de heersende windrichting, en dat is vanuit zee. De relatief geringe diepte van het Hollandsch Diep maakt ook nog eens de kans op windhozen groter. Op 6 oktober 1981 verongelukte zelfs een Fokker F-28 bij het nabijgelegen Moerdijk vanwege een windhoos, waarbij 18 slachtoffers te betreuren waren.



De TSI biedt mogelijkheden voor maatregelen in de infra of in het gebruik van het spoor. Windschermen zijn vrij duur en voor een volledige bescherming zouden ze hoger moeten worden dan de brug constructief aan kan. Derhalve is gekozen om indien nodig treinen langzamer te laten rijden.



Om tijdig op de hoogte te zijn van de lokale windsnelheden is er een eigen netwerk van windmeters geplaatst, die net als de windmeters op luchthavens met name windstoten registreren en in dit geval doorgeven aan Meteo Consult die na analyse in eerste instantie de HSL-Zuid treindienstleider informeert. De meters zijn zo geplaatst dat voldoende tijd aanwezig is om treinen nog te laten afremmen.

Auteurs die hebben meegewerkt aan het schrijven zijn o.a. Edwin Verheijen, Jaap Dijkstra, Elly Waterman en Hein B.A. de Jong

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jan 20, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]