Definitie


Voertuigbegeleider





Voertuigbegeleider

Het VVW geeft (in par. 8.1) aan dat aan de hand van een risico analyse bepaald moet worden of een voertuig dat binnen de buitendienststelling rijdt, moet worden begeleid door een WTB.

Deze analyse kan er toe leiden dat wordt vastgesteld dat een voertuig niet door een WTB begeleid hoeft te worden, c.q. dat geen WTI verplicht is. In het merendeel van de gevallen zal dat het geval zijn als er geen bijzondere infraelementen hoeven te worden gepasseerd.

Een aannemer zal er echter vervolgens vanuit zijn werkgeversverantwoordelijkheid voor moeten zorgen dat eventuele "andere" risico's van het rijden met het voertuig binnen de BD, worden beheerst en dat daarvoor afdoende maatregelen worden genomen.

Een aantal bedrijven heeft dit ingevuld door het instellen van de functie van de Voertuigebegeleider (VB). Het betreft hier een door een werkgever (vanuit zijn verantwoordelijkheid) gekozen beheersmaatregel (weliswaar in de vorm van een persoon) voor het beheersen van de risico's van het rijden met een voertuig binnen een Buitendienststelling.

De VB is geen (NVW-) veiligheidskritische functie; opleiding en (eventuele) certificering van de VB is dus verder een zaak van de werkgever.

Uitgangspunt voor de inzet van de VB is dat als een VB een voertuig begeleidt dat bijzondere infra elementen moet passeren en in dat verband (één van) de veiligheidskritische taken van de WTB uit paragraaf 2.7.6 van het VVW uitoefent, de inzet van de VB niet conform NVW is. De inzet van een VB is in dit geval dus niet toegestaan.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 15, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]