Definitie


XG regime





Functies X/G-regime

Bij steile afgaande en opgaande hellingen is rekening te houden met aanvullende veiligheids- en verkeersaspecten. In het X/G-regime zijn drie functies verenigd; snelheidsbewaking, terugloopbeveiliging en stranding
  • Snelheidsbewaking
    • Bij de afdaling kan de snelheid (komend van de vrije baan) toenemen tot boven de maximum materieelsnelheid voor goederentreinen (als regel S-klasse, 100km/uur). De machinist is verantwoordelijk voor de handhaving van de maximum treinsnelheid wanneer deze lager is dan de toegestane baanvaksnelheid. Met het X/G-regime wordt hij/zij daarbij ondersteund. Vóór de ingang geldt voor deze treinen onder G-regime een lagere ATB-snelheid dan voor andere treinen vanuit de seingeving of de baanvaksnelheid zou gelden.
  • Terugloopbeveiliging
Goederentreinen die tegen een stele helling tot stilstand komen, kunnen na het lossen van de remmen in lengte toenemen door het uitbufferen van de trein tot wel 20 meter. Als de goederentrein te zwaar is voor de tractie zal deze terugrollen. Er is uitgerekend dat dan de trein nog 30 meter kan terugrollen voordat de remmen weer aanslaan. In totaal is rekening te houden met een terugloop van de achterste wagen van 50 meter. Als deze wagen dan net weer een vorige sectie bezet, zal het sein voorafgaand aan dat blok weer van geel naar rood gaan. Daarom wordt tegen steile hellingen het voorgaande sein rood gehouden tot de goederentrein de helling volledig gepasseerd is.
  • Stranding
Tegen hellingen van meer dan 5 promille kunnen sommige goederentreinen niet meer zelfstandig op gang komen. Er is dan sprake van stranding, waarbij het betreffende spoor dus een tijd geblokkeerd is voor andere treinen. Het is daarom zaak er voor te zorgen dat dergelijke treinen niet tot stilstand komen. Bij hellingen tegen bruggen wordt dit geregeld met het LH-regime Om zeker te zijn dat de trein tegen de opgaande helling niet te veel snelheid verliest en stil komt te staan zijn er adviessnelheidsborden geplaatst en wordt de G bij de ingang pas getoond als alle seinen in de tunnel beter dan rood tonen.

Seinbeelden X/G-regime

Het X/G- regime wordt toegepast in de seingeving. Er zijn drie verschillende seinbeelden:
  1. knipperende witte X
  2. witte X
  3. witte G
Ze kunnen getoond worden naast het normale seinbeeld dat de groene of gele kleur weergeeft (al dan niet knipperend) en ze hebben betrekking op goederentreinen en andere daartoe aangewezen treinen.

Bij seinen op de opgaande helling moet soms extra rekening worden gehouden met seinbeeldverslechtering. Het X/G-regime wordt gebruikt in de Willemsspoortunnel en de Hemtunnel.

X/G-regime in de Willemsspoortunnel en Hemtunnel

Het X/G-regime zorgt ervoor dat tijdens de passage van de tunnel een reizigerstrein NIET op blokafstand een goederentrein kan volgen om mogelijke calamiteiten uit te sluiten. De goederentrein moet eerst in zijn geheel de tunnel uit zijn voordat het sein dat direct toegang tot de tunnel geeft uit de stand 'stop' kan komen. De blokafstand tussen een goederentrein en een reizigerstrein wordt in het kader van de veiligheid kunstmatig vergroot. Voordat een rijweginstelling plaatsvindt, moet duidelijk zijn of dit voor een reizigerstrein of goederentrein is. Dit is o.a. in de treinnummering herkenbaar. Dit wordt in de seingeving buiten duidelijk gemaakt:
  • Een knipperende X geldt voor goederentreinen en aangewezen treinen. De machinist moet de snelheid zo begrenzen dat kan worden gestopt voor de eerstvolgende X of het eerstvolgende stop tonend sein.
  • Een witte X geldt voor goederentreinen en aangewezen treinen. De machinist moet stoppen vóór het sein
  • Een witte G geldt voor goederentreinen en aangewezen treinen. Voorbijrijden is toegestaan.

    Toename van treinsnelheid bij afgaande hellingen
De wet 'behoud van energie' leert dat als de potentiële energie (Ep=m*g*h) van 1 meter afdaling wordt omgezet in kinetische energie (Ek=0,5*m*v2), een trein vanuit stilstand (maximaal, theoretisch) 16 km/h rijdt. Bij 2, 3, 4, 5 en 6 meter wordt die snelheid respectievelijk 23, 28, 32, 36 en 39 km/h. Dit is niet afhankelijk van het gewicht van de trein, alleen van het hoogteverschil en de aanvangsnelheid. Naarmate de eindsnelheid hoger is, neemt de snelheidstoename af. Goederentreinen in remstand G (boven 1600 ton)mogen maximaal 95 km/uur. Dat is dan de target eindsnelheid na een afdaling. Uitgaande van de maximum bodemsnelheid van 95 km/uur voor treinen met wagens in remstand G is theoretisch terug te rekenen welke entreesnelheid de goederentrein bij de ingang mag hebben. (Verondersteld wordt dat de rijweerstand bij aanvang wordt gecompenseerd door de tractie.) Berekeningen van NTC komen in de WIllemsspoortunnel uit op circa 28 km/uur bij 19 meter verval ofwel 1,5 km/uur per meter verval. Daarbij is nog geen rekening gehouden met de toenemende luchtweerstand in een tunnel. Bij een eindsnelheid van 95 km/uur wordt de entreesnelheid dan 68 km/uur.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 17, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Schiphol en Nederlandse bouwbedrijven gaan strategische samenwerking aan
Nieuwsbericht
Kabinet zet in op groenere benzine
Nieuwsbericht
Wereldwijde aanpak weerextremen en gevolgen klimaatverandering hard nodig
Nieuwsbericht
Aan de slag voor meer fietsers in Gelderland
Nieuwsbericht
Van Veldhoven haalt circulaire kopgroep naar Nederland
Nieuwsbericht
Internationaal goederenvervoer binnenvaart neemt af
Nieuwsbericht
Nieuw op Infra Relatiedagen 2019: clustering van beurshallen
Weblogposting








[Banners]