Definitie


Utrecht Centraal





Vanaf 2025 worden op Utrecht Centraal circa 100 miljoen treinreizigers (inclusief overstappers)

per jaar verwacht. In 2005 kwamen er bijna 59 miljoen treinreizigers op dit station. Deze reizigerstoename vereist, samen met de komst van de Hogesnelheidstrein Amsterdam - Keulen, een grondige vernieuwing. De nieuwe OV-terminal is onderdeel van een ambitieus plan voor

een nieuw stadscentrum, waarbij stationsgebied en oude binnenstad weer één geheel worden. De historische singelstructuur wordt hersteld en er komt een muziekpaleis, een stadskantoor, een mega-bioscoop en een casino.

Winkelcentrum Hoog Catharijne ondergaat een ingrijpende verbouwing.

Aan de oost- en de westzijde van het station realiseert ProRrail een entree aan een groot, verhoogd plein. Aan de Jaarbeurszijde ligt dit voor het Beatrix Theater en het nieuwe stadskantoor. Aan de stadszijde vervangt het stationsplein de vroegere verbinding tussen het station en Hoog Catharijne.

Het station krijgt een ruime, lichte hal met een golvende dakconstructie die alle bus-, trein- en tramplatforms verbindt. De zuidzijde van de hal wordt voorzien van één lange, glazen wand met uitzicht op de sporen. Het is de bedoeling om Utrecht Centraal energieneutraal te bouwen. Het project voor de nieuwe OV-terminial is onderdeel van de landelijke NSP.

Bron: Grote Stationsprojecten, ProRail

De aanleiding
  • Het huidige station is te klein: het is niet berekend op de 150.000 reizigers die het station dagelijks aan doen. In de toekomst groeit het aantal reizigers verder: naar verwachting tot ca. 275.000 per dag (100 miljoen per jaar) in 2025.
  • De komst van de hogesnelheidstrein Utrecht-Arnhem-Keulen.
  • Het station voldoet niet meer aan de eisen op het gebied van overzichtelijkheid, veiligheid en hygiène.
Hoe wordt het?

Het nieuwe station Utrecht Centraal is een ontwerp van Benthem Crouwel Architekten in samenwerking met Movares.

Het nieuwe station Utrecht Centraal op hoofdlijnen:
    Een ruim, licht en overzichtelijk stationsgebouw met glazen wanden en royale entrees.
  • Het knooppunt van alle vormen van openbaar vervoer van en naar Utrecht: trein, bus en sneltram.
  • Berekend op 360.000 reizigers per dag.
  • Een overzichtelijke indeling waardoor de reiziger prettig en eenvoudig zijn weg kan vinden.
  • Voorzieningenniveau dat past bij een station van deze omvang en allure.
  • Voorzien van 22.000 stallingsplaatsen voor fietsen (deels bewaakt, deels onbewaakt).
  • De verbinding tussen het oostelijk en het westelijk deel van Utrecht centrum. Langs de stationshal komt een balkon, zodat mensen in de toekomst zonder OV-chipcard van de Jaarbeurs naar het centrum v.v. kunnen lopen.
  • Het is de ambitie dat Utrecht Centraal een voorbeeldstation wordt voor de toepassing van duurzame energie.
Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 26, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Herstel stuw Grave ligt op schema
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36
Nieuwsbericht
Poortjes Utrecht CS dicht, eerst nog voor 3 dagen
Nieuwsbericht
Manifest: Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit
Nieuwsbericht
Twee nieuwe commissarissen bij Arcadis Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verzamelt data in en rond windparken Borssele
Nieuwsbericht
Kabinet versimpelt efficiënt gebruik ruimte
Nieuwsbericht
Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL
Nieuwsbericht
Reactie NS op handhavingsbesluit I&M
Nieuwsbericht
NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren
Nieuwsbericht
ILT weert goederenvervoer HSL Logistik van het spoor
Nieuwsbericht
Ondanks optimisme ook zorg om vitaliteit binnensteden
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid februari 2017
Nieuwsbericht
Veel hout bij groen bouwen N18
Nieuwsbericht
A13 blijft drukste rijksweg
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting
A9 niet langer door Badhoevedorp: minister opent nieuwe weg
Nieuwsbericht
Meer zand voor Heemskerk: start kustonderhoud
Nieuwsbericht
Publiekscentrum SHIP zeesluis IJmuiden open voor publiek
Nieuwsbericht
Eneco en Mitsubishi Corporation bouwen grootste batterij van Europa
Nieuwsbericht
Start werkzaamheden verbreding A6 Almere
Nieuwsbericht
Voordelen van circulaire verdienmodellen voor gebouwde omgeving
Nieuwsbericht
Dynniq levert eerste iVRI van Nederland op in Deventer
Nieuwsbericht








[Banners]