Definitie


Utrechtboog





De Utrechtboog is een fly-over die sinds 12 maart 2006 een rechtstreekse verbinding mogelijk maakt tussen Utrecht en Schiphol. Hierdoor is de reistijd met 7 minuten verkort. (Voorheen moest bij Station Duivendrecht, waar de twee lijnen elkaar kruisen, worden overgestapt.) Ook de hogesnelheidstrein ICE zal in de toekomst van deze boog gebruik gaan maken om Reizigers vanaf Schiphol een snelle verbinding naar Duitsland te bieden.

De Utrechtboog bestaat uit twee enkelsporige betonnen viaducten, een van 1500 en een van 1600 meter, op een maximale hoogte van 15,1 meter. Voor het storten van het beton voor de viaducten werd een verrijdbaar bekistingssysteem gebruikt.

Voor de bouw is 88.000 kuub beton gebruikt, 29.000 dwarsliggers en 25 kilometer spoorstaaf. De totale kosten zijn € 100 miljoen en maakt onderdeel van het project Spoorverdubbeling Amsterdam - Utrecht. Dit project heeft een begroting van 1 miljard euro en zal eind 2006 klaar zijn. (bron:wikipedia)

 

Zwevende betonfabriek

De Utrechtboog is gemaakt met behulp van de 'zwevende betonfabriek' ofwel Movable Scaffolding System (MMS). Dit is een bekistingsmachine die zich kan verplaatsen via hoge betonnen kolommen en ter plaatse, dus in de lucht, een viaductdeel maakt.

Er wordt ijzerbewapening in de bekisting aangebracht en vervolgens beton gestort. Dat moet vijf dagen uitharden. Dan klapt de MMS aan de onderkant open en ligt het viaductdeel tussen de twee kolommen en kan het afgewerkt worden. Vervolgens rijdt de MMS weer verder om dezelfde procedure te herhalen.

Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 26, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Maarten Spaargaren nieuwe General Manager Ricardo Rail Nederland
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Parkeertarieven rijzen de pan uit
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobilititeit & Parkeren 2017: Smartphones en lichtmasten gevaar voor automobilisten
Weblogposting
Boskalis boekt lager resultaat conform verwachting
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018 proudly introduces ITSUP!
Nieuwsbericht
De Bolderik: Snel een bloemenweide aanleggen voor de vlinders en bijen?!
Weblogposting
Paraguay investeert in klimaatbestendig wegen
Nieuwsbericht
Heijmans: goede voortgang op weg naar duurzaam herstel
Nieuwsbericht
Functioneringssluiting en viering 20 jaar Maeslantkering 9 september 2017
Nieuwsbericht
Nieuw brugdek Noorderbrug Maastricht succesvol ingeschoven
Nieuwsbericht
'Slim op de A27' helpt automobilisten spits A27 te mijden
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Park Lepelenburg overspoeld door Oranje
Weblogposting
Groene afspraken met StruktonRail voor spooronderhoud Veluwe
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Hoe houden we Nederland mobiel?
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat heeft weer een eigen ontwerpbureau
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verminderde brandwerendheid van beton bij 4 wegtunnels
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Witteveen+Bos opdracht planuitwerking A58
Nieuwsbericht
Raad van State: Nieuwe rijksweg A16 Rotterdam mag er komen
Nieuwsbericht
Conjunctuurmeting juni 2017
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt renovatie Waalbrug voorlopig aan KWS Infra
Nieuwsbericht
Meer goederenvervoer per spoor, vooral naar Italië
Nieuwsbericht








[Banners]