Definitie


Wissel





Een wissel is een constructie in een spoorweg om een trein, metro, of tram naar een ander spoor te leiden.

Gewoon wissel (2 gewone wissels in een wisselverbinding)



Gewone wissels zijn er in links of rechts afbuigend. Dit is te zien door tegen de tongbeweging in te kijken.

Symmetrisch wissel



Vertakt zich in twee sporen en heeft twee afbuigende sporen voorzien van een gelijke straal.

Engels wissel



Een engels wissel bestaat uit twee scheef kruisende sporen.

Deze zijn door twee bogen verbonden.

Half Engels wissel



Een half engels wissel bestaat uit twee scheef kruisende sporen.

Deze zijn door één boog verbonden.

Kruiswissel



Een kruiswissel een combinatie van vier wissels en een kruising.

Smeren van wissels

Dit wordt in de meeste gevallen bij ProRail niet meer gedaan, er zijn diverse systemen vrijgegeven (w.o. rollensystemen en kunststof glijplaten) die het smeren van contactvlak tussen wisseltong en glijplaten overbodig maken.

Hier is dus het gezegde van toepassing "alles loopt op rolletjes"

Nieuw te bouwen wissels worden standaard van een geschikt systeem voorzien.

Een systeem om het smeren van een beweegbaar puntstuk overbodig te maken is in voorbereiding. 

Enkele afbeeldingen van smeerloze wisselsystemen:

Schwihag                                                         Rol Austro Rol                                                    Ekos Rol


BWG Rol                                                          Portec Schwitchglide (glijplaat)


Bediening wissel

Een wissel kan centraal bediend zijn (door de treindienstleider) of locaal bediend (door iemand ter plaatse). Een centraal bediend wissel heeft een elektromechanische wisselsteller die aangestuurd wordt door de beveiliging. Een half engels wissel heeft twee wisselstellers. Een engels wissel heeft eveneens twee wisselstellers en iedere wisselsteller stuurt twee sets wisseltongen aan.

Stand van het wissel

In een gewoon wissel komen drie spoortakken bijelkaar: het linksleidende deel, het rechtsleidende deel (beide aan de achterzijde) en de voorzijde. Een gewoon wissel heeft twee standen: linksleidend en rechtsleidend. Dit wordt gezien vanaf de voorzijde van het wissel.

Wissellengtes
  • 1:9-wissel
  • 1:12-wissel
  • 1:15-wissel
  • 1:20- wissel (alleen als symmetrisch wissel)
  • 1:18,5 -wissel (NG wissel) eerste toepassing: Betuweroute. Een bijzonder kenmerk van dit wissel is dat de kop van de spoorstaaf onder de hoek van 1:40 staat t.o.v. het lijf)
  • 1:34,7-wissel
  • 1:39,173-wissel (dit is géén "standaard" wissel, er zijn slechts 3 exemplaren van dit type gelegd)
  • ... 

Wissel 1:39 nabij stadion ArenA in Amsterdam

Zie voor een overzicht van alle beschikbare en vrijgegeven wissels en kruisingen het ProRail document REG00003-1, dit is een register van wissels en kruisingen. Veel gegevens van de verschillende wissels zijn hier in opgenomen zoals de toegestane snelheid van berijden en schemalengte.

In de REG00003-1 zijn generiek voorkomende wissels opgenomen die vanaf de zestiger jaren als standaard wissel gebruikt zijn. De huidige standaard wissels en kruisingen zijn in dit register grijs gemarkeerd en dienen te worden toegepast bij Nieuwbouw en vernieuwing. Unicaten en locatiespecifiek gemaakte wissels en kruisingen zijn niet in dit register opgenomen.

Ontwikkelingen

Op het traject Amsterdam-Utrecht is een nieuwe generatie wissels toegepast (NG wissels). Deze wissels liggen op betonnen wisselliggers met doorsteekbevesting (dus geen kraagschroeven meer), de spoorstaven staan onder een helling van 1:40 en zijn voorzien van lage tongen en de zogeheten EBI-Switch wisselstellers.

Om de Utrechtboog op de lijn Amsterdam-Utrecht aan te sluiten, zijn drie voor Nederland unieke hogesnelheidswissels gebouwd (1:39-wissels). Treinen kunnen met een snelheid van 160 km/uur deze wissels afbuigend berijden. Een vierde wissel 1:39 is gebouwd in de HSL zuid.

Externe link

Wisselbouw

Kloos Oving

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jan 15, 2009 by karel huijgen.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
In 2023 meer duurzame energie dan verwacht
Nieuwsbericht
Bekendmaking Genomineerden Betonprijs 2017
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Innovatie in Brabant 3D-geprinte fietsbrug en complete rotonde ingeschoven
Nieuwsbericht
INTERMAT CONFERENTIE: BOUW EN INFRASTRUCTUUR: GROEIMARKTEN EN -PERSPECTIEVEN IN DE EMEA-LANDEN
Weblogposting
Water in de Openbare Ruimte: Weerrecord gebroken, warmste 16 oktober ooit
Weblogposting
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Slimme mobiliteit als nationaal speerpunt
Weblogposting
Onderbreking werkzaamheden groot onderhoud bruggen zeesluizen Farmsum
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Heijmans benoemt Hans Janssen tot lid raad van bestuur
Nieuwsbericht
Zandsuppleties Waddeneilanden deels stilgelegd
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid<
Nieuwsbericht
Forse groei autokilometers
Nieuwsbericht
Nederland nog lang niet klaar voor emissieloos elektrisch rijden
Artikel
Shell zet volgende stap in elektrische mobiliteit met overname NewMotion
Nieuwsbericht
CityChallenge startsein voor herinrichting stadshart Eindhoven
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Hartelijk dank!
Weblogposting
Aantal verkeersongevallen stijgt in 4 jaar met 27%
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
VCANederland helpt cursisten met proefexamens en uitlegvideo
Weblogposting
Rijkswaterstaat gunt Solar Highways aan Heijmans
Nieuwsbericht
Overeenkomst Staatsbosbeheer en Rijkswaterstaat voor 7500 ha riviernatuur
Nieuwsbericht








[Banners]