Definitie


Verbeteren Veiligheid op Overwegen





Verbeteren Veiligheid op Overwegen (VVO) is een deelprogramma van het Programma Verbeteren Veiligheid op Overwegen (PVVO) van ProRail voor het verbeteren van de Veiligheid op bestaande Automatische halve overwegbomen.

Na twee jaar van voorbereiden is het deelprogramma begin 2004 van start gegaan. Met een reeks beproefde maatregelen wordt in zo'n zes jaar tijd het veiligheidsniveau van zo'n duizend met AHOB beveiligde overwegen in Nederland verhoogd.

Doelstelling

Met de uitvoering van het project wordt ernaar gestreefd een bijdrage te leveren aan het minimaal op niveau houden van de huidige veiligheid, ondanks het toenemende Trein- en wegverkeer. Doel is zelfs het veiligheidsniveau te verhogen. Eén en ander zal tot uiting komen in het dalen van het gemiddeld aantal ongevallen per overweg per jaar.

Projectopzet

Op basis van het onderzoek van het toenmalige Railned zijn er maatregelen ontwikkeld die de veiligheid op AHOB-overwegen moeten verbeteren. Daarbij wordt rekening gehouden met de locale overwegsituatie en het gebruik ervan. Niet elke maatregel wordt overal toegepast. De te nemen maatregelen zijn gericht op het vollediger afsluiten, beter zichtbaar maken en het beter in de omgeving laten passen van de overwegen. Ze zijn in 3 categoriën te verdelen:
  • Maatregelen aan de overweg/beveiliging (werkzaamheden aan in exploitatie zijnde infrastructuur)
  • Combinatie van maatregelen aan weg en overweg, inclusief de beveiliging
  • Maatregelen aan de toeleidende wegenEr zijn ongeveer duizend overwegen geselceteerd waarbij VVO-maatregelen genomen moeten worden. Er heeft een landelijke inventarisatie van deze locaties plaatsgevonden waarbij per locatie een advies over de toe te passen maatregel of combinatie van maatregelen is gegeven.
Het totale project was aanvankelijk opgedeeld in 10 tranches van ongeveer 100 overwegen per tranche. Per tranche is ongeveer één jaar voorbereiding nodig en één jaar uitvoering. Met een dakpansgewijze opeenvolging zou de doorlooptijd zo'n 10 a 11 bedragen. In de tweede helft van 2004 is echter besloten het project versneld uit te voeren.

Overzicht van de tranches:

Tranche Aantal Periode
1. 92 2004-2005
2. 110 2005-2006
3. 117 2005-2006
4. 265 2006-2007
5. 356 2007-2009


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 15, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Bezoek Eldra tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren op stand 2.083
Weblogposting
Lesmateriaal 'Werken aan de weg' op stand 2.044 van Akertech Adviseurs
Weblogposting
Orderportefeuille b&u op recordhoogte
Nieuwsbericht
Grote personeelsbehoefte op groeiende funderingsmarkt
Nieuwsbericht
6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel








[Banners]