Belangrijke ICT-systemen voor het spoorvervoersysteem

ICT-systemen in de spoorbranche

Er zijn systemen voor intern bedrijfsgebruik (dus louter toegankelijk voor een bedrijf), systemen voor intern en extern gebruik (bijv. internetpagina’s van het bedrijf, tekeningendatabases), en systemen vooral voor extern gebruik (persberichten online) of voor gebruik door meerdere organisaties (zoals Teletext of Railpedia).

Als eerste is een overzicht gegeven van ICT-systemen van Prorail.

ICT-systemen van Prorail

Bij de volgende bedrijfseenheden van ProRail zijn er ICT-systemen die processen ondersteunen die direct te maken hebben met beschikbare en betrouwbare infrastructuur en aan het leveren van Treinpaden:

  • Verkeersleiding
  • Capaciteitsmanagement
  • Inframanagement
  • Spoorontwikkeling

ICT-Systemen binnen Prorail Inframanagement (IM)

Dit zijn er honderden. Een aantal ervan (vaak een cluster van ICT-applicaties) zijn belangrijk om genoemd te worden:

  • Proces-ondersteunende-systemen (per vakdiscipline)
  • Generieke systemen die meer vakdisciplines ondersteunen, zoals SAP (DB), BBK (dataset; kleinschalige topografische lay-out van het spoor)
  • Inwinnings-gerichte systemen (Meettrein)
  • Algemene Ontsluitingsmechanismen

Ontsluitingsmechnismen IM

Bovengenoemde specifieke systemen hebben vaak (eigen) ontsluitingsschermen. Er zijn ook systemen die informatie over meerdere vakdisciplines gezamenlijk ontsluiten, en die meerdere DB’s e/o datasets ontsluiten. Die systemen zijn (algemene) ontsluitingsmechanismen. Juist omdat die makkelijk toegankelijk (zouden moeten) zijn, om de vele data die er is, makkelijk te ontsluiten, is het van belang op zijn minst DAT overzicht te hebben.

Hieronder wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste ontsluitingsmechanismen (applicaties / systemen / loketten van ProRail):

Apropos. Voor ProRail interne variant van www.prorail.nl.

Het Loket: eerste aanspreekpunt voor externen: http://www.prorail.nl/prorail/loket

RailinfraCatalogus: Dé (web)applicatie voor formele definities, toegestande werkwijzen, – systemen, enz.; zie: Railinfra Catalogus

ArtiWin: voor het zoeken en bestellen van Locatiegebonden Technische Documentatie (LTD) gegevens. Dit zijn allerlei technische, geografische en schematische tekeningen van de Nederlandse railinfrastructuur, en is onderverdeeld in diverse zogenaamde collecties, betreffende verschillende vakdisciplines.

GEOweb: o.a. Basisbeheerkaart, KS-tekeningen, en overige geografische tekeningen. Voor externen dé bron voor kopiëren van LTD-informatie.

GLOBE: beheer VPT-gegevens (VPT=Vervoer Per Trein, oa: OBE-tekeningen)

InfraAtlas: specifieke informatie (gebruikswaarde) van de spoorwegen-infrastructuur. Voor externe gebruikers worden extracten geleverd uit de Infra Atlas database die input zijn voor verschillende andere applicaties, zoals Donna (van ProRail IM Capaciteitsmanagement), Verkeersleiding en NS-reizigers.

GOBI-portal: een ProRail-breed (intranet)platform voor alle gegevensontsluiting op basis van geografische, objectgerichte informatie. Ontsluit landsdekkend met name spoorinfra, geocodes, Basisbeheerkaarten en daarop geprojecteerde procesinformatie en objectstatus, zie GOBI-portal.

SAP: Dé objectendatabase van ProRail / IM; kent o.a. invoerschermen voor PCA’s.

Sharepoint: Interne applicatie om meerdere gebruikers aan één project, serie taken of meerdere documenten te laten samenwerken

EDMS: Elektronisch Document Management Systeem; wordt nu gefaseerd geïntroduceerd binnen ProRail door de afdeling Documentaire Informatie Voorziening.

De genoemde mechanismen zijn vaak alleen toegankelijk na geautoriseerd te zijn.

Ontsluitingsmechanismen van ProRail

EDMS is alleen toegankelijk voor Prorailers. De overige zijn gesorteerd van algemeen (links) naar specifiek (rechts). Wanneer gezocht wordt welk ontsluitingsmechanisme nodig is, is dat ook de juiste volgorde.

Proces-ondersteunende-systemen (per vakdiscipline)

Generieke systemen die meer vakdisciplines ondersteunen, zoals SAP (DB), BBK (dataset)

Inwinnings-gerichte systemen (Meettrein)

ICT-Systemen binnen Prorail Verkeersleiding

Post21Treindienstleiding is het overkoepelende begrip voor de systemen:

  • Het netwerkverkeersleidingssysteem VKL
  • Het systeem voor de treindienstleiding [Procesleiding Rijwegen (PRL)|PRL
  • De treinvolgsystemen TNV en TROTS
  • De [treinbesturingssystemen|TBS EBP, KBV en KEV
  • WAAI voor de infrabeschikbaarheid

ICT-Systemen binnen Prorail Capaciteitsmanagement

ICT-systemen van Nederlandse Spoorwegen

Belangrijke ICT-systemen voor het spoorvervoersysteem | Infrasite

Belangrijke ICT-systemen voor het spoorvervoersysteem

ICT-systemen in de spoorbranche

Er zijn systemen voor intern bedrijfsgebruik (dus louter toegankelijk voor een bedrijf), systemen voor intern en extern gebruik (bijv. internetpagina’s van het bedrijf, tekeningendatabases), en systemen vooral voor extern gebruik (persberichten online) of voor gebruik door meerdere organisaties (zoals Teletext of Railpedia).

