Definitie


Wielruwheid





Met wielruwheid worden de oneffenheden op het loopvlak van treinwielen aangeduid. Samen met de Railruwheid is de wielruwheid bepalend voor de hoeveelheid geluid en trillingen die spoor én voertuig produceren. Men spreekt van Polygonisatie (veelhoekigheid) als de wielband een sterk golvend (vlekkerig) patroon vertoont, meestal als gevolg van beremming met gietijzeren remblokken. Men spreekt van vlakke plaatsen of platte kanten als er zich een afgevlakt stuk bevindt op de wielband. Zulke afvlakkingen ontstaan ten gevolge van het blokkeren van de wielen bij een (snel)remming, terwijl de trein doorschuift. Bij ernstige afvlakkingen is Afdraaien (reprofileren) geboden. Daarvoor moet de trein naar de werkplaats. Het reprofileren vindt plaats op de Kuilwielenbank. Een ander effect dat rolgeluid kan veroorzaken is de "onrondheid" van wielen, waarbij het wiel een ei-vorm vertoont. Hierdoor ontstaan vooral comfortproblemen maar bij hoge snelheid worden ook bodemtrillingen en geluid geproduceerd.

Voor de emissie van geluid door railverkeer is met name de wielruwheid (en railruwheid) met golflengten van circa 5 mm tot circa 30 cm van belang. De wielruwheid wordt dan op een decibelschaal afgebeeld als een wielruwheidsspectrum.

Wielruwheidsspectrum

De afbeelding toont wielruwheidsspectra van Nederlands materieel met diverse soorten remsystemen. De curven voor gladste en ruwste wielen geven de uitersten aan. De gladste wielen zijn die van de meetwielen van een meetrijtuig (niet beremd, regelmatig afgedraaid). De ruwste wielen die van een goederentrein in slechte staat van onderhoud.

De overige spectra zijn overgenomen uit het Reken en Meetvoorschrift Railverkeerslawaai 2004.
  • Open blokjes: cat. 2 (schijfremmen met toegevoegde gietijzeren remblokkken).
  • Driehoekjes: cat. 1 en 4 (gietijzeren remblokken).
  • Dichte blokjes: cat. 8 (schijfremmen).
  • Stippeltjes: afgedraaide wielen.
180px-Wielruwheidsspectrum.png (image/x-png)

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 08, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Proef spookfiles A58: doorontwikkeling C-ITS biedt grote kansen
Nieuwsbericht
Winners RailTech Innovation Awards 2017 announced
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg klimaatambities waar te maken
Nieuwsbericht
Bernard Wientjes presenteert De Bouwagenda aan kabinet
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht








[Banners]