Definitie


Waardse Alliantie





De Waardse Alliantie werd opgezet voor de aanleg van het tracédeel Sliedrecht-Gorinchem van de Betuweroute. Deze innovatieve manier van samenwerken tussen opdrachtgever- en nemer had een zeer positief resultaat. Behalve een cultuur waarin naar gezamenlijk naar oplossingen werd gezocht, was het positieve financiële resultaat aan het eind van het project 25 miljoen euro.

Doelstelling

De alliantiedoelstelling luidde: Partijen stellen zich met het aangaan van deze Alliantie ten doel om het projectresultaat zodanig te optimaliseren dat de met het werk gemoeide maatschappelijke, financiële en technische belangen optimaal te worden gediend en het werk tijdig wordt opgeleverd.

Taken voor de Alliantie

Deze doelstelling werd gevolgd door de taken van de Alliantie:

De Alliantie had als taak het uitvoeren van de ontwerpwerkzaamheden voor dit traject, de afstemming met de omgeving en het bewaken van het alliantiefonds alsmede als gedelegeerd opdrachtgever toezicht houden op het werk van de uitvoerend aannemer. HBSC was als uitvoerend aannemer verantwoordelijk voor de werkvoorbereiding en de uitvoering van het werk volgens de door de alliantie verstrekte documenten.

Positief in verschillende opzichten

Het project is een goed voorbeeld van nieuwe vormen van samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Traditionele rollenpatronen zijn doorbroken, wat leidde tot een andere cultuur waarin het zoeken naar creatieve oplossingen en verbeteringen werd gestimuleerd. Door samenwerking konden onder meer optimalisaties in het ontwerp worden gezocht. Het zoeken naar besparingen en efficiency, in plaats van naar meerwerk bleek zeer profijtelijk. Het uiteindelijke tussen opdrachtgever en opdrachtnemer te verdelen positieve financiële resultaat liep aan het eind van het project op tot 25 miljoen euro.

Externe link

www.betuweroute.nl/files/no_guts_no_story.pdf

www.betuweroute.nl/files/voortgangsrapportage_15.pdf

www.nvbk.nl/publicaties/tijdschrift/2003/3b/2003-3b.html

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 01, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Kierbesluit treedt 15 november 2018 in werking
Nieuwsbericht
Tussenstand grootschalig kustonderzoek
Nieuwsbericht
ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
Betonwapening parkeergarage niet aangepast op afwijkend ontwerp
Nieuwsbericht
Financial Close voor pps-project A24 Blankenburg verbinding
Nieuwsbericht
Nieuwe dijktechniek voor het eerst toegepast in Amsterdamse dijk
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
Wereldwijde steun bij start klimaatcommissie in Ridderzaal
Nieuwsbericht
Aanvoer van bouwgrondstoffen via de Rijn valt droog
Nieuwsbericht
TenneT beëindigt contracten met Heijmans-Europoles
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Het financiële plaatje van een project objectief in kaart brengen
Weblogposting
BAM renoveert stuwdam in de Maas
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Orderportefeuilles bouw met twee tiende maand gestegen
Nieuwsbericht
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Klimaatenvelop: 22,5 miljoen voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Nederlandse minister opent ITS Forum 2018
Nieuwsbericht








[Banners]