Definitie


Utrecht Centraal





Vanaf 2025 worden op Utrecht Centraal circa 100 miljoen treinreizigers (inclusief overstappers)

per jaar verwacht. In 2005 kwamen er bijna 59 miljoen treinreizigers op dit station. Deze reizigerstoename vereist, samen met de komst van de Hogesnelheidstrein Amsterdam - Keulen, een grondige vernieuwing. De nieuwe OV-terminal is onderdeel van een ambitieus plan voor

een nieuw stadscentrum, waarbij stationsgebied en oude binnenstad weer één geheel worden. De historische singelstructuur wordt hersteld en er komt een muziekpaleis, een stadskantoor, een mega-bioscoop en een casino.

Winkelcentrum Hoog Catharijne ondergaat een ingrijpende verbouwing.

Aan de oost- en de westzijde van het station realiseert ProRrail een entree aan een groot, verhoogd plein. Aan de Jaarbeurszijde ligt dit voor het Beatrix Theater en het nieuwe stadskantoor. Aan de stadszijde vervangt het stationsplein de vroegere verbinding tussen het station en Hoog Catharijne.

Het station krijgt een ruime, lichte hal met een golvende dakconstructie die alle bus-, trein- en tramplatforms verbindt. De zuidzijde van de hal wordt voorzien van één lange, glazen wand met uitzicht op de sporen. Het is de bedoeling om Utrecht Centraal energieneutraal te bouwen. Het project voor de nieuwe OV-terminial is onderdeel van de landelijke NSP.

Bron: Grote Stationsprojecten, ProRail

De aanleiding
  • Het huidige station is te klein: het is niet berekend op de 150.000 reizigers die het station dagelijks aan doen. In de toekomst groeit het aantal reizigers verder: naar verwachting tot ca. 275.000 per dag (100 miljoen per jaar) in 2025.
  • De komst van de hogesnelheidstrein Utrecht-Arnhem-Keulen.
  • Het station voldoet niet meer aan de eisen op het gebied van overzichtelijkheid, veiligheid en hygiène.
Hoe wordt het?

Het nieuwe station Utrecht Centraal is een ontwerp van Benthem Crouwel Architekten in samenwerking met Movares.

Het nieuwe station Utrecht Centraal op hoofdlijnen:
    Een ruim, licht en overzichtelijk stationsgebouw met glazen wanden en royale entrees.
  • Het knooppunt van alle vormen van openbaar vervoer van en naar Utrecht: trein, bus en sneltram.
  • Berekend op 360.000 reizigers per dag.
  • Een overzichtelijke indeling waardoor de reiziger prettig en eenvoudig zijn weg kan vinden.
  • Voorzieningenniveau dat past bij een station van deze omvang en allure.
  • Voorzien van 22.000 stallingsplaatsen voor fietsen (deels bewaakt, deels onbewaakt).
  • De verbinding tussen het oostelijk en het westelijk deel van Utrecht centrum. Langs de stationshal komt een balkon, zodat mensen in de toekomst zonder OV-chipcard van de Jaarbeurs naar het centrum v.v. kunnen lopen.
  • Het is de ambitie dat Utrecht Centraal een voorbeeldstation wordt voor de toepassing van duurzame energie.
Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 26, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Maarten Spaargaren nieuwe General Manager Ricardo Rail Nederland
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Parkeertarieven rijzen de pan uit
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobilititeit & Parkeren 2017: Smartphones en lichtmasten gevaar voor automobilisten
Weblogposting
Boskalis boekt lager resultaat conform verwachting
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018 proudly introduces ITSUP!
Nieuwsbericht
De Bolderik: Snel een bloemenweide aanleggen voor de vlinders en bijen?!
Weblogposting
Paraguay investeert in klimaatbestendig wegen
Nieuwsbericht
Heijmans: goede voortgang op weg naar duurzaam herstel
Nieuwsbericht
Functioneringssluiting en viering 20 jaar Maeslantkering 9 september 2017
Nieuwsbericht
Nieuw brugdek Noorderbrug Maastricht succesvol ingeschoven
Nieuwsbericht
'Slim op de A27' helpt automobilisten spits A27 te mijden
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Park Lepelenburg overspoeld door Oranje
Weblogposting
Groene afspraken met StruktonRail voor spooronderhoud Veluwe
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Hoe houden we Nederland mobiel?
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat heeft weer een eigen ontwerpbureau
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verminderde brandwerendheid van beton bij 4 wegtunnels
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Witteveen+Bos opdracht planuitwerking A58
Nieuwsbericht
Raad van State: Nieuwe rijksweg A16 Rotterdam mag er komen
Nieuwsbericht
Conjunctuurmeting juni 2017
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt renovatie Waalbrug voorlopig aan KWS Infra
Nieuwsbericht
Meer goederenvervoer per spoor, vooral naar Italië
Nieuwsbericht








[Banners]