Definitie


Wegbekendheid





Spoorwegwet

Er bestaat uitgebreide wet- en regelgeving voor het spoorwegverkeer in Nederland:
  1. De op 1 januari 2005 in werking getreden nieuwe Spoorwegwet geldt voor het nationale spoorwegnet,
  2. De Spoorwegwet 1875 is van toepassing op Tram en Metro, op museumspoorlijnen en op de Spooraansluitingen in haven- en industriegebieden,
  3. De Wet personenvervoer 2000 regelt zaken als de vervoersconcessie en de tarieven voor het openbaar vervoer per trein, tram en metro,
  4. De Europese Richtlijnen en het COTIF krijgen een steeds grotere betekenis voor het Nederlandse spoorwegverkeer.
De nieuwe spoorwegwetgeving verwijst op veel plaatsen naar normen en standaarden die door externe organisaties zijn uitgegeven. Vanaf 1 januari 2005 is de Railned-regelgeving niet meer van toepassing. In allerlei documenten wordt er nog wel naar verwezen. Daarom blijft de vervallen Railned-regelgevingals naslag toegankelijk.



Eisen wegbekendheid

Één van de vereisten voor het rijden van een Trein, is het bezitten van wegbekendheid. Een Machinist verkrijgt materieel-wegbekendheid door wegleren en heeft formeel wegbekendheid na het met succes afleggen van een wegexamen.

De wegbekendheid van een machinist wordt door enkele zaken bepaald.
  • Van invloed is natuurlijk welke standplaats je hebt. Is dit een groot centraal gelegen station (Asd, Rtd, Gvc, Ut) dan heb je vanzelfsprekend meer wegbekendheid dan dat je standplaats wat meer afgelegen ligt. Voorbeelden van de laatste zijn bv Emmen en Vlissingen en Zutphen.
  • Iets wat ook van grote invloed is, is in welk machinstenrooster je zit. Er zijn roosters met weinig wegbekendheid (hierin zitten vaak machinisten welke nog niet zo lang rijden) en roosters voor de langst rijdende/oudste machinisten. Tevens is er een speciaal rangeerrooster, met machinisten welke alleen Rangeren op hun standplaats.
  • Dan zijn er nog machinisten welke vervanger zijn. Ze draaien de diensten welke niet door andere machinist gedraaid kunnen worden door bv ziekte, verlof en cursus. De vervangers hebben niet alleen alle wegbekendheid maar ook alle materieelbekendeheid van een standplaats. De meeste afwisseling hebben dus de vervangers. Deze worden ze vaak ingezet voor extra treinen / diensten zoals bv voetbaltreinen.Een kleine groep machinisten hebben landelijke bekendheid. Ze rijden bv veel extra treinen of werken via een uitzendbureau in de goederendienst en zijn dus landelijk inzetbaar.
Eisen voor machinisten

1. Machinisten voldoen aan door het exameninstituut bedoeld in artikel 20, vierde lid, vastgestelde en door Onze Minister goedgekeurde eisen, die ten minste betrekking hebben op:
  • Algemene kennis van de inrichting en terminologie van de spoorwegbeveiligingssystemen- en van de Spoorweginfrastructuur;
  • Kennis van tractievormen en voertuigtypen en de bediening daarvan;
  • Kennis van Seinen, seinstelsels en beveiligingssystemen;
  • Kennis van regels en procedures voor het uitvoeren en begeleiden van bewegingen met spoorvoertuigen;
  • Kennis van bijzondere situaties en noodprocedures;
  • Bedrevenheid in de bediening van spoorvoertuigen, daaronder begrepen het rijden met spoorvoertuigen en de juiste toepassing van de daarbij behorende operationele controles en procedures, communicatie en regels voor het verkeersgedrag.
2. Het eerste lid geldt niet voor machinisten, in dienst van een in het buitenland gevestigde spoorwegonderneming, die hun standplaats hebben in het buitenland en die slechts dienst doen op het traject tussen de rijksgrens en een nabij die grens gelegen, door Onze Minister aangewezen, Station, mits zij voldoen aan de in het land van hun standplaats geldende eisen betreffende de voor uitoefening van hun functie vereiste kennis en bekwaamheid.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 10, 2009 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]