Definitie


Utrecht Centraal





Vanaf 2025 worden op Utrecht Centraal circa 100 miljoen treinreizigers (inclusief overstappers)

per jaar verwacht. In 2005 kwamen er bijna 59 miljoen treinreizigers op dit station. Deze reizigerstoename vereist, samen met de komst van de Hogesnelheidstrein Amsterdam - Keulen, een grondige vernieuwing. De nieuwe OV-terminal is onderdeel van een ambitieus plan voor

een nieuw stadscentrum, waarbij stationsgebied en oude binnenstad weer één geheel worden. De historische singelstructuur wordt hersteld en er komt een muziekpaleis, een stadskantoor, een mega-bioscoop en een casino.

Winkelcentrum Hoog Catharijne ondergaat een ingrijpende verbouwing.

Aan de oost- en de westzijde van het station realiseert ProRrail een entree aan een groot, verhoogd plein. Aan de Jaarbeurszijde ligt dit voor het Beatrix Theater en het nieuwe stadskantoor. Aan de stadszijde vervangt het stationsplein de vroegere verbinding tussen het station en Hoog Catharijne.

Het station krijgt een ruime, lichte hal met een golvende dakconstructie die alle bus-, trein- en tramplatforms verbindt. De zuidzijde van de hal wordt voorzien van één lange, glazen wand met uitzicht op de sporen. Het is de bedoeling om Utrecht Centraal energieneutraal te bouwen. Het project voor de nieuwe OV-terminial is onderdeel van de landelijke NSP.

Bron: Grote Stationsprojecten, ProRail

De aanleiding
  • Het huidige station is te klein: het is niet berekend op de 150.000 reizigers die het station dagelijks aan doen. In de toekomst groeit het aantal reizigers verder: naar verwachting tot ca. 275.000 per dag (100 miljoen per jaar) in 2025.
  • De komst van de hogesnelheidstrein Utrecht-Arnhem-Keulen.
  • Het station voldoet niet meer aan de eisen op het gebied van overzichtelijkheid, veiligheid en hygiène.
Hoe wordt het?

Het nieuwe station Utrecht Centraal is een ontwerp van Benthem Crouwel Architekten in samenwerking met Movares.

Het nieuwe station Utrecht Centraal op hoofdlijnen:
    Een ruim, licht en overzichtelijk stationsgebouw met glazen wanden en royale entrees.
  • Het knooppunt van alle vormen van openbaar vervoer van en naar Utrecht: trein, bus en sneltram.
  • Berekend op 360.000 reizigers per dag.
  • Een overzichtelijke indeling waardoor de reiziger prettig en eenvoudig zijn weg kan vinden.
  • Voorzieningenniveau dat past bij een station van deze omvang en allure.
  • Voorzien van 22.000 stallingsplaatsen voor fietsen (deels bewaakt, deels onbewaakt).
  • De verbinding tussen het oostelijk en het westelijk deel van Utrecht centrum. Langs de stationshal komt een balkon, zodat mensen in de toekomst zonder OV-chipcard van de Jaarbeurs naar het centrum v.v. kunnen lopen.
  • Het is de ambitie dat Utrecht Centraal een voorbeeldstation wordt voor de toepassing van duurzame energie.
Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 26, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Uitval werknemers ondergrondse infrastructuur kost jaarlijks bijna 100 miljoen euro
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Gemeente Hoorn en ondernemers tekenen open convenant voor sterke regio
Nieuwsbericht
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
80 miljoen euro extra voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Extra bevoegdheden weginspecteurs: handhaven op vluchtstrook rijden en hoogteoverschrijding bij tunnels
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen opent verbrede A6 Almere een jaar eerder dan gepland
Nieuwsbericht
Fors hogere kosten klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Groen licht voor tests met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Neerslagtekort toegenomen, voldoende aanvoer van water
Nieuwsbericht
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app
Nieuwsbericht
Nog nooit zoveel vacatures in de bouwketen
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
N200: Nieuwe drinkwatertransportleiding Amsterdam in werking
Nieuwsbericht
Staatssecretaris Van Veldhoven: 'Deel van klimaatbudget naar betonakkoord'
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]