Vakgroep railveiligheid

Hieronder lees je de belangrijkste delen van het startdocument dat op internet te vinden is.

Voorwoord

Nog maar enkele jaren geleden bestonden er twee overlegplatforms voor veiligheidskundigen binnen de Railbranche. 2BSAVE (vervoerders) en Vakgroep Railinfra (NS-Railinfrabeheer en aannemers), de laatste als onderdeel van de Nederlandse Vereniging voor Veiligheidskunde (NVVK). Onder andere door deze werkgroepen werd gezamenlijke kennis opgebouwd en geborgd. Het Naslagwerk Spoorwegveiligheid is een (weliswaar verouderd) product van deze vormen van overleg dat thans nog wordt gebruikt door veiligheidskundigen. De combinatie van twee specifieke kennisgebieden ‘railtechniek’ en ‘veiligheidskunde’ maakt het beroep van veiligheidsadviseur binnen de railbranche zo uniek.

NS is gesplitst en ProRail is als infrabeheerder op het hoofdnet in Nederland aan het werk. Er zijn meer bedrijven die infra onderhouden (voorbeeld HTM), aannemers die werken voor zowel trein, tram als metrobedrijven, meer vervoerders die rijden met treinen, metro, tram, lightrailvoertuigen of goederentreinen in particulier eigendom. Er bestaan zelfs uitzendbureaus waar personeel kan worden ingehuurd voor bijna alle railfuncties.

De toenemende technische complexiteit en vernieuwing maken overleg en kennisdeling eveneens van belang. Denk daarbij aan de komst van HSL, ERTMS, light- en heavyrail op dezelfde sporen, enzovoorts. Het toezicht op het geheel wordt uitgevoerd door de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Het enige onafhankelijke incidentenonderzoek (bij spoorwegen en overal elders in Nederland) wordt uitgevoerd door De Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Het zal niemand verrassen dat het op peil houden van railtechniek- en veiligheidskennis voor adviseurs binnen deze structuur er niet eenvoudiger op is geworden. Binnen de gehele branche wordt dan ook steeds sterker verlangd naar een geschikt overlegplatform. Zowel door veiligheidskundigen van vervoerders, infrabedrijven, railaannemers alsook bij de Inspectie en de Onderzoeksraad.

De roep om opnieuw een netwerk op te bouwen en enkele keren per jaar te overleggen over vakthema’s, heeft een tot startdocument geleid.

Het is de bedoeling dat het vak van veiligheidskundige of veiligheidsadviseur binnen de railbranche ondersteund zal worden door een overlegplatform waarbij vooral de vakinhoud en beroepsuitoefening als veiligheidsadviseur centraal zal staan, in de volle breedte van de railbranche en over de hoogte van de totale veiligheidsketen, van bestuur, management tot en met de uitvoering. Bij het tot stand brengen en in stand houden van dit platform wordt gerekend op de professionele inbreng van iedereen die daar een bijdrage aan kan leveren.

Doel

De doelen van de vakgroep railveiligheid zijn:

  1. Instandhouden, ontwikkelen en verbeteren van kennis en competentie van veiligheidskundigen en veiligheidsadviseurs binnen de railbranche;
  2. Verkleinen van de afstand tussen veiligheidskundigen binnen de veiligheidsketen;
  3. Voorzien in de behoefte aan contact tussen deskundigen, netwerk in stand houden;
  4. Mogelijkheid regelgeving te beïnvloeden, vereenvoudigen, bevordering van uniformiteit en eenduidigheid.

Doelgroep

Tot de doelgroep van de vakgroep railveiligheid worden medewerkers gerekend die zich voor het grootste deel van hun tijd bezighouden met veiligheidsadvisering van het management binnen de railbranche.

Dat kunnen veiligheidskundigen zijn, (MoSHE, HVK, MVK), maar ook medewerkers die geen van deze opleidingen hebben gevolgd, maar wel voornamelijk werkzaam zijn op het terrein van de veiligheidskunde in de railbranche. Deelnemers zijn werkzaam bij of voor:

  • vervoerders, fabrikanten en onderhouders van railvoertuigen;
  • beheerders, aannemers, werkplekbeveiligingsbedrijven;
  • ontwerpbedrijven voor infra, materieel of apparatuur;
  • opleidingsbedrijven, universiteiten;
  • zelfstandige adviseurs binnen de branche;
  • bestuurlijke niveaus, vertegenwoordigers van personeel uit de branche (vakbeweging);
  • onderzoeksinstellingen op het gebied van incidentenonderzoek en Notified Body’s voor de railbranche.Deze doelgroepregels zullen op soepele wijze toegepast worden.

Scope van de vakgroep

De scope van de vakgroep railveiligheid strekt zich uit over de gehele railbranche, dus trein, tram, metro, sneltram, lightrail en spoorwegmusea. Inhoudelijk vallen personen- en goederenvervoer, alsmede de daarbij behorende transfervoorzieningen binnen de scope. Het gaat daarbij om arbeidsveiligheid, systeemveiligheid, externe veiligheid, milieu (beperkt), sociale veiligheid (security, beperkt).

Structuur

Voor deelname aan de vakgroep kan iedereen inschrijven die behoort tot de doelgroep. Die deelname is voor eigen rekening (loon- en reiskosten). Bijdragen van de deelnemers worden verwacht door het actief deelnemen aan besprekingen, inbrengen van hun inzicht en ervaring en waar mogelijk kosteloos delen van documenten en kennis. Hier geldt het principe van ‘halen en brengen’.

Om besprekingen te organiseren is enige vorm van bestuur noodzakelijk. Deelnemers zal gevraagd worden zich uit te spreken over de gewenste bestuursvorm.

