Definitie


Werkspoorbrug





De Demkaspoorbrug is de Spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. De brug werd in 1966 gebouwd ter vervangingen van de oude spoorbrug, welke moest verdwijnen door de verbreding van het kanaal. De overspanning is 173 meter en is vernoemd naar de nabij gelegen voormalige Demka Staalfabriek.

In 2002 is naast de Demkaspoorbrug de werkspoorbrug geopend. De Demkaspoorbrug is tijdelijk buiten gebruik genomen en gerenoveerd. Eind 2006 zal de brug weer in gebruik genomen worden, zodra de Spoorverdubbeling Amsterdam - Utrecht voltooid is.

In de twintigste eeuw hadden Utrecht en Zuilen twee voor die tijd enorme fabrieken op hun grondgebied. Ze waren beide gevestigd aan het toentertijd genaamde Merwedekanaal, dat nu het Amsterdam-Rijnkanaal is. De staalfabriek Demka (1914 - 1983) lag noordelijk van de spoorlijn Amsterdam-Utrecht en zuidelijk lag de fabriek van Werkspoor (1913 - 1970). De herinnering aan deze twee grote fabrieken wordt het mooist bewaard door hun namen te geven aan de beide imposante kunstwerken die er nu zijn gevestigd. De nieuwe sporen komen te lopen over wat ongeveer vijfendertig jaar geleden nog de wagon- en bruggenfabriek 'Werkspoor' was. Op de foto de Demkabrug in 1987

(Naar F.A. van Mens in het Utrechts Nieuwsblad, juni 2002)

Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 01, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht








[Banners]