Definitie


Werkplek Beveiligings Instructie





Een Werkplek Beveiligings Instructie (WBI) is een instructie die de Leider Werkplek Beveiliging (LWB) standaard aan alle betrokken personen geeft voordat ze met de werkzaamheden aan het spoor beginnen.

De LWB maakt hiervoor een werkcontract (WECO) op met de treindienstleider.

Instructie en WBI

De LWB is eindverantwoordelijk voor de veiligheidsorganisatie tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden. Hiervoor gebruikt hij een Werkplek Beveiligings Instructie. De LWB geeft instructie aan veiligheidsfunctionarissen, Leider Lokale Veiligheid (LLV), werktreinbegeleider (WTB), veiligheidsman (VHM), grenswachter en ploegleden.

In de WBI staat opgenomen:
  • De aard van de werkzaamheden;
  • Tijd en datum van de uit te voeren werkzaamheden;
  • De exacte buitendienststelling van het werkgebied;
  • Soort stations- en baanvakbeveiliging;
  • Groepen die spanningsloos gesteld worden en de duur van de spanningsloosstelling (BL);
  • De werktreinen;
  • Aanwezigheid van bijzondere voertuigen;
  • De door de LWB en treindiensleider te nemen veiligheidsmaatregelen;
  • Communicatie;
  • Eventuele bijzonderheden;
  • Incidenten, calamiteiten en verstoringen;
  • En de tussentijdse vrijgave van de railinfra t.b.v. exploitatie.
De regelgeving voor een veilige en arbeidshygiënische werkplek staat beschreven in het Normenkader Veilig Werken (NVW).

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 11, 2008 by rené verharen.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Winners RailTech Innovation Awards 2017 announced
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg klimaatambities waar te maken
Nieuwsbericht
Bernard Wientjes presenteert De Bouwagenda aan kabinet
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht








[Banners]