Velsertunnel

De Velsertunnel is een Spoortunnel onder het Noordzeekanaal. De spoorstunnel bevindt in de Spoorlijn tussen Haarlem en Alkmaar. Beheer en onderhoud van de spoortunnel wordt uitgevoerd door wordt uitgevoerd door ProRail (sinds 2001)

Bouwwijze

Met de bouw van de Velsertunnels is gelijkertijd de geplande verbreding van het Noordzeekanaal gerealiseerd. De tunnel is gebouwd volgens de open bouwputmethode. Hiervoor is gekozen vanwege de aanwezigheid van een kleilaag op een diepte van 16 meter -NAP. Hierdoor kon niet gebruikgemaakt worden van een zinktunnel, deze zou immers de kleilaag doorbreken, wat grote gevolgen voor de waterhuishouding zou hebben. Zout water zou zich kunnen vermengen met het zoete grondwater.

De open bouwkuip is in drie fases aangelegd. Constructie is begonnen op de zuidoever van het Noordzeekanaal, waarbij de weg tussen Amsterdam en Velsen verlegd werd. Deze bouwput was 300 meter lang, de bouwtijd duurde van 1952 tot 1955. Hierna is er in het midden van het kanaal een eiland gemaakt, waarna de noordzijde van het kanaal afgesloten is door middel van damwanden. De ontstane bouwput is uitgegraven en het noordelijke deel van de tunnel is aangesloten op het zuidelijke deel. Nadat de tunnel gereed was is het Noordzeekanaal op de nieuwe breedte gebracht.

Velsertunnel | Infrasite

Velsertunnel

De Velsertunnel is een Spoortunnel onder het Noordzeekanaal. De spoorstunnel bevindt in de Spoorlijn tussen Haarlem en Alkmaar. Beheer en onderhoud van de spoortunnel wordt uitgevoerd door wordt uitgevoerd door ProRail (sinds 2001)

Bouwwijze

Met de bouw van de Velsertunnels is gelijkertijd de geplande verbreding van het Noordzeekanaal gerealiseerd. De tunnel is gebouwd volgens de open bouwputmethode. Hiervoor is gekozen vanwege de aanwezigheid van een kleilaag op een diepte van 16 meter -NAP. Hierdoor kon niet gebruikgemaakt worden van een zinktunnel, deze zou immers de kleilaag doorbreken, wat grote gevolgen voor de waterhuishouding zou hebben. Zout water zou zich kunnen vermengen met het zoete grondwater.

De open bouwkuip is in drie fases aangelegd. Constructie is begonnen op de zuidoever van het Noordzeekanaal, waarbij de weg tussen Amsterdam en Velsen verlegd werd. Deze bouwput was 300 meter lang, de bouwtijd duurde van 1952 tot 1955. Hierna is er in het midden van het kanaal een eiland gemaakt, waarna de noordzijde van het kanaal afgesloten is door middel van damwanden. De ontstane bouwput is uitgegraven en het noordelijke deel van de tunnel is aangesloten op het zuidelijke deel. Nadat de tunnel gereed was is het Noordzeekanaal op de nieuwe breedte gebracht.