Externe link

http://www.railveiligheid.nl

Vakgroep railveiligheid | Infrasite

Vakgroep railveiligheid

Hieronder lees je de belangrijkste delen van het startdocument dat op internet te vinden is.

Voorwoord

Nog maar enkele jaren geleden bestonden er twee overlegplatforms voor veiligheidskundigen binnen de Railbranche. 2BSAVE (vervoerders) en Vakgroep Railinfra (NS-Railinfrabeheer en aannemers), de laatste als onderdeel van de Nederlandse Vereniging voor Veiligheidskunde (NVVK). Onder andere door deze werkgroepen werd gezamenlijke kennis opgebouwd en geborgd. Het Naslagwerk Spoorwegveiligheid is een (weliswaar verouderd) product van deze vormen van overleg dat thans nog wordt gebruikt door veiligheidskundigen. De combinatie van twee specifieke kennisgebieden ‘railtechniek’ en ‘veiligheidskunde’ maakt het beroep van veiligheidsadviseur binnen de railbranche zo uniek.

NS is gesplitst en ProRail is als infrabeheerder op het hoofdnet in Nederland aan het werk. Er zijn meer bedrijven die infra onderhouden (voorbeeld HTM), aannemers die werken voor zowel trein, tram als metrobedrijven, meer vervoerders die rijden met treinen, metro, tram, lightrailvoertuigen of goederentreinen in particulier eigendom. Er bestaan zelfs uitzendbureaus waar personeel kan worden ingehuurd voor bijna alle railfuncties.

De toenemende technische complexiteit en vernieuwing maken overleg en kennisdeling eveneens van belang. Denk daarbij aan de komst van HSL, ERTMS, light- en heavyrail op dezelfde sporen, enzovoorts. Het toezicht op het geheel wordt uitgevoerd door de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Het enige onafhankelijke incidentenonderzoek (bij spoorwegen en overal elders in Nederland) wordt uitgevoerd door De Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Het zal niemand verrassen dat het op peil houden van railtechniek- en veiligheidskennis voor adviseurs binnen deze structuur er niet eenvoudiger op is geworden. Binnen de gehele branche wordt dan ook steeds sterker verlangd naar een geschikt overlegplatform. Zowel door veiligheidskundigen van vervoerders, infrabedrijven, railaannemers alsook bij de Inspectie en de Onderzoeksraad.

De roep om opnieuw een netwerk op te bouwen en enkele keren per jaar te overleggen over vakthema’s, heeft een tot startdocument geleid.

Het is de bedoeling dat het vak van veiligheidskundige of veiligheidsadviseur binnen de railbranche ondersteund zal worden door een overlegplatform waarbij vooral de vakinhoud en beroepsuitoefening als veiligheidsadviseur centraal zal staan, in de volle breedte van de railbranche en over de hoogte van de totale veiligheidsketen, van bestuur, management tot en met de uitvoering. Bij het tot stand brengen en in stand houden van dit platform wordt gerekend op de professionele inbreng van iedereen die daar een bijdrage aan kan leveren.

Doel

De doelen van de vakgroep railveiligheid zijn:

  1. Instandhouden, ontwikkelen en verbeteren van kennis en competentie van veiligheidskundigen en veiligheidsadviseurs binnen de railbranche;
  2. Verkleinen van de afstand tussen veiligheidskundigen binnen de veiligheidsketen;
  3. Voorzien in de behoefte aan contact tussen deskundigen, netwerk in stand houden;
  4. Mogelijkheid regelgeving te beïnvloeden, vereenvoudigen, bevordering van uniformiteit en eenduidigheid.

Doelgroep

Tot de doelgroep van de vakgroep railveiligheid worden medewerkers gerekend die zich voor het grootste deel van hun tijd bezighouden met veiligheidsadvisering van het management binnen de railbranche.

Dat kunnen veiligheidskundigen zijn, (MoSHE, HVK, MVK), maar ook medewerkers die geen van deze opleidingen hebben gevolgd, maar wel voornamelijk werkzaam zijn op het terrein van de veiligheidskunde in de railbranche. Deelnemers zijn werkzaam bij of voor:

  • vervoerders, fabrikanten en onderhouders van railvoertuigen;
  • beheerders, aannemers, werkplekbeveiligingsbedrijven;
  • ontwerpbedrijven voor infra, materieel of apparatuur;
  • opleidingsbedrijven, universiteiten;
  • zelfstandige adviseurs binnen de branche;
  • bestuurlijke niveaus, vertegenwoordigers van personeel uit de branche (vakbeweging);
  • onderzoeksinstellingen op het gebied van incidentenonderzoek en Notified Body’s voor de railbranche.Deze doelgroepregels zullen op soepele wijze toegepast worden.

Scope van de vakgroep

De scope van de vakgroep railveiligheid strekt zich uit over de gehele railbranche, dus trein, tram, metro, sneltram, lightrail en spoorwegmusea. Inhoudelijk vallen personen- en goederenvervoer, alsmede de daarbij behorende transfervoorzieningen binnen de scope. Het gaat daarbij om arbeidsveiligheid, systeemveiligheid, externe veiligheid, milieu (beperkt), sociale veiligheid (security, beperkt).

Structuur

Voor deelname aan de vakgroep kan iedereen inschrijven die behoort tot de doelgroep. Die deelname is voor eigen rekening (loon- en reiskosten). Bijdragen van de deelnemers worden verwacht door het actief deelnemen aan besprekingen, inbrengen van hun inzicht en ervaring en waar mogelijk kosteloos delen van documenten en kennis. Hier geldt het principe van ‘halen en brengen’.

Om besprekingen te organiseren is enige vorm van bestuur noodzakelijk. Deelnemers zal gevraagd worden zich uit te spreken over de gewenste bestuursvorm.

Externe link

http://www.railveiligheid.nl