Definitie


Werken naast een in gebruik zijnde spoorlijn





Het bijzondere van de Spoorverdubbeling Amsterdam - Utrecht is, dat er naast een bestaande Spoorlijn wordt gewerkt, waar intensief door het treinverkeer gebruik van wordt gemaakt. Tijdens het bouwen blijft 'de winkel' zo veel mogelijk open. Het project heeft wel buitendienststellingen nodig om grote werkzaamheden uit te kunnen voeren. Een buitendienststelling is het hetzelfde als een 'treinvrije periode'. In totaal - over de gehele periode van 7 jaar - zijn er 43 buitendienststellingen gepland.

Aanpassingen emplacement Utrecht noordzijde

In januari 2004 zijn uitgebreide werkzaamheden gestart aan het Emplacement aan de noordzijde van station Utrecht Centraal. De aanpassingen aan het emplacement zijn nodig in verband met de spoorverdubbeling Amsterdam-Utrecht. Vanaf april 2007 takken hierdoor vier in plaats van twee sporen in aan de noordkant van het emplacement. Om deze uitbreiding van sporen goed op te kunnen vangen zijn diverse aanpassingen aan het emplacement noodzakelijk.

Werkzaamheden

De werkzaamheden bestaan onder meer uit het vereenvoudigen en vernieuwen van de wisselcomplexen en het aanpassen van het emplacement aan nieuwe beveiligingstechnieken die bij de spooruitbreiding Amsterdam-Utrecht worden toegepast. Daarnaast worden bochten in de sporen verruimd, zodat er hogere snelheden op het emplacement mogelijk zijn. Nu rijden de treinen met een snelheid van 40 kilometer per uur het emplacement op. Straks kunnen de treinen met 80 kilometer per uur het emplacement oprijden en vaart minderen tot 60 kilometer wanneer ze het Perron naderen. Dit levert tijdswinst éncapaciteitswinst op. De wisselcomplexen komen eerder beschikbaar voor rijwegen andere richtingen.

Tenslotte wordt het meest westelijke perron verlengd, zodat er twee treinen achter elkaar kunnen staan. Dit is ook nodig in verband met de spooruitbreidingen richting Vleuten en Utrecht Lunetten.

Door alle aanpassingen kan de noordzijde van Utrecht Centraal vanaf april 2007 meer treinen verwerken.

Het emplacement van station Utrecht Centraal is een belangrijk knooppunt in het Nederlandse treinverkeer. Om ervoor te zorgen dat het treinverkeer zo weinig mogelijk hinder ondervindt van de werkzaamheden, vinden deze 's nachts en in de weekeinden plaats.

Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 01, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Herstel stuw Grave ligt op schema
Nieuwsbericht
Slimme oplossingen nodig voor leefbaar en bereikbaar Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36
Nieuwsbericht
Poortjes Utrecht CS dicht, eerst nog voor 3 dagen
Nieuwsbericht
Manifest: Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit
Nieuwsbericht
Twee nieuwe commissarissen bij Arcadis Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verzamelt data in en rond windparken Borssele
Nieuwsbericht
Kabinet versimpelt efficiënt gebruik ruimte
Nieuwsbericht
Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL
Nieuwsbericht
Reactie NS op handhavingsbesluit I&M
Nieuwsbericht
NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren
Nieuwsbericht
ILT weert goederenvervoer HSL Logistik van het spoor
Nieuwsbericht
Ondanks optimisme ook zorg om vitaliteit binnensteden
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid februari 2017
Nieuwsbericht
Veel hout bij groen bouwen N18
Nieuwsbericht
A13 blijft drukste rijksweg
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting
A9 niet langer door Badhoevedorp: minister opent nieuwe weg
Nieuwsbericht
Meer zand voor Heemskerk: start kustonderhoud
Nieuwsbericht
Publiekscentrum SHIP zeesluis IJmuiden open voor publiek
Nieuwsbericht
Eneco en Mitsubishi Corporation bouwen grootste batterij van Europa
Nieuwsbericht
Start werkzaamheden verbreding A6 Almere
Nieuwsbericht
Voordelen van circulaire verdienmodellen voor gebouwde omgeving
Nieuwsbericht








[Banners]