verkanting

Verkanting wordt gedefinieerd door het verschil in hoogte tussen de beide spoorstaven en wordt uitgedrukt in millimeters. Verkanting wordt aangelegd in bogen om te compenseren voor middelpuntvliedende krachten die ontstaan wanneer een trein door de boog rijdt. De mate waarin er voldoende verkanting aanwezig is in een boog wordt het verkantingstekort of verkantingsoverschot genoemd.

Het verkantingstekort/-overschot is afhankelijk van:

  • de snelheid waarmee een trein door de boog rijdt
  • de boogstraal
  • de aanwezige verkanting

Bij een verkantingstekort van 0 mm zijn de krachten tussen trein en baan minimaal.

NB Verkanting kan ook ongewild optreden. Ook op recht spoor kan er een afwijking van de verkanting optreden, zowel over langere stukken als met kortere golflengte (=dynamische verkanting)

verkanting | Infrasite

verkanting

Verkanting wordt gedefinieerd door het verschil in hoogte tussen de beide spoorstaven en wordt uitgedrukt in millimeters. Verkanting wordt aangelegd in bogen om te compenseren voor middelpuntvliedende krachten die ontstaan wanneer een trein door de boog rijdt. De mate waarin er voldoende verkanting aanwezig is in een boog wordt het verkantingstekort of verkantingsoverschot genoemd.

Het verkantingstekort/-overschot is afhankelijk van:

  • de snelheid waarmee een trein door de boog rijdt
  • de boogstraal
  • de aanwezige verkanting

Bij een verkantingstekort van 0 mm zijn de krachten tussen trein en baan minimaal.

NB Verkanting kan ook ongewild optreden. Ook op recht spoor kan er een afwijking van de verkanting optreden, zowel over langere stukken als met kortere golflengte (=dynamische verkanting)