Definitie


Uitvoeringsprogramma Geluid Emplacementen





Het Uitvoeringsprogramma Geluid Emplacementen (UPGE) is een programma van ProRail dat erop gericht is geluidsoverlast van emplacementen te verminderen. UPGE is de opvolger van het programma dEMP.

Het programma heeft tot doel de voorkombare piekgeluiden booggeluid en voeggeluid op emplacementen aan te pakken. Hiermee moeten de emplacementen aangepast worden aan de geluidsnormen uit de Handreiking Industrielawaai, of aan de eisen uit de milieuvergunning als die hogere waarden dan de Handreiking toelaat. Onder booggeluid wordt het snerpende geluid verstaan dat ontstaat als de wielen van een trein in een gebogen spoor enigszins gaan wringen. Voeggeluid is het bonkende geluid dat ontstaat als de wielen van een trein over de voegen in de spoorstaven rijden.

Er kunnen in UPGE verschillende oplossingen worden toegepast:
  • Logistieke optimalisatie volgens de principes van Inno-Emplacement: minder rangeren betekent minder piekgeluid
  • Frictieverbeteraars aanbrengen met spoorstaafconditioneringssystemen om booggeluid te verminderen
  • Voegloos spoor maken van de spoorstaven en wissels
  • Geluidsschermen plaatsen
  • Gevelisolatie toepassen
Voorkeur heeft het voorkomen van piekgeluid, vervolgens de bronaanpak, dan de overdrachtsmaatregelen en als dit allemaal geen effect resulteert de geluidisolatie bij woningen.

Op het emplacement Den Helder is, om de geluidsoverlast gedurende de nacht te bestrijden, eveneens depotvoeding en persluchtaansluitingen voor reizigerstreinen aangebracht. Dit systeem zorgt er voor dat de persluchtinstallatie van de overblijvende treinen op druk blijven waardoor de generatoren van de trein niet aanslaan.

Voor het programma heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat 110 miljoen euro beschikbaar gesteld. In 2004 is ProRail met de werkzaamheden begonnen en de planning is dat ze in 2010 afgerond kunnen worden. Het programma wordt in drie tranches uitgevoerd:
  • Tranche 1: 15 emplacementen
  • Tranche 2: 25 emplacementen
  • Tranche 3: 20 emplacementen
Eerste versie van artikel geschreven door: Lex van Boetzelaer.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]