Werkspoorbrug

De Demkaspoorbrug is de Spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. De brug werd in 1966 gebouwd ter vervangingen van de oude spoorbrug, welke moest verdwijnen door de verbreding van het kanaal. De overspanning is 173 meter en is vernoemd naar de nabij gelegen voormalige Demka Staalfabriek.

In 2002 is naast de Demkaspoorbrug de werkspoorbrug geopend. De Demkaspoorbrug is tijdelijk buiten gebruik genomen en gerenoveerd. Eind 2006 zal de brug weer in gebruik genomen worden, zodra de Spoorverdubbeling Amsterdam – Utrecht voltooid is.

In de twintigste eeuw hadden Utrecht en Zuilen twee voor die tijd enorme fabrieken op hun grondgebied. Ze waren beide gevestigd aan het toentertijd genaamde Merwedekanaal, dat nu het Amsterdam-Rijnkanaal is. De staalfabriek Demka (1914 – 1983) lag noordelijk van de spoorlijn Amsterdam-Utrecht en zuidelijk lag de fabriek van Werkspoor (1913 – 1970). De herinnering aan deze twee grote fabrieken wordt het mooist bewaard door hun namen te geven aan de beide imposante kunstwerken die er nu zijn gevestigd. De nieuwe sporen komen te lopen over wat ongeveer vijfendertig jaar geleden nog de wagon- en bruggenfabriek ‘Werkspoor’ was. Op de foto de Demkabrug in 1987

(Naar F.A. van Mens in het Utrechts Nieuwsblad, juni 2002)

Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn.