Definitie


Uitvoeringsprogramma Geluid Emplacementen





Het Uitvoeringsprogramma Geluid Emplacementen (UPGE) is een programma van ProRail dat erop gericht is geluidsoverlast van emplacementen te verminderen. UPGE is de opvolger van het programma dEMP.

Het programma heeft tot doel de voorkombare piekgeluiden booggeluid en voeggeluid op emplacementen aan te pakken. Hiermee moeten de emplacementen aangepast worden aan de geluidsnormen uit de Handreiking Industrielawaai, of aan de eisen uit de milieuvergunning als die hogere waarden dan de Handreiking toelaat. Onder booggeluid wordt het snerpende geluid verstaan dat ontstaat als de wielen van een trein in een gebogen spoor enigszins gaan wringen. Voeggeluid is het bonkende geluid dat ontstaat als de wielen van een trein over de voegen in de spoorstaven rijden.

Er kunnen in UPGE verschillende oplossingen worden toegepast:
  • Logistieke optimalisatie volgens de principes van Inno-Emplacement: minder rangeren betekent minder piekgeluid
  • Frictieverbeteraars aanbrengen met spoorstaafconditioneringssystemen om booggeluid te verminderen
  • Voegloos spoor maken van de spoorstaven en wissels
  • Geluidsschermen plaatsen
  • Gevelisolatie toepassen
Voorkeur heeft het voorkomen van piekgeluid, vervolgens de bronaanpak, dan de overdrachtsmaatregelen en als dit allemaal geen effect resulteert de geluidisolatie bij woningen.

Op het emplacement Den Helder is, om de geluidsoverlast gedurende de nacht te bestrijden, eveneens depotvoeding en persluchtaansluitingen voor reizigerstreinen aangebracht. Dit systeem zorgt er voor dat de persluchtinstallatie van de overblijvende treinen op druk blijven waardoor de generatoren van de trein niet aanslaan.

Voor het programma heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat 110 miljoen euro beschikbaar gesteld. In 2004 is ProRail met de werkzaamheden begonnen en de planning is dat ze in 2010 afgerond kunnen worden. Het programma wordt in drie tranches uitgevoerd:
  • Tranche 1: 15 emplacementen
  • Tranche 2: 25 emplacementen
  • Tranche 3: 20 emplacementen
Eerste versie van artikel geschreven door: Lex van Boetzelaer.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]