Uitvoeringsprogramma Geluid Emplacementen

Het Uitvoeringsprogramma Geluid Emplacementen (UPGE) is een programma van ProRail dat erop gericht is geluidsoverlast van emplacementen te verminderen. UPGE is de opvolger van het programma dEMP.

Het programma heeft tot doel de voorkombare piekgeluiden booggeluid en voeggeluid op emplacementen aan te pakken. Hiermee moeten de emplacementen aangepast worden aan de geluidsnormen uit de Handreiking Industrielawaai, of aan de eisen uit de milieuvergunning als die hogere waarden dan de Handreiking toelaat. Onder booggeluid wordt het snerpende geluid verstaan dat ontstaat als de wielen van een trein in een gebogen spoor enigszins gaan wringen. Voeggeluid is het bonkende geluid dat ontstaat als de wielen van een trein over de voegen in de spoorstaven rijden.

Er kunnen in UPGE verschillende oplossingen worden toegepast:

  • Logistieke optimalisatie volgens de principes van Inno-Emplacement: minder rangeren betekent minder piekgeluid
  • Frictieverbeteraars aanbrengen met spoorstaafconditioneringssystemen om booggeluid te verminderen
  • Voegloos spoor maken van de spoorstaven en wissels
  • Geluidsschermen plaatsen
  • Gevelisolatie toepassen

Voorkeur heeft het voorkomen van piekgeluid, vervolgens de bronaanpak, dan de overdrachtsmaatregelen en als dit allemaal geen effect resulteert de geluidisolatie bij woningen.

Op het emplacement Den Helder is, om de geluidsoverlast gedurende de nacht te bestrijden, eveneens depotvoeding en persluchtaansluitingen voor reizigerstreinen aangebracht. Dit systeem zorgt er voor dat de persluchtinstallatie van de overblijvende treinen op druk blijven waardoor de generatoren van de trein niet aanslaan.

Voor het programma heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat 110 miljoen euro beschikbaar gesteld. In 2004 is ProRail met de werkzaamheden begonnen en de planning is dat ze in 2010 afgerond kunnen worden. Het programma wordt in drie tranches uitgevoerd:

  • Tranche 1: 15 emplacementen
  • Tranche 2: 25 emplacementen
  • Tranche 3: 20 emplacementen

Eerste versie van artikel geschreven door: Lex van Boetzelaer.

Uitvoeringsprogramma Geluid Emplacementen | Infrasite

Uitvoeringsprogramma Geluid Emplacementen

Het Uitvoeringsprogramma Geluid Emplacementen (UPGE) is een programma van ProRail dat erop gericht is geluidsoverlast van emplacementen te verminderen. UPGE is de opvolger van het programma dEMP.

Het programma heeft tot doel de voorkombare piekgeluiden booggeluid en voeggeluid op emplacementen aan te pakken. Hiermee moeten de emplacementen aangepast worden aan de geluidsnormen uit de Handreiking Industrielawaai, of aan de eisen uit de milieuvergunning als die hogere waarden dan de Handreiking toelaat. Onder booggeluid wordt het snerpende geluid verstaan dat ontstaat als de wielen van een trein in een gebogen spoor enigszins gaan wringen. Voeggeluid is het bonkende geluid dat ontstaat als de wielen van een trein over de voegen in de spoorstaven rijden.

Er kunnen in UPGE verschillende oplossingen worden toegepast:

  • Logistieke optimalisatie volgens de principes van Inno-Emplacement: minder rangeren betekent minder piekgeluid
  • Frictieverbeteraars aanbrengen met spoorstaafconditioneringssystemen om booggeluid te verminderen
  • Voegloos spoor maken van de spoorstaven en wissels
  • Geluidsschermen plaatsen
  • Gevelisolatie toepassen

Voorkeur heeft het voorkomen van piekgeluid, vervolgens de bronaanpak, dan de overdrachtsmaatregelen en als dit allemaal geen effect resulteert de geluidisolatie bij woningen.

Op het emplacement Den Helder is, om de geluidsoverlast gedurende de nacht te bestrijden, eveneens depotvoeding en persluchtaansluitingen voor reizigerstreinen aangebracht. Dit systeem zorgt er voor dat de persluchtinstallatie van de overblijvende treinen op druk blijven waardoor de generatoren van de trein niet aanslaan.

Voor het programma heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat 110 miljoen euro beschikbaar gesteld. In 2004 is ProRail met de werkzaamheden begonnen en de planning is dat ze in 2010 afgerond kunnen worden. Het programma wordt in drie tranches uitgevoerd:

  • Tranche 1: 15 emplacementen
  • Tranche 2: 25 emplacementen
  • Tranche 3: 20 emplacementen

Eerste versie van artikel geschreven door: Lex van Boetzelaer.