Definitie


Veiligheidsman





De Veiligheidsman, afgekort VHM, is verantwoordelijk voor het signaleren van een Trein of Werktrein voordat deze de werkplek bereikt en voor het waarschuwen van de werkenden zodat deze minimaal 15 seconden voor het passeren van de (werk)trein op een veilige Wijkplaats staan.

De veiligheidsman wordt ingezet in de klasse Persoonlijke waarneming.

De VHM heeft hierbij de volgende (kern)taken:
  • Het aantoonbaar beoordelen van de veiligheidinstructie op veilige uitvoerbaarheid en het beargumenteren van zijn beoordeling als de veiligheidsmaatregelen niet voldoen.
  • Verzorgen van een aantoonbare veiligheidsinstructie aan uitvoerenden, tenzij de Leider Werkplek Beveiliging of Leider Locale Veiligheid dit verzorgt.
  • Het uitvoeren van de veiligheidstaken.
  • Het houden van toezicht op de naleving van veiligheidsmaatregelen, zelf het goede voorbeeld geven, en stopzetten van het werk als de veiligheid dit naar zijn oordeel vereist.
  • Het evalueren van de veiligheidsmaatregelen en de veiligheidsorganisatie met de LWB of LLV na afloop van de werkzaamheden.
Meewerken door een Veiligheidsman is verboden, omdat gegarandeerd moet worden dat de Veiligheidsman de werkenden op een doeltreffende manier waarschuwt.

Signalen kunnen worden gegeven met een
  • Signaalhoorn.
  • Fluit.
  • Rode vlag.

    De fluit wordt alleen gebruikt als de signaalhoorn weigert. De V&G-coördinator uitvoeringsfase kan andere of aanvullende ondersteunende middelen voorschrijven.Een Veiligheidsman mag op baanvakken met minder dan twee treinen per uur maximaal voor een aaneengesloten duur van één uur met zijn veiligheidstaak worden belast. De V&G-coördinator uitvoeringsfase legt dit aantoonbaar vast bij het inrichten van de veiligheidsorganisatie.
In de werkplekbeveiligingklasse Persoonlijke waarneming (PW) gebruikt de VHM de volgende hulpmiddelen:
  • Waarschuwingsinstallatie bij uitzicht belemmerende objecten (WUBO)
  • Waarchuwingsinstallatie bij bruggen (WIBR)
  • Waarschuwingsinstallatie in tunnels (WIT)
  • Mini Automatische waarschuwingsapparatuur en mini Tijdelijke automatische waarschuwingsapparatuur op de Vrije baan
Communicatie

De VHM communiceert volgens het NATO alfabet:

A. Alfa,

B. Bravo,

C. Charlie,

D. Delta,

E. Echo,

F. Foxtrot,

G. Golf,

H. Hotel,

I. India,

J. Juliet,

K. Kilo,

L. Lima,

M. Mike,

N. November,

O. Oscar,

P. Papa,

Q. Quebec,

R. Romeo,

S. Sierra,

T. Tango,

U. Uniform,

V. Victor,

W. Whisky,

X. X-Ray,

Y. Yankee,

Z. Zulu.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 29, 2008 by spoorwegveiligheid.hans@planet.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]