Verbeteren Veiligheid op Overwegen

Verbeteren Veiligheid op Overwegen (VVO) is een deelprogramma van het Programma Verbeteren Veiligheid op Overwegen (PVVO) van ProRail voor het verbeteren van de Veiligheid op bestaande Automatische halve overwegbomen.

Na twee jaar van voorbereiden is het deelprogramma begin 2004 van start gegaan. Met een reeks beproefde maatregelen wordt in zo’n zes jaar tijd het veiligheidsniveau van zo’n duizend met AHOB beveiligde overwegen in Nederland verhoogd.

Doelstelling

Met de uitvoering van het project wordt ernaar gestreefd een bijdrage te leveren aan het minimaal op niveau houden van de huidige veiligheid, ondanks het toenemende Trein- en wegverkeer. Doel is zelfs het veiligheidsniveau te verhogen. Eén en ander zal tot uiting komen in het dalen van het gemiddeld aantal ongevallen per overweg per jaar.

Projectopzet

Op basis van het onderzoek van het toenmalige Railned zijn er maatregelen ontwikkeld die de veiligheid op AHOB-overwegen moeten verbeteren. Daarbij wordt rekening gehouden met de locale overwegsituatie en het gebruik ervan. Niet elke maatregel wordt overal toegepast. De te nemen maatregelen zijn gericht op het vollediger afsluiten, beter zichtbaar maken en het beter in de omgeving laten passen van de overwegen. Ze zijn in 3 categoriën te verdelen:

  • Maatregelen aan de overweg/beveiliging (werkzaamheden aan in exploitatie zijnde infrastructuur)
  • Combinatie van maatregelen aan weg en overweg, inclusief de beveiliging
  • Maatregelen aan de toeleidende wegenEr zijn ongeveer duizend overwegen geselceteerd waarbij VVO-maatregelen genomen moeten worden. Er heeft een landelijke inventarisatie van deze locaties plaatsgevonden waarbij per locatie een advies over de toe te passen maatregel of combinatie van maatregelen is gegeven.

Het totale project was aanvankelijk opgedeeld in 10 tranches van ongeveer 100 overwegen per tranche. Per tranche is ongeveer één jaar voorbereiding nodig en één jaar uitvoering. Met een dakpansgewijze opeenvolging zou de doorlooptijd zo’n 10 a 11 bedragen. In de tweede helft van 2004 is echter besloten het project versneld uit te voeren.

Overzicht van de tranches:

Tranche Aantal Periode
1. 92 2004-2005
2. 110 2005-2006
3. 117 2005-2006
4. 265 2006-2007
5. 356 2007-2009
Verbeteren Veiligheid op Overwegen | Infrasite

Verbeteren Veiligheid op Overwegen

Verbeteren Veiligheid op Overwegen (VVO) is een deelprogramma van het Programma Verbeteren Veiligheid op Overwegen (PVVO) van ProRail voor het verbeteren van de Veiligheid op bestaande Automatische halve overwegbomen.

Na twee jaar van voorbereiden is het deelprogramma begin 2004 van start gegaan. Met een reeks beproefde maatregelen wordt in zo’n zes jaar tijd het veiligheidsniveau van zo’n duizend met AHOB beveiligde overwegen in Nederland verhoogd.

Doelstelling

Met de uitvoering van het project wordt ernaar gestreefd een bijdrage te leveren aan het minimaal op niveau houden van de huidige veiligheid, ondanks het toenemende Trein- en wegverkeer. Doel is zelfs het veiligheidsniveau te verhogen. Eén en ander zal tot uiting komen in het dalen van het gemiddeld aantal ongevallen per overweg per jaar.

Projectopzet

Op basis van het onderzoek van het toenmalige Railned zijn er maatregelen ontwikkeld die de veiligheid op AHOB-overwegen moeten verbeteren. Daarbij wordt rekening gehouden met de locale overwegsituatie en het gebruik ervan. Niet elke maatregel wordt overal toegepast. De te nemen maatregelen zijn gericht op het vollediger afsluiten, beter zichtbaar maken en het beter in de omgeving laten passen van de overwegen. Ze zijn in 3 categoriën te verdelen:

  • Maatregelen aan de overweg/beveiliging (werkzaamheden aan in exploitatie zijnde infrastructuur)
  • Combinatie van maatregelen aan weg en overweg, inclusief de beveiliging
  • Maatregelen aan de toeleidende wegenEr zijn ongeveer duizend overwegen geselceteerd waarbij VVO-maatregelen genomen moeten worden. Er heeft een landelijke inventarisatie van deze locaties plaatsgevonden waarbij per locatie een advies over de toe te passen maatregel of combinatie van maatregelen is gegeven.

Het totale project was aanvankelijk opgedeeld in 10 tranches van ongeveer 100 overwegen per tranche. Per tranche is ongeveer één jaar voorbereiding nodig en één jaar uitvoering. Met een dakpansgewijze opeenvolging zou de doorlooptijd zo’n 10 a 11 bedragen. In de tweede helft van 2004 is echter besloten het project versneld uit te voeren.

Overzicht van de tranches:

Tranche Aantal Periode
1. 92 2004-2005
2. 110 2005-2006
3. 117 2005-2006
4. 265 2006-2007
5. 356 2007-2009