Definitie


Uitvoeringsprogramma Geluid Emplacementen





Het Uitvoeringsprogramma Geluid Emplacementen (UPGE) is een programma van ProRail dat erop gericht is geluidsoverlast van emplacementen te verminderen. UPGE is de opvolger van het programma dEMP.

Het programma heeft tot doel de voorkombare piekgeluiden booggeluid en voeggeluid op emplacementen aan te pakken. Hiermee moeten de emplacementen aangepast worden aan de geluidsnormen uit de Handreiking Industrielawaai, of aan de eisen uit de milieuvergunning als die hogere waarden dan de Handreiking toelaat. Onder booggeluid wordt het snerpende geluid verstaan dat ontstaat als de wielen van een trein in een gebogen spoor enigszins gaan wringen. Voeggeluid is het bonkende geluid dat ontstaat als de wielen van een trein over de voegen in de spoorstaven rijden.

Er kunnen in UPGE verschillende oplossingen worden toegepast:
  • Logistieke optimalisatie volgens de principes van Inno-Emplacement: minder rangeren betekent minder piekgeluid
  • Frictieverbeteraars aanbrengen met spoorstaafconditioneringssystemen om booggeluid te verminderen
  • Voegloos spoor maken van de spoorstaven en wissels
  • Geluidsschermen plaatsen
  • Gevelisolatie toepassen
Voorkeur heeft het voorkomen van piekgeluid, vervolgens de bronaanpak, dan de overdrachtsmaatregelen en als dit allemaal geen effect resulteert de geluidisolatie bij woningen.

Op het emplacement Den Helder is, om de geluidsoverlast gedurende de nacht te bestrijden, eveneens depotvoeding en persluchtaansluitingen voor reizigerstreinen aangebracht. Dit systeem zorgt er voor dat de persluchtinstallatie van de overblijvende treinen op druk blijven waardoor de generatoren van de trein niet aanslaan.

Voor het programma heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat 110 miljoen euro beschikbaar gesteld. In 2004 is ProRail met de werkzaamheden begonnen en de planning is dat ze in 2010 afgerond kunnen worden. Het programma wordt in drie tranches uitgevoerd:
  • Tranche 1: 15 emplacementen
  • Tranche 2: 25 emplacementen
  • Tranche 3: 20 emplacementen
Eerste versie van artikel geschreven door: Lex van Boetzelaer.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Maarten Spaargaren nieuwe General Manager Ricardo Rail Nederland
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Parkeertarieven rijzen de pan uit
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobilititeit & Parkeren 2017: Smartphones en lichtmasten gevaar voor automobilisten
Weblogposting
Boskalis boekt lager resultaat conform verwachting
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018 proudly introduces ITSUP!
Nieuwsbericht
De Bolderik: Snel een bloemenweide aanleggen voor de vlinders en bijen?!
Weblogposting
Paraguay investeert in klimaatbestendig wegen
Nieuwsbericht
Heijmans: goede voortgang op weg naar duurzaam herstel
Nieuwsbericht
Functioneringssluiting en viering 20 jaar Maeslantkering 9 september 2017
Nieuwsbericht
Nieuw brugdek Noorderbrug Maastricht succesvol ingeschoven
Nieuwsbericht
'Slim op de A27' helpt automobilisten spits A27 te mijden
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Park Lepelenburg overspoeld door Oranje
Weblogposting
Groene afspraken met StruktonRail voor spooronderhoud Veluwe
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Hoe houden we Nederland mobiel?
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat heeft weer een eigen ontwerpbureau
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verminderde brandwerendheid van beton bij 4 wegtunnels
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Witteveen+Bos opdracht planuitwerking A58
Nieuwsbericht
Raad van State: Nieuwe rijksweg A16 Rotterdam mag er komen
Nieuwsbericht
Conjunctuurmeting juni 2017
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt renovatie Waalbrug voorlopig aan KWS Infra
Nieuwsbericht
Meer goederenvervoer per spoor, vooral naar Italië
Nieuwsbericht








[Banners]