Definitie


Veterbeweging





Vetergang

Door de vorm van de wielband (taps uitlopend) bewegen de twee wielen op één as zich niet met dezelfde omloopsnelheid. Daardoor komt het ene wiel schuin voor het andere wiel. Het verschil veroorzaakt een torsiekracht in de wielas, met als gevolg een kracht op het contactvlak die bij de twee wielen tegengesteld gericht is. Deze kracht is afhankelijk van het krachtmoment in de as en de straal van het wiel. Als deze kracht groter is dan het voertuiggewicht vermenigvuldigd met de wrijvingscoëfficiënt, zal één van beide wielen slippen. Dit noemt men pseudoslip. Dit heeft tot gevolg dat het andere wiel voor gaat lopen. De wielas beweegt zich daardoor zigzaggend over het spoor. Dit verschijnsel noemt men de vetergang.

Bij oudere tweeassige voertuigen waarbij de aslagerpot nauw opgesloten in de zogenaamde scheenpoorten kon bewegen was de maximumsnelheid 60 km/h,dit noemt men onderkritisch loopwerk. Bij moderne voertuigen, waar de ruimte tussen aspot en scheenpoort groter was, lag de kritische snelheid op circa 30 km/h. Kwam men boven deze snelheid, dan ging het voertuig steeds rustiger rijden, dit noemt men bovenkritisch.

Dit geldt niet voor voertuigen met draaistellen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 17, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam is getting ready for its largest edition to date
Weblogposting
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
55.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Inbesteden overheid ontneemt ondernemer eerlijke kans op werk
Nieuwsbericht
De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind
Artikel
EIB conjunctuurmeting oktober 2017
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 9 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Bouwbedrijven onderzoeken breedplaatvloeren
Nieuwsbericht
Bouwers formuleren concrete adviezen voor Transitieagenda Bouw
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht








[Banners]