Definitie


Besluit Geluidhinder Spoorwegen





N.B. deze tekst is achterhaald. Het Bgs is vervangen door het Besluit geluidhinder

Het Besluit geluidhinder spoorwegen is een nadere uitwerking van de Wet geluidhinder voor wat betreft het Spoor. Het besluit is uitgebracht door het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, in overeenstemming met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Met de wijziging van de Wet geluidhinder, die begin 2007 van kracht is geworden, is het oude Besluit geluidhinder spoorwegen van 25 maart 1987 komen te vervallen. Hoofdstuk 4 van het nieuwe Besluit Geluidhinder (20 oktober 2006) bevat nu de wettelijke regels met betrekking tot Geluid van doorgaande sporen.

Het Besluit geluidhinder heeft geen betrekking op het geluid van inrichtingen zoals Opstelterreinen en Emplacementen. Dat wordt als voorheen geregeld in de Wet milieubeheer.

Geluidszone

Het besluit geeft aan dat de Minister een kaart zal uitgeven waarop voor spoorwegen de geluidszone is aangegeven. Als er voor gronden die binnen deze zone zijn gelegen, een bestemmingsplan wordt voorbereid of herzien, moeten voor geluidsgevoelige bestemmingen (o.a. woningen, scholen, ziekenhuizen) grenswaarden in acht worden genomen. Om die grenswaarden te behalen, kunnen maatregelen noodzakelijk zijn zoals de toepassing van Raildempers of het oprichten van een geluidsscherm.

Er dient een onderzoek te worden ingesteld naar de effectiviteit en de doelmatigheid van deze maatregelen. Als die onvoldoende doeltreffend en doelmatig zijn, moet ontheffing worden gevraagd voor toepassing van een hogere grenswaarde. In dat geval wordt verlangd dat het geluidsniveau binnen in de geluidsgevoelige bestemming aan een grenswaarde voldoet, en daarvoor is nodig dat de geluidwering van de gevel dan aan bepaalde eisen voldoet. Daarvoor kunnen dan maatregelen zoals geluidwerende beglazing en suskasten worden toegepast.

Kosten

Als de aanleiding voor de bestemmingsplanwijziging is dat een initiatiefnemer woningen wil bouwen, dan ligt het voor de hand dat de kosten voor de maatregelen dan ook door die initiatiefnemer worden gedragen.

Ook bij nieuwbouw of wijziging van een bestaande spoorweg moet aan de regels van het Besluit geluidhinder worden voldaan. In dat geval zullen de kosten door de spoorbeheerder worden gedragen.

Eerste versie van artikel geschreven door: Lex van Boetzelaer

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





N279 ’s-Hertogenbosch – Veghel is nu écht af
Nieuwsbericht
Eerste Watertrucks weldra op kleine waterwegen
Nieuwsbericht
Ellen Lastdrager-van der Woude Managing Director Traffic & Transport TNO
Nieuwsbericht
Nieuwe ondertekenaars Green Deal Duurzaam GWW 2.0
Nieuwsbericht
Recordaantal bezoekers op eerste dag Verkeer, Mobiliteit en Parkeren
Weblogposting
Arcadis en Sweco in raamovereenkomst Sterke Lekdijk
Nieuwsbericht
Omzetgroei bouw kleiner, tekort aan personeel groter
Nieuwsbericht
Wegverbreding N35 Nijverdal-Wierden stap dichterbij
Nieuwsbericht
Eerste Kamer steunt bewaren kentekengegevens
Nieuwsbericht
Bezoek Eldra tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren op stand 2.083
Weblogposting
Lesmateriaal 'Werken aan de weg' op stand 2.044 van Akertech Adviseurs
Weblogposting
Ontwerp NEN 3381 ‘Eisen voor verkeersborden en bewegwijzeringsborden
Nieuwsbericht
Orderportefeuille b&u op recordhoogte
Nieuwsbericht
Grote personeelsbehoefte op groeiende funderingsmarkt
Nieuwsbericht
6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht








[Banners]