Definitie


Besluit Geluidhinder Spoorwegen





N.B. deze tekst is achterhaald. Het Bgs is vervangen door het Besluit geluidhinder

Het Besluit geluidhinder spoorwegen is een nadere uitwerking van de Wet geluidhinder voor wat betreft het Spoor. Het besluit is uitgebracht door het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, in overeenstemming met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Met de wijziging van de Wet geluidhinder, die begin 2007 van kracht is geworden, is het oude Besluit geluidhinder spoorwegen van 25 maart 1987 komen te vervallen. Hoofdstuk 4 van het nieuwe Besluit Geluidhinder (20 oktober 2006) bevat nu de wettelijke regels met betrekking tot Geluid van doorgaande sporen.

Het Besluit geluidhinder heeft geen betrekking op het geluid van inrichtingen zoals Opstelterreinen en Emplacementen. Dat wordt als voorheen geregeld in de Wet milieubeheer.

Geluidszone

Het besluit geeft aan dat de Minister een kaart zal uitgeven waarop voor spoorwegen de geluidszone is aangegeven. Als er voor gronden die binnen deze zone zijn gelegen, een bestemmingsplan wordt voorbereid of herzien, moeten voor geluidsgevoelige bestemmingen (o.a. woningen, scholen, ziekenhuizen) grenswaarden in acht worden genomen. Om die grenswaarden te behalen, kunnen maatregelen noodzakelijk zijn zoals de toepassing van Raildempers of het oprichten van een geluidsscherm.

Er dient een onderzoek te worden ingesteld naar de effectiviteit en de doelmatigheid van deze maatregelen. Als die onvoldoende doeltreffend en doelmatig zijn, moet ontheffing worden gevraagd voor toepassing van een hogere grenswaarde. In dat geval wordt verlangd dat het geluidsniveau binnen in de geluidsgevoelige bestemming aan een grenswaarde voldoet, en daarvoor is nodig dat de geluidwering van de gevel dan aan bepaalde eisen voldoet. Daarvoor kunnen dan maatregelen zoals geluidwerende beglazing en suskasten worden toegepast.

Kosten

Als de aanleiding voor de bestemmingsplanwijziging is dat een initiatiefnemer woningen wil bouwen, dan ligt het voor de hand dat de kosten voor de maatregelen dan ook door die initiatiefnemer worden gedragen.

Ook bij nieuwbouw of wijziging van een bestaande spoorweg moet aan de regels van het Besluit geluidhinder worden voldaan. In dat geval zullen de kosten door de spoorbeheerder worden gedragen.

Eerste versie van artikel geschreven door: Lex van Boetzelaer

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Herstel stuw Grave ligt op schema
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36
Nieuwsbericht
Poortjes Utrecht CS dicht, eerst nog voor 3 dagen
Nieuwsbericht
Manifest: Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit
Nieuwsbericht
Twee nieuwe commissarissen bij Arcadis Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verzamelt data in en rond windparken Borssele
Nieuwsbericht
Kabinet versimpelt efficiënt gebruik ruimte
Nieuwsbericht
Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL
Nieuwsbericht
Reactie NS op handhavingsbesluit I&M
Nieuwsbericht
NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren
Nieuwsbericht
ILT weert goederenvervoer HSL Logistik van het spoor
Nieuwsbericht
Ondanks optimisme ook zorg om vitaliteit binnensteden
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid februari 2017
Nieuwsbericht
Veel hout bij groen bouwen N18
Nieuwsbericht
A13 blijft drukste rijksweg
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting
A9 niet langer door Badhoevedorp: minister opent nieuwe weg
Nieuwsbericht
Meer zand voor Heemskerk: start kustonderhoud
Nieuwsbericht
Publiekscentrum SHIP zeesluis IJmuiden open voor publiek
Nieuwsbericht
Eneco en Mitsubishi Corporation bouwen grootste batterij van Europa
Nieuwsbericht
Start werkzaamheden verbreding A6 Almere
Nieuwsbericht
Voordelen van circulaire verdienmodellen voor gebouwde omgeving
Nieuwsbericht
Dynniq levert eerste iVRI van Nederland op in Deventer
Nieuwsbericht








[Banners]