Zelfborgende bout

ETS Spoor BV/Tracksure heeft de Innovatie Award gewonnen op de RailTech Beurs 2007 voor een nieuw type borging voor bouten. Een zelfborgende bout zelf is geen nieuwe vinding, wel de toepassing van Tracksure en met name op het spoor.

De standaard bout zal aan het einde voorzien worden van een linkse schroefdraad met een kleinere diameter. De extra moer, met zijn unieke tegengestelde schroefdraad, zal doordat deze d.m.v. een beschermkap in verbinding staat met de standaard moer, automatisch meer borgen bij het los willen gaan van de standaard moer. De beschermkap wordt op zijn plaats gehouden door een veerring.

ProRail test als eerste infrabeheerder in Europa de bout in diverse applicaties. In de regio Randstad Zuid worden onder meer op Kijfhoek enkele proeven uitgevoerd.

Zelfborgende bout | Infrasite

Zelfborgende bout

ETS Spoor BV/Tracksure heeft de Innovatie Award gewonnen op de RailTech Beurs 2007 voor een nieuw type borging voor bouten. Een zelfborgende bout zelf is geen nieuwe vinding, wel de toepassing van Tracksure en met name op het spoor.

De standaard bout zal aan het einde voorzien worden van een linkse schroefdraad met een kleinere diameter. De extra moer, met zijn unieke tegengestelde schroefdraad, zal doordat deze d.m.v. een beschermkap in verbinding staat met de standaard moer, automatisch meer borgen bij het los willen gaan van de standaard moer. De beschermkap wordt op zijn plaats gehouden door een veerring.

ProRail test als eerste infrabeheerder in Europa de bout in diverse applicaties. In de regio Randstad Zuid worden onder meer op Kijfhoek enkele proeven uitgevoerd.