Als eerste is een overzicht gegeven van ICT-systemen van Prorail.

ICT-systemen van Prorail

Bij de volgende bedrijfseenheden van ProRail zijn er ICT-systemen die processen ondersteunen die direct te maken hebben met beschikbare en betrouwbare infrastructuur en aan het leveren van Treinpaden:

  • Verkeersleiding
  • Capaciteitsmanagement
  • Inframanagement
  • Spoorontwikkeling

ICT-Systemen binnen Prorail Inframanagement (IM)

Dit zijn er honderden. Een aantal ervan (vaak een cluster van ICT-applicaties) zijn belangrijk om genoemd te worden:

  • Proces-ondersteunende-systemen (per vakdiscipline)
  • Generieke systemen die meer vakdisciplines ondersteunen, zoals SAP (DB), BBK (dataset; kleinschalige topografische lay-out van het spoor)
  • Inwinnings-gerichte systemen (Meettrein)
  • Algemene Ontsluitingsmechanismen

Ontsluitingsmechnismen IM

Bovengenoemde specifieke systemen hebben vaak (eigen) ontsluitingsschermen. Er zijn ook systemen die informatie over meerdere vakdisciplines gezamenlijk ontsluiten, en die meerdere DB’s e/o datasets ontsluiten. Die systemen zijn (algemene) ontsluitingsmechanismen. Juist omdat die makkelijk toegankelijk (zouden moeten) zijn, om de vele data die er is, makkelijk te ontsluiten, is het van belang op zijn minst DAT overzicht te hebben.

Hieronder wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste ontsluitingsmechanismen (applicaties / systemen / loketten van ProRail):

Apropos. Voor ProRail interne variant van www.prorail.nl.

Het Loket: eerste aanspreekpunt voor externen: http://www.prorail.nl/prorail/loket

RailinfraCatalogus: Dé (web)applicatie voor formele definities, toegestande werkwijzen, – systemen, enz.; zie: Railinfra Catalogus

ArtiWin: voor het zoeken en bestellen van Locatiegebonden Technische Documentatie (LTD) gegevens. Dit zijn allerlei technische, geografische en schematische tekeningen van de Nederlandse railinfrastructuur, en is onderverdeeld in diverse zogenaamde collecties, betreffende verschillende vakdisciplines.

GEOweb: o.a. Basisbeheerkaart, KS-tekeningen, en overige geografische tekeningen. Voor externen dé bron voor kopiëren van LTD-informatie.

GLOBE: beheer VPT-gegevens (VPT=Vervoer Per Trein, oa: OBE-tekeningen)

InfraAtlas: specifieke informatie (gebruikswaarde) van de spoorwegen-infrastructuur. Voor externe gebruikers worden extracten geleverd uit de Infra Atlas database die input zijn voor verschillende andere applicaties, zoals Donna (van ProRail IM Capaciteitsmanagement), Verkeersleiding en NS-reizigers.

GOBI-portal: een ProRail-breed (intranet)platform voor alle gegevensontsluiting op basis van geografische, objectgerichte informatie. Ontsluit landsdekkend met name spoorinfra, geocodes, Basisbeheerkaarten en daarop geprojecteerde procesinformatie en objectstatus, zie GOBI-portal.

SAP: Dé objectendatabase van ProRail / IM; kent o.a. invoerschermen voor PCA’s.

Sharepoint: Interne applicatie om meerdere gebruikers aan één project, serie taken of meerdere documenten te laten samenwerken

EDMS: Elektronisch Document Management Systeem; wordt nu gefaseerd geïntroduceerd binnen ProRail door de afdeling Documentaire Informatie Voorziening.

De genoemde mechanismen zijn vaak alleen toegankelijk na geautoriseerd te zijn.

Ontsluitingsmechanismen van ProRail

EDMS is alleen toegankelijk voor Prorailers. De overige zijn gesorteerd van algemeen (links) naar specifiek (rechts). Wanneer gezocht wordt welk ontsluitingsmechanisme nodig is, is dat ook de juiste volgorde.

Proces-ondersteunende-systemen (per vakdiscipline)

Generieke systemen die meer vakdisciplines ondersteunen, zoals SAP (DB), BBK (dataset)

Inwinnings-gerichte systemen (Meettrein)

ICT-Systemen binnen Prorail Verkeersleiding

Post21Treindienstleiding is het overkoepelende begrip voor de systemen:

  • Het netwerkverkeersleidingssysteem VKL
  • Het systeem voor de treindienstleiding [Procesleiding Rijwegen (PRL)|PRL
  • De treinvolgsystemen TNV en TROTS
  • De [treinbesturingssystemen|TBS EBP, KBV en KEV
  • WAAI voor de infrabeschikbaarheid

ICT-Systemen binnen Prorail Capaciteitsmanagement

ICT-systemen van Nederlandse Spoorwegen