Definitie


Wissel





Een wissel is een constructie in een spoorweg om een trein, metro, of tram naar een ander spoor te leiden.

Gewoon wissel (2 gewone wissels in een wisselverbinding)



Gewone wissels zijn er in links of rechts afbuigend. Dit is te zien door tegen de tongbeweging in te kijken.

Symmetrisch wissel



Vertakt zich in twee sporen en heeft twee afbuigende sporen voorzien van een gelijke straal.

Engels wissel



Een engels wissel bestaat uit twee scheef kruisende sporen.

Deze zijn door twee bogen verbonden.

Half Engels wissel



Een half engels wissel bestaat uit twee scheef kruisende sporen.

Deze zijn door één boog verbonden.

Kruiswissel



Een kruiswissel een combinatie van vier wissels en een kruising.

Smeren van wissels

Dit wordt in de meeste gevallen bij ProRail niet meer gedaan, er zijn diverse systemen vrijgegeven (w.o. rollensystemen en kunststof glijplaten) die het smeren van contactvlak tussen wisseltong en glijplaten overbodig maken.

Hier is dus het gezegde van toepassing "alles loopt op rolletjes"

Nieuw te bouwen wissels worden standaard van een geschikt systeem voorzien.

Een systeem om het smeren van een beweegbaar puntstuk overbodig te maken is in voorbereiding. 

Enkele afbeeldingen van smeerloze wisselsystemen:

Schwihag                                                         Rol Austro Rol                                                    Ekos Rol


BWG Rol                                                          Portec Schwitchglide (glijplaat)


Bediening wissel

Een wissel kan centraal bediend zijn (door de treindienstleider) of locaal bediend (door iemand ter plaatse). Een centraal bediend wissel heeft een elektromechanische wisselsteller die aangestuurd wordt door de beveiliging. Een half engels wissel heeft twee wisselstellers. Een engels wissel heeft eveneens twee wisselstellers en iedere wisselsteller stuurt twee sets wisseltongen aan.

Stand van het wissel

In een gewoon wissel komen drie spoortakken bijelkaar: het linksleidende deel, het rechtsleidende deel (beide aan de achterzijde) en de voorzijde. Een gewoon wissel heeft twee standen: linksleidend en rechtsleidend. Dit wordt gezien vanaf de voorzijde van het wissel.

Wissellengtes
  • 1:9-wissel
  • 1:12-wissel
  • 1:15-wissel
  • 1:20- wissel (alleen als symmetrisch wissel)
  • 1:18,5 -wissel (NG wissel) eerste toepassing: Betuweroute. Een bijzonder kenmerk van dit wissel is dat de kop van de spoorstaaf onder de hoek van 1:40 staat t.o.v. het lijf)
  • 1:34,7-wissel
  • 1:39,173-wissel (dit is géén "standaard" wissel, er zijn slechts 3 exemplaren van dit type gelegd)
  • ... 

Wissel 1:39 nabij stadion ArenA in Amsterdam

Zie voor een overzicht van alle beschikbare en vrijgegeven wissels en kruisingen het ProRail document REG00003-1, dit is een register van wissels en kruisingen. Veel gegevens van de verschillende wissels zijn hier in opgenomen zoals de toegestane snelheid van berijden en schemalengte.

In de REG00003-1 zijn generiek voorkomende wissels opgenomen die vanaf de zestiger jaren als standaard wissel gebruikt zijn. De huidige standaard wissels en kruisingen zijn in dit register grijs gemarkeerd en dienen te worden toegepast bij Nieuwbouw en vernieuwing. Unicaten en locatiespecifiek gemaakte wissels en kruisingen zijn niet in dit register opgenomen.

Ontwikkelingen

Op het traject Amsterdam-Utrecht is een nieuwe generatie wissels toegepast (NG wissels). Deze wissels liggen op betonnen wisselliggers met doorsteekbevesting (dus geen kraagschroeven meer), de spoorstaven staan onder een helling van 1:40 en zijn voorzien van lage tongen en de zogeheten EBI-Switch wisselstellers.

Om de Utrechtboog op de lijn Amsterdam-Utrecht aan te sluiten, zijn drie voor Nederland unieke hogesnelheidswissels gebouwd (1:39-wissels). Treinen kunnen met een snelheid van 160 km/uur deze wissels afbuigend berijden. Een vierde wissel 1:39 is gebouwd in de HSL zuid.

Externe link

Wisselbouw

Kloos Oving

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jan 15, 2009 by karel huijgen.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





De regels de baas!
Weblogposting
World of Concrete Europe tijdens INTERMAT Paris 2018: alle oplossingen voor de betonindustrie
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo ter inzage
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
3 aannemerscombinaties vervolgen aanbesteding A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Doelstelling wind op land binnen bereik ondanks knelpunten
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht








[Banners]