Wielruwheid

Met wielruwheid worden de oneffenheden op het loopvlak van treinwielen aangeduid. Samen met de Railruwheid is de wielruwheid bepalend voor de hoeveelheid geluid en trillingen die spoor én voertuig produceren. Men spreekt van Polygonisatie (veelhoekigheid) als de wielband een sterk golvend (vlekkerig) patroon vertoont, meestal als gevolg van beremming met gietijzeren remblokken. Men spreekt van vlakke plaatsen of platte kanten als er zich een afgevlakt stuk bevindt op de wielband. Zulke afvlakkingen ontstaan ten gevolge van het blokkeren van de wielen bij een (snel)remming, terwijl de trein doorschuift. Bij ernstige afvlakkingen is Afdraaien (reprofileren) geboden. Daarvoor moet de trein naar de werkplaats. Het reprofileren vindt plaats op de Kuilwielenbank. Een ander effect dat rolgeluid kan veroorzaken is de "onrondheid" van wielen, waarbij het wiel een ei-vorm vertoont. Hierdoor ontstaan vooral comfortproblemen maar bij hoge snelheid worden ook bodemtrillingen en geluid geproduceerd.

Voor de emissie van geluid door railverkeer is met name de wielruwheid (en railruwheid) met golflengten van circa 5 mm tot circa 30 cm van belang. De wielruwheid wordt dan op een decibelschaal afgebeeld als een wielruwheidsspectrum.

Wielruwheidsspectrum

De afbeelding toont wielruwheidsspectra van Nederlands materieel met diverse soorten remsystemen. De curven voor gladste en ruwste wielen geven de uitersten aan. De gladste wielen zijn die van de meetwielen van een meetrijtuig (niet beremd, regelmatig afgedraaid). De ruwste wielen die van een goederentrein in slechte staat van onderhoud.

De overige spectra zijn overgenomen uit het Reken en Meetvoorschrift Railverkeerslawaai 2004.

  • Open blokjes: cat. 2 (schijfremmen met toegevoegde gietijzeren remblokkken).
  • Driehoekjes: cat. 1 en 4 (gietijzeren remblokken).
  • Dichte blokjes: cat. 8 (schijfremmen).
  • Stippeltjes: afgedraaide wielen.

180px-Wielruwheidsspectrum.png (image/x-png)

Wielruwheid | Infrasite

Wielruwheid

Met wielruwheid worden de oneffenheden op het loopvlak van treinwielen aangeduid. Samen met de Railruwheid is de wielruwheid bepalend voor de hoeveelheid geluid en trillingen die spoor én voertuig produceren. Men spreekt van Polygonisatie (veelhoekigheid) als de wielband een sterk golvend (vlekkerig) patroon vertoont, meestal als gevolg van beremming met gietijzeren remblokken. Men spreekt van vlakke plaatsen of platte kanten als er zich een afgevlakt stuk bevindt op de wielband. Zulke afvlakkingen ontstaan ten gevolge van het blokkeren van de wielen bij een (snel)remming, terwijl de trein doorschuift. Bij ernstige afvlakkingen is Afdraaien (reprofileren) geboden. Daarvoor moet de trein naar de werkplaats. Het reprofileren vindt plaats op de Kuilwielenbank. Een ander effect dat rolgeluid kan veroorzaken is de "onrondheid" van wielen, waarbij het wiel een ei-vorm vertoont. Hierdoor ontstaan vooral comfortproblemen maar bij hoge snelheid worden ook bodemtrillingen en geluid geproduceerd.

Voor de emissie van geluid door railverkeer is met name de wielruwheid (en railruwheid) met golflengten van circa 5 mm tot circa 30 cm van belang. De wielruwheid wordt dan op een decibelschaal afgebeeld als een wielruwheidsspectrum.

Wielruwheidsspectrum

De afbeelding toont wielruwheidsspectra van Nederlands materieel met diverse soorten remsystemen. De curven voor gladste en ruwste wielen geven de uitersten aan. De gladste wielen zijn die van de meetwielen van een meetrijtuig (niet beremd, regelmatig afgedraaid). De ruwste wielen die van een goederentrein in slechte staat van onderhoud.

De overige spectra zijn overgenomen uit het Reken en Meetvoorschrift Railverkeerslawaai 2004.

  • Open blokjes: cat. 2 (schijfremmen met toegevoegde gietijzeren remblokkken).
  • Driehoekjes: cat. 1 en 4 (gietijzeren remblokken).
  • Dichte blokjes: cat. 8 (schijfremmen).
  • Stippeltjes: afgedraaide wielen.

180px-Wielruwheidsspectrum.png (image/x-png)