Definitie


Zijwinddetectie





Zijwinddectectie is een methode om sterke zijwind te herkennen, waarna de trein om ontsporing te voorkomen langzamer gaat rijden.

Treinen zijn bij hoge snelheid gevoelig voor zijwind. De belangrijkste reden hiervoor is dat de voorkant van hogesnelheidstreinen een speciale vormgeving hebben zodat bij tunnelpassages de drukgolf minimaal blijft. Het fenomeen is met name aanwezig bij lichte koprijtuigen, zoals de ICE3 en het stuurrijtuig van de ICE2. Ook voor andere treinen kan in gebieden waar heel sterke winden optreden zoals bijvoorbeeld de krachtige noordenwind in het Rhônedal (Mistral) of op hoge onbeschutte trajecten het ontsporingsrisico onacceptabel groot worden.

Nadat zowel DB als de SNCF het probleem onderkenden werd door beide ondernemingen de krachten gebundeld in de werkgroep Deufrako die het probleem eenduidig probeerden te definiëren. Ten behoeve van de Europese regelgeving (TSI, Technische Specificaties voor Interoperabiliteit) zijn in een uitgebreidere werkgroep vervolgens gevoeligheidseisen opgesteld waar nieuw hogesnelheids materieel aan dient te voldoen.

Met deze gevoeligheid als uitgangspunt blijken ook op de HSL-Zuid maatregelen noodzakelijk om niet jaarlijks tot ontsporingen te komen. Met name de fraaie, 23m hoge, maar onbeschutte brug over het Hollandsch Diep ligt in een gebied waar het behoorlijk kan spoken. De spoorbrug is gelegen boven een open verbinding met zee. De brug ligt haaks op de heersende windrichting, en dat is vanuit zee. De relatief geringe diepte van het Hollandsch Diep maakt ook nog eens de kans op windhozen groter. Op 6 oktober 1981 verongelukte zelfs een Fokker F-28 bij het nabijgelegen Moerdijk vanwege een windhoos, waarbij 18 slachtoffers te betreuren waren.



De TSI biedt mogelijkheden voor maatregelen in de infra of in het gebruik van het spoor. Windschermen zijn vrij duur en voor een volledige bescherming zouden ze hoger moeten worden dan de brug constructief aan kan. Derhalve is gekozen om indien nodig treinen langzamer te laten rijden.



Om tijdig op de hoogte te zijn van de lokale windsnelheden is er een eigen netwerk van windmeters geplaatst, die net als de windmeters op luchthavens met name windstoten registreren en in dit geval doorgeven aan Meteo Consult die na analyse in eerste instantie de HSL-Zuid treindienstleider informeert. De meters zijn zo geplaatst dat voldoende tijd aanwezig is om treinen nog te laten afremmen.

Auteurs die hebben meegewerkt aan het schrijven zijn o.a. Edwin Verheijen, Jaap Dijkstra, Elly Waterman en Hein B.A. de Jong

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jan 20, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Interview met Fien Dekker bedenker van Rain(a)Way
Artikel
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Gemeente Tilburg en Dynniq lanceren fietsers-app voor langer groen licht
Nieuwsbericht
Renovatie van sluis Amerongen uitgesteld
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Achtduizend openbare ruimte professionals in de Jaarbeurs
Weblogposting
Deltaprogramma 2018, Maatregelen om gevolgen van extreem weer te beperken
Nieuwsbericht
Meer mobiliteit in een duurzamer Nederland
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2017: Wonen en Rijksdienst
Nieuwsbericht
N3 wordt robuust en energieneutraal
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse N211 wordt eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Innovativiteit ten top bij ‘Hack the Road’
Nieuwsbericht
Koninklijke BAM Groep winnaar Forest50 verkiezing
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht
Grootste crisisoefening rivierdijken sinds hoogwater 1995
Nieuwsbericht
Interview met Hans Nouwens: Lichtmast lijkt ideaal opstelpunt technologie voor slimme stad
Artikel
Luminext: Kom naar de lezing 'Smart Lighting & Geluidsensoren'
Weblogposting
Nieuwe vervoerder op het spoor: Railexperts
Nieuwsbericht
Pilz organiseert uniek congres Master of Safety op 9 november 2017
Weblogposting
Prettig onder- en bovengronds samenwerken
Bezoek Andes op Dag van de Openbare Ruimte 2017
stand 4.4.38
Weblogposting
Krinkels: Gebiedscontracten Noord- en Zuid-Holland
Weblogposting
Andes: Succesvolle koppeling met zaaksysteem voor Utrecht
Weblogposting
Trots op onze nieuwste software Luminizer 5
Weblogposting
Gasunie treedt toe tot North Sea Wind Power Hub consortium
Nieuwsbericht








[Banners]