Definitie


Utrechtboog





De Utrechtboog is een fly-over die sinds 12 maart 2006 een rechtstreekse verbinding mogelijk maakt tussen Utrecht en Schiphol. Hierdoor is de reistijd met 7 minuten verkort. (Voorheen moest bij Station Duivendrecht, waar de twee lijnen elkaar kruisen, worden overgestapt.) Ook de hogesnelheidstrein ICE zal in de toekomst van deze boog gebruik gaan maken om Reizigers vanaf Schiphol een snelle verbinding naar Duitsland te bieden.

De Utrechtboog bestaat uit twee enkelsporige betonnen viaducten, een van 1500 en een van 1600 meter, op een maximale hoogte van 15,1 meter. Voor het storten van het beton voor de viaducten werd een verrijdbaar bekistingssysteem gebruikt.

Voor de bouw is 88.000 kuub beton gebruikt, 29.000 dwarsliggers en 25 kilometer spoorstaaf. De totale kosten zijn € 100 miljoen en maakt onderdeel van het project Spoorverdubbeling Amsterdam - Utrecht. Dit project heeft een begroting van 1 miljard euro en zal eind 2006 klaar zijn. (bron:wikipedia)

 

Zwevende betonfabriek

De Utrechtboog is gemaakt met behulp van de 'zwevende betonfabriek' ofwel Movable Scaffolding System (MMS). Dit is een bekistingsmachine die zich kan verplaatsen via hoge betonnen kolommen en ter plaatse, dus in de lucht, een viaductdeel maakt.

Er wordt ijzerbewapening in de bekisting aangebracht en vervolgens beton gestort. Dat moet vijf dagen uitharden. Dan klapt de MMS aan de onderkant open en ligt het viaductdeel tussen de twee kolommen en kan het afgewerkt worden. Vervolgens rijdt de MMS weer verder om dezelfde procedure te herhalen.

Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 26, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Meer zand voor Texel van Westerslag tot De Koog
Nieuwsbericht
In 2017 meer verkeersdoden op de fiets dan in de auto
Nieuwsbericht
Transferium Maasvlakte geopend
Nieuwsbericht
Fryslân investeert in verkeersveiligheid en IJsselmeerkust
Nieuwsbericht
Ontwerp Afsluitdijk toegelicht
Nieuwsbericht
Uitloop renovatie sluis Hengelo
Nieuwsbericht
Onderzoek naar invloed ondergrondse warmtebronnen op drinkwatertemperatuur
Nieuwsbericht
Limburgs aanbod aan kabinet voor duurzamer en toekomstbestendig Nederland
Nieuwsbericht
NKWK Kennisconferentie: van papier naar praktijk
Nieuwsbericht
Nieuwe groene betoncentrale in Almere is landelijke primeur
Nieuwsbericht
Vacature Consultant Machineveiligheid (Infra) bij D&F | Passion for Safety
Weblogposting
Arcadis sluit raamovereenkomst TenneT op gebieden planologie en omgeving
Nieuwsbericht
Van Veldhoven opent testlab voor onderzoek naar laden elektrische auto's
Nieuwsbericht
Samen maatschappelijke opgaven het hoofd bieden
Nieuwsbericht
Directievoorzitter draagt stokje over aan derde generatie
Nieuwsbericht
Europa nog niet klaar voor elektrische auto
Nieuwsbericht
Bestuurders Zuid-Holland aan de slag met grootste onderhoudsopgave ooit
Nieuwsbericht
Havenbedrijf legt getijdepoelen aan in het Calandkanaal
Nieuwsbericht
Werken onder hoogspanning
Nieuwsbericht
RJT Finance investeert in Luminext
Nieuwsbericht
Overeenkomst over nieuwe cao bouw- en infrasector
Nieuwsbericht
Extra maatregelen om geluidsbelasting provinciale wegen te verminderen
Nieuwsbericht
App TimesUpp breidt diensten uit in Zuid-Nederland voor SmartwayZ.NL
Nieuwsbericht








[Banners]