Definitie


Voorschrift voor Werkzaamheden aan of in de nabijheid van Spanningsvoerende delen





Spanningloos

De bovenleiding wordt pas als spanningloos beschouwd, als deze geaard is. Het aarden geschiedt door personeel dat is aangewezen in en voldoet aan de eisen uit de RLN001 28.

Afstand

De minimale afstand tot spanningsvoerende hoogspanningsdelen bij werkzaamheden of machines c.q. kranen is 1.50 meter4. Als men daarbinnen kan komen, mogen de werkzaamheden alleen worden verricht:
  • ls er maatregelen zijn genomen om aanraking of te dichte nadering van spanningvoerende actieve delen van de contactleiding te voorkomen; of
  • ls is voorzien in een spanningloosstelling conform RLN001 28; en
  • als verder aan de eisen uit RLN001 28 is voldaan.

    Communicatie met betrekking tot Spanningsloosstelling

    Communicatie met betrekking tot spanningsloosstelling verloopt als volgt:Bedieningsdeskundige schakel- en meldcentrum (bdsmc) vraagt toestemming aan treindienstleider om de aangegeven groepen te kunnen schakelen en spreekt begin- en eindtijden af.
  • 1. Bedieningsdeskundige schakel en meldcentrum en Treindienstleider leggen dit vast in een werkcontract WECO.

    Bedieningsdeskundige schakel- en meldcentrum (bdsmc) en Werk Verantwoordelijke zorgen voor de uitvoering van de goedgekeurde schakelopdracht (zie RLN00128).
  • 2. Werkverantwoordelijke/Werkgroepleider en Leider werkplekbeveiliging (LWB) maken 1,2,3 Verklaring op (zie RLN001 28).Opmerking: Indien de Leider Werkplekbeveiliging (LWB) tevens werkverantwoordelijke/ werkgroepleider is, dan wordt geen modelverklaring 1, 2, 3 opgesteld.
  • 3. Tussen treindienstleider en leider werkplekbeveiliging wordt uitsluitend gecommuniceerd over de buitendienststelling (BD).

    Afspraken daarover worden door beiden vastgelegd in een werkcontract WECO.
N.B. 1: Opmerking: De activiteiten ten behoeve van een buitendienststelling verlopen onafhankelijk

     van de activiteiten ten behoeve van spanningsloosstelling.'''

N.B. 2: in de RLN00128 is de communicatie tussen Bedieningsdeskundige schakel- en meldcentrum,

  Leider Werkplekbeveiliging en treindienstleider verder uitgewerkt.'''

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 15, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]