VKL-systeem

Het VKL-systeem (VKL staat voor ‘Verkeersleiding’) is een onderdeel van het VPT-systeem, dat door ProRail Verkeersleiding, NSR en andere vervoerders wordt gebruikt voor de landelijke be- en bijsturing van de treindienst.

Het VKL-systeem toont de actuele dienstregeling in de vorm van een Tijd-Wegdiagram. De deelsystemen Materieel- en Personeelsbalans worden door NSR gebruikt om materieel en personeel bij te sturen.

Naast planningsinformatie toont het systeem de actuele treinposities op dienstregelpuntniveau. Door de vergelijking van planning en uitvoering kan VKL de eventuele vertraging van een trein bepalen. Deze informatie is vervolgens beschikbaar voor VKL-gebruikers, maar ook voor gebruikers van afnemende systemen als PRL. Deze uitvoeringsgegevens worden ook doorgesluisd naar de vervoersgegevensbank alwaar zij de basis vormen van de berekening van punctualiteitscijfers.

De belangrijkste elementen van het VKL systeem zijn:

  • het plan,
  • de registratie/meting van de actuele toestand
  • de automatische vergelijking van het plan met de actuele toestand,
  • de geautomatiseerde communicatie van planwijzigingen en afwijkingen in de uitvoering met andere posten en systemen.

VKL biedt meerdere toepassingen voor ondersteuning van eindgebruikers, zoals:

  • de geplande vervoersproductie d.m.v. Presenteren Muteren Dienstregeling (PMD)
  • de werkelijke situatie d.m.v. Presenteren Volgen Trein (PVT)
  • de materieelinzet d.m.v. MaterieelBaLans (MBL)*
  • de personeelsdiensten d.m.v. PersoneelsBaLans (PBL)*
  • personeels-, vertragings- en dienstregelingberichten d.m.v. Presenteren Beheren Berichten (PBB)(MBL en PBL worden alleen gebruikt door NSR)

Naast ondersteuning van de eindgebruikers fungeert VKL als een cruciale schakel voor gegevensuitwisseling met andere Post21 systemen. De belangrijkste zijn:

  • TNV (TreinNummerVolgsysteem). VKL ontvangt van TNV de meldingen van treinverplaatsingen. Door vergelijking met de in VKL aanwezige dagplannen (de dienstregeling) worden vertragingen vastgesteld. Deze gegevens worden door VKL aan Reisinformatie systemen en aan Procesleiding doorgegeven.
  • VGB (VervoersGegevensBank). VKL stuurt 2 maal per dag (een voorlopige en later een definitieve) exportfile van plannings- en uitvoeringsgegevens naar de VGB. Deze gegevens worden gebruikt voor managementrapportages, waarbij het vaststellen van de punctualiteitcijfers het meest cruciaal is.
  • Dienstkaartjes: VKL levert aan NSR de ruwe informatie waarmee voor het rijdend personeel het persoonlijke dagrooster wordt opgesteld. Conducteurs en Machinisten kunnen deze gegevens lezen in een handheldcomputer, de Railpocket.
  • EuroptiRails: VKL is inmiddels ook gekoppeld aan het systeem EuroptiRails. Middels deze interface wordt uitvoerings/vertragingsinformatie uitgewisseld met diverse Inframanagers in Europa (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italie en Frankrijk). In de toekomst zal ook dienstregelingsinfromatei uitgewisseld gaan worden.

VKL is één van de oudere onderdelen van Post21 (ca 2005). Softwareversie 19.0 van VKL is vanaf december 2006 uitgerold op alle verkeersleidingsposten. Deze release maakt het mogelijk dat de infrapaden gebruikt worden voor de bijsturing. Die infrapaden zijn vanuit het planningsproces bekende vrije ruimtes in de planning waarin een trein ingepland kan worden. Het voordeel van infrapaden is dat deze het inleggen van treinen vergemakkelijken en dat (onder de juiste omstandigheden) de ingelegde treinen automatisch voldoen aan de vereiste normen.

De door Dagplan (leverancier van de planning) geleverde infrapaden zijn thans te zien in VKL en kunnen dus door de netwerkbestuurders gebruikt worden voor de orderverwerking van goederentreinen. Dit is een verbetering in de functionaliteit van het VKL. ProRail Verkeersleiding heeft nu een mogelijkheid haar functie van bijsturing beter te verrichten. Dit onder andere met het doel de Punctualiteit te verbeteren.

Momenteel wordt het VKL-systeem herbouwd. Hiervoor is het programma HERMAN opgestart. Herman vervangt het dienstregelingdeel van het VKL-systeem.

