Definitie


Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen





Daarnaast is een aantal overgangsbepalingen die betrekking hebben op Lokale spoorwegen en Bijzondere spoorwegen.

De volgende spoorwegen, daarbij inbegrepen de niet genoemde verbindingsbogen die deze spoorwegen onderling met elkaar verbinden, zijn hoofdspoorwegen:

1. Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Arnhem - Duitse grens, met de zijtakken:

a. Breukelen - Harmelen Aansluiting;

b. De Haar Aansluiting - Rhenen;

c. Velperbroek Aansluiting - Arnhem Goederenstation;

d. IJsselbrug Westzijde - Arnhem Goederenstation;

e. Zevenaar - Winterswijk;

2. Den Haag Centraal / Rotterdam Centraal > Gouda - Utrecht Centraal - Amersfoort - Zwolle - Meppel < Leeuwarden / Groningen, met de zijtakken:

a. Nootdorp Aansluiting - Leidschendam Werkplaats;

b. Gouda - Alphen aan den Rijn;

c. Woerden - Leiden;

d. Den Dolder - Baarn;

e. Amersfoort - Leusden;

f. Zwolle - Kampen;

g. Haren - Waterhuizen;

3. Haarlem / Amsterdam Centraal > Uitgeest - Alkmaar - Den Helder, met de zijtakken:

a. Heerhugowaard - Hoorn;

b. Amsterdam Singelgracht Aansluiting - Amsterdam Westhaven;

c. Amsterdam Sloterdijk - Amsterdam Westhaven;

4. Zwolle - Zutphen - Arnhem - Nijmegen - Venlo - Roermond, met de zijtakken:

a. Zutphen - Hengelo;

b. Zutphen - Winterswijk;

c. Venlo - Duitse grens;

5. Harlingen Haven / Stavoren > Leeuwarden - Groningen - Nieuweschans - Duitse grens, met de zijtakken:

a. Groningen - Sauwerd < Roodeschool / Delfzijl;

b. Zuidbroek - Veendam;

6. Zaandam - Hoorn - Enkhuizen;

7. Dordrecht - Geldermalsen - Elst;

8. Amsterdam Centraal - Amersfoort - Apeldoorn - Almelo - Hengelo < Oldenzaal - Duitse grens / Enschede - Duitse grens, met de zijtakken:

a. Weesp - Lelystad;

b. Hilversum - Lunetten;

c. Barneveld Aansluiting - Ede-Wageningen;

d. Apeldoorn - Apeldoorn Zuid;

e. Apeldoorn - Zutphen;

f. Wierden - Zwolle;

9. Vlissingen - Roosendaal - Tilburg - 's-Hertogenbosch - Nijmegen, met de zijtakken:

a. 's-Heer Arendskerke Aansluiting - Sloehaven;

b. Tilburg - Boxtel;

10. Amsterdam Centraal - Haarlem - Leiden - Den Haag HS - Rotterdam Centraal - Dordrecht - Roosendaal - Belgische grens, met de zijtakken:

a. Haarlem - Zandvoort;

b. Schiedam - Hoek van Holland Strand;

c. Delfshavense Schie - Rotterdam Rechter Maasoever;

d. Lage Zwaluwe - Made en Drimmelen;

e. Lage Zwaluwe - Breda;

11. Weesp - Schiphol - Leiden, met de zijtak Amsterdam Singelgracht - Amsterdam Riekerpolder;

12. Utrecht Centraal - 's-Hertogenbosch - Eindhoven - Weert - Roermond -Sittard < Heerlen - Duitse grens / Maastricht - Eijsden - Belgische grens, met de zijtakken:

a. Eindhoven - Venlo;

b. Weert - Belgische grens;

c. Sittard - Born;

d. Heerlen - Maastricht;

e. Landgraaf - Kerkrade Centrum;

13. Zwolle - Mariënberg - Emmen, met de zijtak Mariënberg - Almelo;

14. Terneuzen - Sluiskil Aansluiting - Sas van Gent - Belgische grens;

15. Maasvlakte - Kijfhoek;

16. Barendrecht - Belgische grens, inclusief de daarbij horende aansluitingen.

In de lijst wordt de volgende betekenis aan de gebruikte symbolen toegekend:

a. het teken >: komt van locaties links en rechts van het teken / bij elkaar;

b. het teken <: splitst naar de locaties links en rechts van het teken /.

Geldigheid

De lijst is de per 12-02-2007 geldende lijst. De actuele lijst is te vinden op wettekst



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 22, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht
Proef met weergave gemiddelde brandstofkosten van start
Nieuwsbericht
Gezamenlijke nieuwe Havenverordening voor Amsterdam en Rotterdam
Nieuwsbericht
Virtueel opleiden en trainen van wegverkeersleiders en operators
Weblogposting
Nieuwe regelgeving ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vanaf 2020
Nieuwsbericht
Grote schade bij ontspoord treinstel Den Haag Centraal UPDATE
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
87 miljoen voor Nederlandse klimaatoplossingen in transport
Nieuwsbericht
Nederlandse Staat moet versnellen: volgend jaar 25% minder CO2-eq uitstoten dan in 1990
Nieuwsbericht
Bouw- en transportbedrijven verwachten miljardenverlies door PFAS- en stikstofbeleid
Nieuwsbericht
Van Gelder zet in Amsterdam elektrische boorwagen in
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]