Definitie


Veterbeweging





Vetergang

Door de vorm van de wielband (taps uitlopend) bewegen de twee wielen op één as zich niet met dezelfde omloopsnelheid. Daardoor komt het ene wiel schuin voor het andere wiel. Het verschil veroorzaakt een torsiekracht in de wielas, met als gevolg een kracht op het contactvlak die bij de twee wielen tegengesteld gericht is. Deze kracht is afhankelijk van het krachtmoment in de as en de straal van het wiel. Als deze kracht groter is dan het voertuiggewicht vermenigvuldigd met de wrijvingscoëfficiënt, zal één van beide wielen slippen. Dit noemt men pseudoslip. Dit heeft tot gevolg dat het andere wiel voor gaat lopen. De wielas beweegt zich daardoor zigzaggend over het spoor. Dit verschijnsel noemt men de vetergang.

Bij oudere tweeassige voertuigen waarbij de aslagerpot nauw opgesloten in de zogenaamde scheenpoorten kon bewegen was de maximumsnelheid 60 km/h,dit noemt men onderkritisch loopwerk. Bij moderne voertuigen, waar de ruimte tussen aspot en scheenpoort groter was, lag de kritische snelheid op circa 30 km/h. Kwam men boven deze snelheid, dan ging het voertuig steeds rustiger rijden, dit noemt men bovenkritisch.

Dit geldt niet voor voertuigen met draaistellen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 17, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht
Overeenkomst aanleg tunnel en faunapassages spoorlijn Naardermeer
Nieuwsbericht
Uitstel groot onderhoud A12 dankzij verjongingscrème
Nieuwsbericht








[Banners]