Definitie


Vlakke plaats





Vlakke plaatsen of platte kanten zijn de afvlakkingen van treinwielen die ontstaan bij het blokkeren van de wielen tijdens het remmen, terwijl de Trein doorschuift. De kans op blokkeren, en daarmee op vlakke plaatsen, is het grootst bij Snelremmingen en/of bij gladheid ten gevolge van lage adhesie. De aanwezigheid van zulke 'vierkante wielen' is duidelijk te horen aan een bonkend geluid bij het draaistel.

Als er te lang wordt doorgereden met vlakke plaatsen, kunnen uitbrokkelingen ontstaan. Dit komt doordat de krachten in de wielband in de omgeving van de vlakke plaats zeer hoog zijn bij elk contact met de Spoorstaaf. Het materiaal van de wielband kan verbrokkelen en loslaten. De wielband kan dan niet meer gereprofileerd worden, en moet worden vervangen. Ook het spoor kan beschadigd raken als de treinen met vlakke plaatsen gewoon blijven doorrijden.

Om dit te voorkomen, worden treinen met zulke platte kanten opgespoord voordat de schade kan toenemen. Daarvoor worden monitoringssystemen langs de Spoorbaan gebruikt. Opgespoorde treinen worden naar de werkplaats gedirigeerd, om de wielen te laten Afdraaien.

De treinen gebruiken anti-blokkeerinrichtingen (ABI's), vergelijkbaar met ABS bij auto's, om de remmingen efficiënt en zonder platte kanten te laten verlopen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 15, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Blankenburgverbinding mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nederland treedt toe tot wereldwijde circulaire kopgroep
Nieuwsbericht
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht
TenneT eerste partner in Electrical Sustainable Power Lab (ESP Lab)
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat compenseert 140 ha natuur voor verbreding A6 Almere
Nieuwsbericht
Start aanleg groen gas booster
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
TenneT geeft bedrijven rekentool voor grootschalige opslag elektriciteit
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
Arcadis, Berenschot en Posad winnen 9 raamcontracten van IenW
Nieuwsbericht
Windpark Fryslân mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeert in automatisch vervoer
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht
Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond
Nieuwsbericht
RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans
Nieuwsbericht
Oproep deelname normontwikkeling Klimaatadaptatie
Nieuwsbericht
Betonakkoord ondertekend, nu aan de slag
Nieuwsbericht
Asfaltdag 2018 op dinsdag 11 december
Nieuwsbericht
The Future Mobility Network en Vakbeurs Mobiliteit ondertekenen partnership
Weblogposting
ITS Forum 2018: Verkeersmanagement in een dynamische wereld
Weblogposting
Stichting RIONED en Wateropleidingen tekenen samenwerkingsovereenkomst
Nieuwsbericht








[Banners]