Definitie


Tunnelveiligheid in spoortunnels





ProRail beheert 6.500 kilometer spoor. Een deel daarvan loopt ondergronds, door een van onze zeven spoortunnels.

Tunnels kennen heel specifieke veiligheidseisen. Want als er iets in een tunnel gebeurt, staan reizigers en personeel niet direct buiten. ProRail is nauw bij tunnelveiligheid betrokken.

Urgentie

Overal waar treinen zich door tunnels voortbewegen, lopen zij meer en andere risico's dan op hun trajecten door de open ruimte. Nederland krijgt er steeds meer en steeds langere tunnels bij. Omdat we onze schaarse ruimte graag goed - liefst dubbel - gebruiken groeit ook het aantal verdiept aangelegde wegen. Overkapt of overkluisd met gebouwen hebben die veel met tunnels gemeen. Dit groeiende aantal (half)tunnels met hun almaar intensievere gebruik vereist goede waarborgen voor de tunnelveiligheid in Nederland.

Aan de veiligheid in Nederlandse tunnels is de afgelopen twintig jaar veel gedaan. Dat heeft zeker bijgedragen aan het uitblijven van calamiteiten. We kunnen daarover tevreden zijn, maar het mag ons niet in slaap sussen. Integendeel. Toetsing, aanvulling en verbetering van de bestaande wet- en regelgeving zijn nodig. Minstens zo belangrijk is echter, dat alle bij tunnels betrokken partijen zich gezamenlijk inspannen voor de integrale veiligheid van deze bouwwerken, qua ontwerp èn gebruik.

Risico's

Iedere tunnel is anders en brengt eigen risico's mee. Beheerders, bestuurders en hulpdiensten behoren daarop voorbereid te zijn. Niet met standaardoplossingen, maar met een specifieke veiligheidsvisie en integraal veiligheidsplan voor de tunnel die aan hun zorg of verantwoordelijkheid is toevertrouwd. Het vereiste veiligheidsniveau van elke tunnel afzonderlijk valt niet puur door wettelijke regels af te dwingen. Het vraagt ook om de actieve inzet van alle verantwoordelijken bij het opstellen en handhaven van eigen veiligheidsconcepten. Samen 'diep gaan' voor tunnelveiligheid, is het credo voor de komende jaren.

Bron: Veiligheid in tunnels langs het spoor



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting
Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht
Ruim 9 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd in 2017
Nieuwsbericht
Eerste slimme kruising ligt in Fryslân
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Inschrijving Innovatieprijs Tour de Force 2018 van start
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Waarderingskengetallen MKBA Fiets: state-of-the-art
Nieuwsbericht
Extra financiering voor langetermijnvisie kabels en leidingen
Nieuwsbericht
GRIP Road Inspection en Straalbedrijf van Gompel samen op Infra Relatiedagen Hardenberg
Weblogposting








[Banners]