Werktrein

Een werktrein is een krachtvoertuig dat wordt ingelegd op een buiten dienst gesteld spoor voor werkzaamheden aan de railinfra.

Voor vertrek wordt een Grote remproef gedaan door een machinist/remhandelbedienaar. De werktrein wordt over een in dienst zijn spoor van een emplacement via de Vrije baan ingelegd als trein. Hij vertrekt na toestemming van de Treindienstleider door het uit de stand stop (rood) komen naar een veilig Seinbeeld. De Machinist heeft hiervoor een Treinnummer en aanschrijving.

Aankomst Buitendienststelling

De LWB (in overleg met de Treindienstleider) geeft toestemming aan de Werktreinbegeleider de Buitendienststelling te berijden. Hiervoor ontvangt de WTB een “Aanwijzing STS” (Stop Tonend Sein). Na toestemming “Rijden op zicht” naar de werkplek, 40 km/h, wissels en aanrijden overwegen 10 km/h. In de nabijheid van spoorwerkers 10 km/h. De Werktreinmachinist krijgt van de [WTB|Werktreinbegeleider een instructie. Ontvangt een Werktreininstructie en Beeldinstructie. Tevens wordt Machinist geïnformeerd over de aanwezigheid van andere werktreinen, spanningloosstelling, communicatie en aanwezigheid van mensen;

Vertrek Buitendienstelling

Voor vertrek van de werktrein wordt de trein gecontroleerd door de WTB. Gelet wordt op de remverstelinrichting, [bladveren|bladvereer, belading, luchtslangen en koppelingen. Tevens wordt door de WTB die in contact staat met de werktreinmachinist een Kleine remproef gehouden. Na controle wordt aan de LWB toestemming gevraagd voor vertrek. Vertektijd staat in de aanschrijving. De LWB neemt contact op met de treindienstleider en WTB. Na toestemming LWB neemt de machinist contact op met de Treindienstleider. De Treindienstleider geeft toestemming aan machinist, na veilig Seinbeeld het in dienst zijnd spoor te berijden richting eindbestemming. Is op dienst zijnd spoor weer ingelegd als Trein.

Verschillende soorten werktreinen

Externe link

Werktrein | Infrasite

Werktrein

Een werktrein is een krachtvoertuig dat wordt ingelegd op een buiten dienst gesteld spoor voor werkzaamheden aan de railinfra.

Voor vertrek wordt een Grote remproef gedaan door een machinist/remhandelbedienaar. De werktrein wordt over een in dienst zijn spoor van een emplacement via de Vrije baan ingelegd als trein. Hij vertrekt na toestemming van de Treindienstleider door het uit de stand stop (rood) komen naar een veilig Seinbeeld. De Machinist heeft hiervoor een Treinnummer en aanschrijving.

Aankomst Buitendienststelling

De LWB (in overleg met de Treindienstleider) geeft toestemming aan de Werktreinbegeleider de Buitendienststelling te berijden. Hiervoor ontvangt de WTB een “Aanwijzing STS” (Stop Tonend Sein). Na toestemming “Rijden op zicht” naar de werkplek, 40 km/h, wissels en aanrijden overwegen 10 km/h. In de nabijheid van spoorwerkers 10 km/h. De Werktreinmachinist krijgt van de [WTB|Werktreinbegeleider een instructie. Ontvangt een Werktreininstructie en Beeldinstructie. Tevens wordt Machinist geïnformeerd over de aanwezigheid van andere werktreinen, spanningloosstelling, communicatie en aanwezigheid van mensen;

Vertrek Buitendienstelling

Voor vertrek van de werktrein wordt de trein gecontroleerd door de WTB. Gelet wordt op de remverstelinrichting, [bladveren|bladvereer, belading, luchtslangen en koppelingen. Tevens wordt door de WTB die in contact staat met de werktreinmachinist een Kleine remproef gehouden. Na controle wordt aan de LWB toestemming gevraagd voor vertrek. Vertektijd staat in de aanschrijving. De LWB neemt contact op met de treindienstleider en WTB. Na toestemming LWB neemt de machinist contact op met de Treindienstleider. De Treindienstleider geeft toestemming aan machinist, na veilig Seinbeeld het in dienst zijnd spoor te berijden richting eindbestemming. Is op dienst zijnd spoor weer ingelegd als Trein.

Verschillende soorten werktreinen

Externe link