Definitie


Werken naast een in gebruik zijnde spoorlijn





Het bijzondere van de Spoorverdubbeling Amsterdam - Utrecht is, dat er naast een bestaande Spoorlijn wordt gewerkt, waar intensief door het treinverkeer gebruik van wordt gemaakt. Tijdens het bouwen blijft 'de winkel' zo veel mogelijk open. Het project heeft wel buitendienststellingen nodig om grote werkzaamheden uit te kunnen voeren. Een buitendienststelling is het hetzelfde als een 'treinvrije periode'. In totaal - over de gehele periode van 7 jaar - zijn er 43 buitendienststellingen gepland.

Aanpassingen emplacement Utrecht noordzijde

In januari 2004 zijn uitgebreide werkzaamheden gestart aan het Emplacement aan de noordzijde van station Utrecht Centraal. De aanpassingen aan het emplacement zijn nodig in verband met de spoorverdubbeling Amsterdam-Utrecht. Vanaf april 2007 takken hierdoor vier in plaats van twee sporen in aan de noordkant van het emplacement. Om deze uitbreiding van sporen goed op te kunnen vangen zijn diverse aanpassingen aan het emplacement noodzakelijk.

Werkzaamheden

De werkzaamheden bestaan onder meer uit het vereenvoudigen en vernieuwen van de wisselcomplexen en het aanpassen van het emplacement aan nieuwe beveiligingstechnieken die bij de spooruitbreiding Amsterdam-Utrecht worden toegepast. Daarnaast worden bochten in de sporen verruimd, zodat er hogere snelheden op het emplacement mogelijk zijn. Nu rijden de treinen met een snelheid van 40 kilometer per uur het emplacement op. Straks kunnen de treinen met 80 kilometer per uur het emplacement oprijden en vaart minderen tot 60 kilometer wanneer ze het Perron naderen. Dit levert tijdswinst éncapaciteitswinst op. De wisselcomplexen komen eerder beschikbaar voor rijwegen andere richtingen.

Tenslotte wordt het meest westelijke perron verlengd, zodat er twee treinen achter elkaar kunnen staan. Dit is ook nodig in verband met de spooruitbreidingen richting Vleuten en Utrecht Lunetten.

Door alle aanpassingen kan de noordzijde van Utrecht Centraal vanaf april 2007 meer treinen verwerken.

Het emplacement van station Utrecht Centraal is een belangrijk knooppunt in het Nederlandse treinverkeer. Om ervoor te zorgen dat het treinverkeer zo weinig mogelijk hinder ondervindt van de werkzaamheden, vinden deze 's nachts en in de weekeinden plaats.

Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 01, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Royal HaskoningDHV verbetert winstgevendheid in eerste helft 2017
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Nieuwe dienstregeling, nog meer treinen
Nieuwsbericht
Maarten Spaargaren nieuwe General Manager Ricardo Rail Nederland
Nieuwsbericht
Parkeertarieven rijzen de pan uit
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobilititeit & Parkeren 2017: Smartphones en lichtmasten gevaar voor automobilisten
Weblogposting
Boskalis boekt lager resultaat conform verwachting
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018 proudly introduces ITSUP!
Nieuwsbericht
De Bolderik: Snel een bloemenweide aanleggen voor de vlinders en bijen?!
Weblogposting
Paraguay investeert in klimaatbestendig wegen
Nieuwsbericht
Heijmans: goede voortgang op weg naar duurzaam herstel
Nieuwsbericht
Functioneringssluiting en viering 20 jaar Maeslantkering 9 september 2017
Nieuwsbericht
Nieuw brugdek Noorderbrug Maastricht succesvol ingeschoven
Nieuwsbericht
'Slim op de A27' helpt automobilisten spits A27 te mijden
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Park Lepelenburg overspoeld door Oranje
Weblogposting
Groene afspraken met StruktonRail voor spooronderhoud Veluwe
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Hoe houden we Nederland mobiel?
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat heeft weer een eigen ontwerpbureau
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verminderde brandwerendheid van beton bij 4 wegtunnels
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Witteveen+Bos opdracht planuitwerking A58
Nieuwsbericht
Raad van State: Nieuwe rijksweg A16 Rotterdam mag er komen
Nieuwsbericht
Conjunctuurmeting juni 2017
Nieuwsbericht








[Banners]