Definitie


Besluit Geluidhinder Spoorwegen





N.B. deze tekst is achterhaald. Het Bgs is vervangen door het Besluit geluidhinder

Het Besluit geluidhinder spoorwegen is een nadere uitwerking van de Wet geluidhinder voor wat betreft het Spoor. Het besluit is uitgebracht door het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, in overeenstemming met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Met de wijziging van de Wet geluidhinder, die begin 2007 van kracht is geworden, is het oude Besluit geluidhinder spoorwegen van 25 maart 1987 komen te vervallen. Hoofdstuk 4 van het nieuwe Besluit Geluidhinder (20 oktober 2006) bevat nu de wettelijke regels met betrekking tot Geluid van doorgaande sporen.

Het Besluit geluidhinder heeft geen betrekking op het geluid van inrichtingen zoals Opstelterreinen en Emplacementen. Dat wordt als voorheen geregeld in de Wet milieubeheer.

Geluidszone

Het besluit geeft aan dat de Minister een kaart zal uitgeven waarop voor spoorwegen de geluidszone is aangegeven. Als er voor gronden die binnen deze zone zijn gelegen, een bestemmingsplan wordt voorbereid of herzien, moeten voor geluidsgevoelige bestemmingen (o.a. woningen, scholen, ziekenhuizen) grenswaarden in acht worden genomen. Om die grenswaarden te behalen, kunnen maatregelen noodzakelijk zijn zoals de toepassing van Raildempers of het oprichten van een geluidsscherm.

Er dient een onderzoek te worden ingesteld naar de effectiviteit en de doelmatigheid van deze maatregelen. Als die onvoldoende doeltreffend en doelmatig zijn, moet ontheffing worden gevraagd voor toepassing van een hogere grenswaarde. In dat geval wordt verlangd dat het geluidsniveau binnen in de geluidsgevoelige bestemming aan een grenswaarde voldoet, en daarvoor is nodig dat de geluidwering van de gevel dan aan bepaalde eisen voldoet. Daarvoor kunnen dan maatregelen zoals geluidwerende beglazing en suskasten worden toegepast.

Kosten

Als de aanleiding voor de bestemmingsplanwijziging is dat een initiatiefnemer woningen wil bouwen, dan ligt het voor de hand dat de kosten voor de maatregelen dan ook door die initiatiefnemer worden gedragen.

Ook bij nieuwbouw of wijziging van een bestaande spoorweg moet aan de regels van het Besluit geluidhinder worden voldaan. In dat geval zullen de kosten door de spoorbeheerder worden gedragen.

Eerste versie van artikel geschreven door: Lex van Boetzelaer

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Interview met Fien Dekker bedenker van Rain(a)Way
Artikel
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Gemeente Tilburg en Dynniq lanceren fietsers-app voor langer groen licht
Nieuwsbericht
Renovatie van sluis Amerongen uitgesteld
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Achtduizend openbare ruimte professionals in de Jaarbeurs
Weblogposting
Deltaprogramma 2018, Maatregelen om gevolgen van extreem weer te beperken
Nieuwsbericht
Meer mobiliteit in een duurzamer Nederland
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2017: Wonen en Rijksdienst
Nieuwsbericht
N3 wordt robuust en energieneutraal
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse N211 wordt eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Innovativiteit ten top bij ‘Hack the Road’
Nieuwsbericht
Koninklijke BAM Groep winnaar Forest50 verkiezing
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht
Grootste crisisoefening rivierdijken sinds hoogwater 1995
Nieuwsbericht
Interview met Hans Nouwens: Lichtmast lijkt ideaal opstelpunt technologie voor slimme stad
Artikel
Luminext: Kom naar de lezing 'Smart Lighting & Geluidsensoren'
Weblogposting
Nieuwe vervoerder op het spoor: Railexperts
Nieuwsbericht
Pilz organiseert uniek congres Master of Safety op 9 november 2017
Weblogposting
Prettig onder- en bovengronds samenwerken
Bezoek Andes op Dag van de Openbare Ruimte 2017
stand 4.4.38
Weblogposting
Krinkels: Gebiedscontracten Noord- en Zuid-Holland
Weblogposting
Andes: Succesvolle koppeling met zaaksysteem voor Utrecht
Weblogposting
Trots op onze nieuwste software Luminizer 5
Weblogposting
Gasunie treedt toe tot North Sea Wind Power Hub consortium
Nieuwsbericht








[Banners]