Definitie


Utrechtboog





De Utrechtboog is een fly-over die sinds 12 maart 2006 een rechtstreekse verbinding mogelijk maakt tussen Utrecht en Schiphol. Hierdoor is de reistijd met 7 minuten verkort. (Voorheen moest bij Station Duivendrecht, waar de twee lijnen elkaar kruisen, worden overgestapt.) Ook de hogesnelheidstrein ICE zal in de toekomst van deze boog gebruik gaan maken om Reizigers vanaf Schiphol een snelle verbinding naar Duitsland te bieden.

De Utrechtboog bestaat uit twee enkelsporige betonnen viaducten, een van 1500 en een van 1600 meter, op een maximale hoogte van 15,1 meter. Voor het storten van het beton voor de viaducten werd een verrijdbaar bekistingssysteem gebruikt.

Voor de bouw is 88.000 kuub beton gebruikt, 29.000 dwarsliggers en 25 kilometer spoorstaaf. De totale kosten zijn € 100 miljoen en maakt onderdeel van het project Spoorverdubbeling Amsterdam - Utrecht. Dit project heeft een begroting van 1 miljard euro en zal eind 2006 klaar zijn. (bron:wikipedia)

 

Zwevende betonfabriek

De Utrechtboog is gemaakt met behulp van de 'zwevende betonfabriek' ofwel Movable Scaffolding System (MMS). Dit is een bekistingsmachine die zich kan verplaatsen via hoge betonnen kolommen en ter plaatse, dus in de lucht, een viaductdeel maakt.

Er wordt ijzerbewapening in de bekisting aangebracht en vervolgens beton gestort. Dat moet vijf dagen uitharden. Dan klapt de MMS aan de onderkant open en ligt het viaductdeel tussen de twee kolommen en kan het afgewerkt worden. Vervolgens rijdt de MMS weer verder om dezelfde procedure te herhalen.

Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 26, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





'OV-bedrijven moeten inzetten op betere communicatie'
Nieuwsbericht
Bereken de begaanbaarheid van bouwterreinen
Weblogposting
2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Openstelling Kapperallee en afsluiting Eefdesebrug later dan gepland
Nieuwsbericht
Grootste fietsenstalling ter wereld in Utrecht geopend
Nieuwsbericht
Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Verwachting ElaadNL: driekwart van de bussen elektrisch in 2025
Nieuwsbericht
Renovatie Wantijbrug (N3) uitgesteld
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
A9 Badhoevedorp-Holendrecht voorlopig gegund aan VEENIX
Nieuwsbericht
Provincie en Overijsselse gemeenten willen geen vrachtwagenheffing op de N50 en A35
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
TenneT op schema met energietransitie
Nieuwsbericht
Oost- en Zuid-Nederland het droogst, wateraanvoer Maas en Rijn voldoende
Nieuwsbericht
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat koelt meerdere bruggen
Nieuwsbericht
Aan de slag met bronmaatregelen tegen stikstof, Brabant niet op slot
Nieuwsbericht
Transportbedrijven gezocht voor proef met 'bandenspanningsmeetdrempel' snelweg A16
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]