Definitie


Werken naast een in gebruik zijnde spoorlijn





Het bijzondere van de Spoorverdubbeling Amsterdam - Utrecht is, dat er naast een bestaande Spoorlijn wordt gewerkt, waar intensief door het treinverkeer gebruik van wordt gemaakt. Tijdens het bouwen blijft 'de winkel' zo veel mogelijk open. Het project heeft wel buitendienststellingen nodig om grote werkzaamheden uit te kunnen voeren. Een buitendienststelling is het hetzelfde als een 'treinvrije periode'. In totaal - over de gehele periode van 7 jaar - zijn er 43 buitendienststellingen gepland.

Aanpassingen emplacement Utrecht noordzijde

In januari 2004 zijn uitgebreide werkzaamheden gestart aan het Emplacement aan de noordzijde van station Utrecht Centraal. De aanpassingen aan het emplacement zijn nodig in verband met de spoorverdubbeling Amsterdam-Utrecht. Vanaf april 2007 takken hierdoor vier in plaats van twee sporen in aan de noordkant van het emplacement. Om deze uitbreiding van sporen goed op te kunnen vangen zijn diverse aanpassingen aan het emplacement noodzakelijk.

Werkzaamheden

De werkzaamheden bestaan onder meer uit het vereenvoudigen en vernieuwen van de wisselcomplexen en het aanpassen van het emplacement aan nieuwe beveiligingstechnieken die bij de spooruitbreiding Amsterdam-Utrecht worden toegepast. Daarnaast worden bochten in de sporen verruimd, zodat er hogere snelheden op het emplacement mogelijk zijn. Nu rijden de treinen met een snelheid van 40 kilometer per uur het emplacement op. Straks kunnen de treinen met 80 kilometer per uur het emplacement oprijden en vaart minderen tot 60 kilometer wanneer ze het Perron naderen. Dit levert tijdswinst éncapaciteitswinst op. De wisselcomplexen komen eerder beschikbaar voor rijwegen andere richtingen.

Tenslotte wordt het meest westelijke perron verlengd, zodat er twee treinen achter elkaar kunnen staan. Dit is ook nodig in verband met de spooruitbreidingen richting Vleuten en Utrecht Lunetten.

Door alle aanpassingen kan de noordzijde van Utrecht Centraal vanaf april 2007 meer treinen verwerken.

Het emplacement van station Utrecht Centraal is een belangrijk knooppunt in het Nederlandse treinverkeer. Om ervoor te zorgen dat het treinverkeer zo weinig mogelijk hinder ondervindt van de werkzaamheden, vinden deze 's nachts en in de weekeinden plaats.

Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 01, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]