Definitie


Waardse Alliantie





De Waardse Alliantie werd opgezet voor de aanleg van het tracédeel Sliedrecht-Gorinchem van de Betuweroute. Deze innovatieve manier van samenwerken tussen opdrachtgever- en nemer had een zeer positief resultaat. Behalve een cultuur waarin naar gezamenlijk naar oplossingen werd gezocht, was het positieve financiële resultaat aan het eind van het project 25 miljoen euro.

Doelstelling

De alliantiedoelstelling luidde: Partijen stellen zich met het aangaan van deze Alliantie ten doel om het projectresultaat zodanig te optimaliseren dat de met het werk gemoeide maatschappelijke, financiële en technische belangen optimaal te worden gediend en het werk tijdig wordt opgeleverd.

Taken voor de Alliantie

Deze doelstelling werd gevolgd door de taken van de Alliantie:

De Alliantie had als taak het uitvoeren van de ontwerpwerkzaamheden voor dit traject, de afstemming met de omgeving en het bewaken van het alliantiefonds alsmede als gedelegeerd opdrachtgever toezicht houden op het werk van de uitvoerend aannemer. HBSC was als uitvoerend aannemer verantwoordelijk voor de werkvoorbereiding en de uitvoering van het werk volgens de door de alliantie verstrekte documenten.

Positief in verschillende opzichten

Het project is een goed voorbeeld van nieuwe vormen van samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Traditionele rollenpatronen zijn doorbroken, wat leidde tot een andere cultuur waarin het zoeken naar creatieve oplossingen en verbeteringen werd gestimuleerd. Door samenwerking konden onder meer optimalisaties in het ontwerp worden gezocht. Het zoeken naar besparingen en efficiency, in plaats van naar meerwerk bleek zeer profijtelijk. Het uiteindelijke tussen opdrachtgever en opdrachtnemer te verdelen positieve financiële resultaat liep aan het eind van het project op tot 25 miljoen euro.

Externe link

www.betuweroute.nl/files/no_guts_no_story.pdf

www.betuweroute.nl/files/voortgangsrapportage_15.pdf

www.nvbk.nl/publicaties/tijdschrift/2003/3b/2003-3b.html

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 01, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Herstel stuw Grave ligt op schema
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36
Nieuwsbericht
Poortjes Utrecht CS dicht, eerst nog voor 3 dagen
Nieuwsbericht
Manifest: Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit
Nieuwsbericht
Twee nieuwe commissarissen bij Arcadis Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verzamelt data in en rond windparken Borssele
Nieuwsbericht
Kabinet versimpelt efficiënt gebruik ruimte
Nieuwsbericht
Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL
Nieuwsbericht
Reactie NS op handhavingsbesluit I&M
Nieuwsbericht
NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren
Nieuwsbericht
ILT weert goederenvervoer HSL Logistik van het spoor
Nieuwsbericht
Ondanks optimisme ook zorg om vitaliteit binnensteden
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid februari 2017
Nieuwsbericht
Veel hout bij groen bouwen N18
Nieuwsbericht
A13 blijft drukste rijksweg
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting
A9 niet langer door Badhoevedorp: minister opent nieuwe weg
Nieuwsbericht
Meer zand voor Heemskerk: start kustonderhoud
Nieuwsbericht
Publiekscentrum SHIP zeesluis IJmuiden open voor publiek
Nieuwsbericht
Eneco en Mitsubishi Corporation bouwen grootste batterij van Europa
Nieuwsbericht
Start werkzaamheden verbreding A6 Almere
Nieuwsbericht
Voordelen van circulaire verdienmodellen voor gebouwde omgeving
Nieuwsbericht
Dynniq levert eerste iVRI van Nederland op in Deventer
Nieuwsbericht








[Banners]