Definitie


Web Applicatie Actuele Infrabeschikbaarheid (WAAI)





De Web Applicatie Actuele Infrabeschikbaarheid WAAI is een software-applicatie en biedt een geografisch overzicht van de landelijke situatie op het gebied van infrabeschikbaarheid, calamiteiten en verstoringen op het spoorwegennet ten behoeve van een optimale communicatie tussen interne en externe betrokken partijen tijdens de alarmfase.

De applicatie WAAI biedt een overzicht van alle trajecten, verstoringen, werkzaamheden en calamiteiten op het spoor in Nederland. De gegevensbron voor informatie waarop WAAI is aangesloten zijn het Integraal VerkeersInformatie Systeem (IVIS) voor verstoringen en werkzaamheden en het Informatiesysteem Verkeersleiding (ISVL) voor de calamiteiten.

WAAI is in eerste instantie bedoeld voor alle medewerkers op het Operations Control Center Rail (OCCR) van de Railverkeersleiding bij ProRail in Utrecht. Binnen het OCCR wordt WAAI geprojecteerd op een video-wall. Door een overzicht te geven van de situatie op het spoorwegennet in heel Nederland ondersteunt WAAI de controle op de afhandeling van calamiteiten.

In tweede instantie is WAAI voor alle andere medewerkers binnen ProRail op het intranet beschikbaar. WAAI presenteert geografisch alle baanvakken in Nederland betreffende reizigersvervoer. Door in te zoomen kan men stationsnamen vinden voor de oriëntatie op het spoorwegennet. Alle geplande werkzaamheden, verstoringen worden middels de verkeersinformatie (gele pop-up info) getoond. De calamiteiteninformatie wordt in blauwe pop-up info kaders getoond en de impact is af te lezen aan het bijbehorende calamiteitensymbool. Waai leest elke minuut automatisch haar gegevensbronnen IVIS en ISVL uit voor een actuele presentatie van de infrabeschikbaarheid.

WAAI is als applicatie een mooi voorbeeld van een GIS; het toont op een geografisch scherm (kaart) de (on-line) status van de beschikbaarheid van het spoor. Dat on-line aspect is - in vergelijking met veel andere GIS-applicaties bij ProRail (zie verder onder GIS) - bijzonder te noemen.

Bron: leaflet WAAI (Prorail, 2006) en email Jan Roseboom (applicatiebeheerder Prorail).

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 01, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Boskalis boekt lager resultaat conform verwachting
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Paraguay investeert in klimaatbestendig wegen
Nieuwsbericht
Heijmans: goede voortgang op weg naar duurzaam herstel
Nieuwsbericht
Functioneringssluiting en viering 20 jaar Maeslantkering 9 september 2017
Nieuwsbericht
'Slim op de A27' helpt automobilisten spits A27 te mijden
Nieuwsbericht
Groene afspraken met StruktonRail voor spooronderhoud Veluwe
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Hoe houden we Nederland mobiel?
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat heeft weer een eigen ontwerpbureau
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verminderde brandwerendheid van beton bij 4 wegtunnels
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Witteveen+Bos opdracht planuitwerking A58
Nieuwsbericht
Raad van State: Nieuwe rijksweg A16 Rotterdam mag er komen
Nieuwsbericht
Conjunctuurmeting juni 2017
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt renovatie Waalbrug voorlopig aan KWS Infra
Nieuwsbericht
Meer goederenvervoer per spoor, vooral naar Italië
Nieuwsbericht
Veel snelle groeiers in de bouw
Nieuwsbericht
TenneT Halfjaarresultaat 2017
Nieuwsbericht
Proef ProRail en Volkerrail: ondergrond stabiel dankzij kalk
Nieuwsbericht
Onderzoek naar fundering A2 (knooppunt Amstel)
Nieuwsbericht
Omvangrijke renovatie Brits snelwegviaduct voor BAM-Morgan Sindall-Volker
Nieuwsbericht
Arcadis Acquires E2 ManageTech
Nieuwsbericht
Sweco en Dynniq maken verkeerslichten slimmer
Nieuwsbericht








[Banners]