Definitie


Web Applicatie Actuele Infrabeschikbaarheid (WAAI)





De Web Applicatie Actuele Infrabeschikbaarheid WAAI is een software-applicatie en biedt een geografisch overzicht van de landelijke situatie op het gebied van infrabeschikbaarheid, calamiteiten en verstoringen op het spoorwegennet ten behoeve van een optimale communicatie tussen interne en externe betrokken partijen tijdens de alarmfase.

De applicatie WAAI biedt een overzicht van alle trajecten, verstoringen, werkzaamheden en calamiteiten op het spoor in Nederland. De gegevensbron voor informatie waarop WAAI is aangesloten zijn het Integraal VerkeersInformatie Systeem (IVIS) voor verstoringen en werkzaamheden en het Informatiesysteem Verkeersleiding (ISVL) voor de calamiteiten.

WAAI is in eerste instantie bedoeld voor alle medewerkers op het Operations Control Center Rail (OCCR) van de Railverkeersleiding bij ProRail in Utrecht. Binnen het OCCR wordt WAAI geprojecteerd op een video-wall. Door een overzicht te geven van de situatie op het spoorwegennet in heel Nederland ondersteunt WAAI de controle op de afhandeling van calamiteiten.

In tweede instantie is WAAI voor alle andere medewerkers binnen ProRail op het intranet beschikbaar. WAAI presenteert geografisch alle baanvakken in Nederland betreffende reizigersvervoer. Door in te zoomen kan men stationsnamen vinden voor de oriëntatie op het spoorwegennet. Alle geplande werkzaamheden, verstoringen worden middels de verkeersinformatie (gele pop-up info) getoond. De calamiteiteninformatie wordt in blauwe pop-up info kaders getoond en de impact is af te lezen aan het bijbehorende calamiteitensymbool. Waai leest elke minuut automatisch haar gegevensbronnen IVIS en ISVL uit voor een actuele presentatie van de infrabeschikbaarheid.

WAAI is als applicatie een mooi voorbeeld van een GIS; het toont op een geografisch scherm (kaart) de (on-line) status van de beschikbaarheid van het spoor. Dat on-line aspect is - in vergelijking met veel andere GIS-applicaties bij ProRail (zie verder onder GIS) - bijzonder te noemen.

Bron: leaflet WAAI (Prorail, 2006) en email Jan Roseboom (applicatiebeheerder Prorail).

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 01, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste recyclebaar en biologisch geluidsscherm staat in Beverwijk
Nieuwsbericht
Regio kiest voor toekomstbestendige aanpak N279 Veghel - Asten
Nieuwsbericht
Heijmans rondt verkoop Duitse dochter Oevermann af
Nieuwsbericht
Herstel stuw Grave ligt op schema
Nieuwsbericht
Slimme oplossingen nodig voor leefbaar en bereikbaar Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36
Nieuwsbericht
Poortjes Utrecht CS dicht, eerst nog voor 3 dagen
Nieuwsbericht
Manifest: Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit
Nieuwsbericht
Twee nieuwe commissarissen bij Arcadis Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verzamelt data in en rond windparken Borssele
Nieuwsbericht
Kabinet versimpelt efficiënt gebruik ruimte
Nieuwsbericht
Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL
Nieuwsbericht
Reactie NS op handhavingsbesluit I&M
Nieuwsbericht
NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren
Nieuwsbericht
ILT weert goederenvervoer HSL Logistik van het spoor
Nieuwsbericht
Ondanks optimisme ook zorg om vitaliteit binnensteden
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid februari 2017
Nieuwsbericht
Veel hout bij groen bouwen N18
Nieuwsbericht
A13 blijft drukste rijksweg
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting
A9 niet langer door Badhoevedorp: minister opent nieuwe weg
Nieuwsbericht
Meer zand voor Heemskerk: start kustonderhoud
Nieuwsbericht
Publiekscentrum SHIP zeesluis IJmuiden open voor publiek
Nieuwsbericht








[Banners]