Definitie


Wielruwheid





Met wielruwheid worden de oneffenheden op het loopvlak van treinwielen aangeduid. Samen met de Railruwheid is de wielruwheid bepalend voor de hoeveelheid geluid en trillingen die spoor én voertuig produceren. Men spreekt van Polygonisatie (veelhoekigheid) als de wielband een sterk golvend (vlekkerig) patroon vertoont, meestal als gevolg van beremming met gietijzeren remblokken. Men spreekt van vlakke plaatsen of platte kanten als er zich een afgevlakt stuk bevindt op de wielband. Zulke afvlakkingen ontstaan ten gevolge van het blokkeren van de wielen bij een (snel)remming, terwijl de trein doorschuift. Bij ernstige afvlakkingen is Afdraaien (reprofileren) geboden. Daarvoor moet de trein naar de werkplaats. Het reprofileren vindt plaats op de Kuilwielenbank. Een ander effect dat rolgeluid kan veroorzaken is de "onrondheid" van wielen, waarbij het wiel een ei-vorm vertoont. Hierdoor ontstaan vooral comfortproblemen maar bij hoge snelheid worden ook bodemtrillingen en geluid geproduceerd.

Voor de emissie van geluid door railverkeer is met name de wielruwheid (en railruwheid) met golflengten van circa 5 mm tot circa 30 cm van belang. De wielruwheid wordt dan op een decibelschaal afgebeeld als een wielruwheidsspectrum.

Wielruwheidsspectrum

De afbeelding toont wielruwheidsspectra van Nederlands materieel met diverse soorten remsystemen. De curven voor gladste en ruwste wielen geven de uitersten aan. De gladste wielen zijn die van de meetwielen van een meetrijtuig (niet beremd, regelmatig afgedraaid). De ruwste wielen die van een goederentrein in slechte staat van onderhoud.

De overige spectra zijn overgenomen uit het Reken en Meetvoorschrift Railverkeerslawaai 2004.
  • Open blokjes: cat. 2 (schijfremmen met toegevoegde gietijzeren remblokkken).
  • Driehoekjes: cat. 1 en 4 (gietijzeren remblokken).
  • Dichte blokjes: cat. 8 (schijfremmen).
  • Stippeltjes: afgedraaide wielen.
180px-Wielruwheidsspectrum.png (image/x-png)

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 08, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
Betonwapening parkeergarage niet aangepast op afwijkend ontwerp
Nieuwsbericht
Financial Close voor pps-project A24 Blankenburg verbinding
Nieuwsbericht
Nieuwe dijktechniek voor het eerst toegepast in Amsterdamse dijk
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
Wereldwijde steun bij start klimaatcommissie in Ridderzaal
Nieuwsbericht
Aanvoer van bouwgrondstoffen via de Rijn valt droog
Nieuwsbericht
TenneT beëindigt contracten met Heijmans-Europoles
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Het financiële plaatje van een project objectief in kaart brengen
Weblogposting
BAM renoveert stuwdam in de Maas
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Orderportefeuilles bouw met twee tiende maand gestegen
Nieuwsbericht
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Klimaatenvelop: 22,5 miljoen voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Nederlandse minister opent ITS Forum 2018
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht








[Banners]