Definitie


Werken naast een in gebruik zijnde spoorlijn





Het bijzondere van de Spoorverdubbeling Amsterdam - Utrecht is, dat er naast een bestaande Spoorlijn wordt gewerkt, waar intensief door het treinverkeer gebruik van wordt gemaakt. Tijdens het bouwen blijft 'de winkel' zo veel mogelijk open. Het project heeft wel buitendienststellingen nodig om grote werkzaamheden uit te kunnen voeren. Een buitendienststelling is het hetzelfde als een 'treinvrije periode'. In totaal - over de gehele periode van 7 jaar - zijn er 43 buitendienststellingen gepland.

Aanpassingen emplacement Utrecht noordzijde

In januari 2004 zijn uitgebreide werkzaamheden gestart aan het Emplacement aan de noordzijde van station Utrecht Centraal. De aanpassingen aan het emplacement zijn nodig in verband met de spoorverdubbeling Amsterdam-Utrecht. Vanaf april 2007 takken hierdoor vier in plaats van twee sporen in aan de noordkant van het emplacement. Om deze uitbreiding van sporen goed op te kunnen vangen zijn diverse aanpassingen aan het emplacement noodzakelijk.

Werkzaamheden

De werkzaamheden bestaan onder meer uit het vereenvoudigen en vernieuwen van de wisselcomplexen en het aanpassen van het emplacement aan nieuwe beveiligingstechnieken die bij de spooruitbreiding Amsterdam-Utrecht worden toegepast. Daarnaast worden bochten in de sporen verruimd, zodat er hogere snelheden op het emplacement mogelijk zijn. Nu rijden de treinen met een snelheid van 40 kilometer per uur het emplacement op. Straks kunnen de treinen met 80 kilometer per uur het emplacement oprijden en vaart minderen tot 60 kilometer wanneer ze het Perron naderen. Dit levert tijdswinst éncapaciteitswinst op. De wisselcomplexen komen eerder beschikbaar voor rijwegen andere richtingen.

Tenslotte wordt het meest westelijke perron verlengd, zodat er twee treinen achter elkaar kunnen staan. Dit is ook nodig in verband met de spooruitbreidingen richting Vleuten en Utrecht Lunetten.

Door alle aanpassingen kan de noordzijde van Utrecht Centraal vanaf april 2007 meer treinen verwerken.

Het emplacement van station Utrecht Centraal is een belangrijk knooppunt in het Nederlandse treinverkeer. Om ervoor te zorgen dat het treinverkeer zo weinig mogelijk hinder ondervindt van de werkzaamheden, vinden deze 's nachts en in de weekeinden plaats.

Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 01, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Afscheidsboek Adviescommissie Water
Nieuwsbericht
Wet op de Basisregistratie Ondergrond (BRO) van kracht
Nieuwsbericht
Provinciaal verkeersmanagement Noord-Holland werpt vruchten af
Nieuwsbericht
Jaap van der Graaf-prijs uitgereikt aan Alexander Hendriks
Nieuwsbericht
Platform CB'23 gaat circulair bouwen concreet maken
Nieuwsbericht
Registratie materialen infraprojecten bevordert hergebruik
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
Houten verkozen tot Fietsstad 2018
Nieuwsbericht
Combinatie VolkerWessels Hollandia Infra wint aanbesteding Brug Ouderkerk
Nieuwsbericht
Van Veldhoven ontvangt plannen voor duurzaam Nederland
Nieuwsbericht
CROW lanceert www.staatvanhetov.nl
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samen zetten we Duurzame Inzetbaarheid op de kaart. Doet u mee?
Weblogposting
Kamerbrief over data en transparantie in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht
UNETO-VNI wil langdurig werklozen kansen bieden in installatiebranche
Nieuwsbericht
Wijziging Aanbestedingswetgeving e-factureren definitief
Nieuwsbericht
Aanmeldingen voor de Innovation Expo 2018 geopend
Nieuwsbericht
Zeespiegel Nederlandse kust in 2017 hoogste ooit gemeten
Nieuwsbericht
Luminext: Projectmanager realisatie en service - 40 uur per week
Weblogposting
Biggelaar Groep neemt Bunnik Groep over
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samenwerking met Stichting IKN
Weblogposting
Rijkswaterstaat met elektrische wagens op weg
Nieuwsbericht
Luminext: Medewerker realisatie en service - 40 uur per week
Weblogposting
Onderzoek naar geluidsscherm A50 bij Son en Breugel afgerond
Nieuwsbericht








[Banners]