VKL-systeem | Infrasite

VKL-systeem

Het VKL-systeem (VKL staat voor ‘Verkeersleiding’) is een onderdeel van het VPT-systeem, dat door ProRail Verkeersleiding, NSR en andere vervoerders wordt gebruikt voor de landelijke be- en bijsturing van de treindienst.

Het VKL-systeem toont de actuele dienstregeling in de vorm van een Tijd-Wegdiagram. De deelsystemen Materieel- en Personeelsbalans worden door NSR gebruikt om materieel en personeel bij te sturen.

Naast planningsinformatie toont het systeem de actuele treinposities op dienstregelpuntniveau. Door de vergelijking van planning en uitvoering kan VKL de eventuele vertraging van een trein bepalen. Deze informatie is vervolgens beschikbaar voor VKL-gebruikers, maar ook voor gebruikers van afnemende systemen als PRL. Deze uitvoeringsgegevens worden ook doorgesluisd naar de vervoersgegevensbank alwaar zij de basis vormen van de berekening van punctualiteitscijfers.

De belangrijkste elementen van het VKL systeem zijn:

  • het plan,
  • de registratie/meting van de actuele toestand
  • de automatische vergelijking van het plan met de actuele toestand,
  • de geautomatiseerde communicatie van planwijzigingen en afwijkingen in de uitvoering met andere posten en systemen.

VKL biedt meerdere toepassingen voor ondersteuning van eindgebruikers, zoals:

  • de geplande vervoersproductie d.m.v. Presenteren Muteren Dienstregeling (PMD)
  • de werkelijke situatie d.m.v. Presenteren Volgen Trein (PVT)
  • de materieelinzet d.m.v. MaterieelBaLans (MBL)*
  • de personeelsdiensten d.m.v. PersoneelsBaLans (PBL)*
  • personeels-, vertragings- en dienstregelingberichten d.m.v. Presenteren Beheren Berichten (PBB)(MBL en PBL worden alleen gebruikt door NSR)

Naast ondersteuning van de eindgebruikers fungeert VKL als een cruciale schakel voor gegevensuitwisseling met andere Post21 systemen. De belangrijkste zijn:

  • TNV (TreinNummerVolgsysteem). VKL ontvangt van TNV de meldingen van treinverplaatsingen. Door vergelijking met de in VKL aanwezige dagplannen (de dienstregeling) worden vertragingen vastgesteld. Deze gegevens worden door VKL aan Reisinformatie systemen en aan Procesleiding doorgegeven.
  • VGB (VervoersGegevensBank). VKL stuurt 2 maal per dag (een voorlopige en later een definitieve) exportfile van plannings- en uitvoeringsgegevens naar de VGB. Deze gegevens worden gebruikt voor managementrapportages, waarbij het vaststellen van de punctualiteitcijfers het meest cruciaal is.
  • Dienstkaartjes: VKL levert aan NSR de ruwe informatie waarmee voor het rijdend personeel het persoonlijke dagrooster wordt opgesteld. Conducteurs en Machinisten kunnen deze gegevens lezen in een handheldcomputer, de Railpocket.
  • EuroptiRails: VKL is inmiddels ook gekoppeld aan het systeem EuroptiRails. Middels deze interface wordt uitvoerings/vertragingsinformatie uitgewisseld met diverse Inframanagers in Europa (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italie en Frankrijk). In de toekomst zal ook dienstregelingsinfromatei uitgewisseld gaan worden.

VKL is één van de oudere onderdelen van Post21 (ca 2005). Softwareversie 19.0 van VKL is vanaf december 2006 uitgerold op alle verkeersleidingsposten. Deze release maakt het mogelijk dat de infrapaden gebruikt worden voor de bijsturing. Die infrapaden zijn vanuit het planningsproces bekende vrije ruimtes in de planning waarin een trein ingepland kan worden. Het voordeel van infrapaden is dat deze het inleggen van treinen vergemakkelijken en dat (onder de juiste omstandigheden) de ingelegde treinen automatisch voldoen aan de vereiste normen.

De door Dagplan (leverancier van de planning) geleverde infrapaden zijn thans te zien in VKL en kunnen dus door de netwerkbestuurders gebruikt worden voor de orderverwerking van goederentreinen. Dit is een verbetering in de functionaliteit van het VKL. ProRail Verkeersleiding heeft nu een mogelijkheid haar functie van bijsturing beter te verrichten. Dit onder andere met het doel de Punctualiteit te verbeteren.

Momenteel wordt het VKL-systeem herbouwd. Hiervoor is het programma HERMAN opgestart. Herman vervangt het dienstregelingdeel van het VKL-systeem.