Vlakke plaats

Vlakke plaatsen of platte kanten zijn de afvlakkingen van treinwielen die ontstaan bij het blokkeren van de wielen tijdens het remmen, terwijl de Trein doorschuift. De kans op blokkeren, en daarmee op vlakke plaatsen, is het grootst bij Snelremmingen en/of bij gladheid ten gevolge van lage adhesie. De aanwezigheid van zulke ‘vierkante wielen’ is duidelijk te horen aan een bonkend geluid bij het draaistel.

Als er te lang wordt doorgereden met vlakke plaatsen, kunnen uitbrokkelingen ontstaan. Dit komt doordat de krachten in de wielband in de omgeving van de vlakke plaats zeer hoog zijn bij elk contact met de Spoorstaaf. Het materiaal van de wielband kan verbrokkelen en loslaten. De wielband kan dan niet meer gereprofileerd worden, en moet worden vervangen. Ook het spoor kan beschadigd raken als de treinen met vlakke plaatsen gewoon blijven doorrijden.

Om dit te voorkomen, worden treinen met zulke platte kanten opgespoord voordat de schade kan toenemen. Daarvoor worden monitoringssystemen langs de Spoorbaan gebruikt. Opgespoorde treinen worden naar de werkplaats gedirigeerd, om de wielen te laten Afdraaien.

De treinen gebruiken anti-blokkeerinrichtingen (ABI’s), vergelijkbaar met ABS bij auto’s, om de remmingen efficiënt en zonder platte kanten te laten verlopen.

Vlakke plaats | Infrasite

Vlakke plaats

Vlakke plaatsen of platte kanten zijn de afvlakkingen van treinwielen die ontstaan bij het blokkeren van de wielen tijdens het remmen, terwijl de Trein doorschuift. De kans op blokkeren, en daarmee op vlakke plaatsen, is het grootst bij Snelremmingen en/of bij gladheid ten gevolge van lage adhesie. De aanwezigheid van zulke ‘vierkante wielen’ is duidelijk te horen aan een bonkend geluid bij het draaistel.

Als er te lang wordt doorgereden met vlakke plaatsen, kunnen uitbrokkelingen ontstaan. Dit komt doordat de krachten in de wielband in de omgeving van de vlakke plaats zeer hoog zijn bij elk contact met de Spoorstaaf. Het materiaal van de wielband kan verbrokkelen en loslaten. De wielband kan dan niet meer gereprofileerd worden, en moet worden vervangen. Ook het spoor kan beschadigd raken als de treinen met vlakke plaatsen gewoon blijven doorrijden.

Om dit te voorkomen, worden treinen met zulke platte kanten opgespoord voordat de schade kan toenemen. Daarvoor worden monitoringssystemen langs de Spoorbaan gebruikt. Opgespoorde treinen worden naar de werkplaats gedirigeerd, om de wielen te laten Afdraaien.

De treinen gebruiken anti-blokkeerinrichtingen (ABI’s), vergelijkbaar met ABS bij auto’s, om de remmingen efficiënt en zonder platte kanten te laten verlopen.