Videoschouw

VideoSchouw is een alternatief voor de loopschouw. Met behulp van videobeelden kan de schouwer achter een beeldscherm de wissels op veilige berijdbaarheid controleren. De videobeelden worden gemaakt door een trein, die met een dienstregeling tussen de normale treinenloop de sporen berijdt. Op deze wijze is er dus geen buitendienststelling meer nodig, en blijven de sporen beschikbaar voor de vervoerders. Ook hoeven er voor de schouw geen baanwerkers meer langs de baan te lopen, waardoor het gevaar van een aanrijding drastisch afneemt.

Schouwtreinen in Nederland

De VideoSchouwTrein VST-05 van Eurailscout maakt met 3 verschillende camera-systemen gedetailleerde opnames van het spoor.

Hieronder twee systemen van Iris Vision Measurement &Inspection die ook met 3 verschillende camera systemen gedetailleerde opnames maakt met een snelheid van 80 km/uur. De systemen zijn geplaatst op de Videoschouwtreinen van BAM Rail B.V.:

Railcheck-systeem

De VST-05 van [Eurailscout] maakt met 2 zwart-wit camera’s haarscherpe beelden van de bovenzijde van de spoorstaven. De hier getoonde beelden tonen in de rechterspoorstaaf een puntstuk van een enkel wissel.

De systemen van Iris Vision maken met één camera een ononderbroken opname van het gehele spoor. Hier een opname van een engelse wissel met dat systeem.

SideView-systeem

De VST-05 gebruikt 4 kleuren line scan camera’s om beelden van de binnen- en buitenzijde van de beide spoorstaven te maken. Ook hier is hetzelfde puntstuk te zien.

Het systeem van Iris Vision gebruikt CCD kleuren matrix cameras. Hierdoor ontstaat een andere zichtsveld van het spoor, nogmaals de engelse wissel:

Railscan-systeem

2 kleurencamera’s (één per rijrichting van de trein) maken een panoramabeeld, wat op ooghoogte is gemaakt. Hierin is het overzicht zichtbaar van de getoonde detailbeelden.

Op een uitwerkstation worden al deze 3 beelden automatisch gesynchroniseerd aangeboden aan de schouwer, die via een database de puntstukken kan aanklikken, waarna de beelden van het betreffende puntstuk worden getoond. Ook kan de schouwer vervolgens over de sporen gaan "rijden", voor- en achteruit, met instelbare snelheid. De beelden kunnen worden ge-exporteerd, zodat latere raadpleging ervan al dan niet met andere collega’s mogelijk is.

Hieronder is een foto van het uitwerkstation van Iris Vision Measurement &Inspection te zien:

Artikel ontstaan met dank aan Marc Pieters, aangevuld en aangepast door Ir. Dietmar Serbée.