Definitie


Tunnelveiligheid in spoortunnels





ProRail beheert 6.500 kilometer spoor. Een deel daarvan loopt ondergronds, door een van onze zeven spoortunnels.

Tunnels kennen heel specifieke veiligheidseisen. Want als er iets in een tunnel gebeurt, staan reizigers en personeel niet direct buiten. ProRail is nauw bij tunnelveiligheid betrokken.

Urgentie

Overal waar treinen zich door tunnels voortbewegen, lopen zij meer en andere risico's dan op hun trajecten door de open ruimte. Nederland krijgt er steeds meer en steeds langere tunnels bij. Omdat we onze schaarse ruimte graag goed - liefst dubbel - gebruiken groeit ook het aantal verdiept aangelegde wegen. Overkapt of overkluisd met gebouwen hebben die veel met tunnels gemeen. Dit groeiende aantal (half)tunnels met hun almaar intensievere gebruik vereist goede waarborgen voor de tunnelveiligheid in Nederland.

Aan de veiligheid in Nederlandse tunnels is de afgelopen twintig jaar veel gedaan. Dat heeft zeker bijgedragen aan het uitblijven van calamiteiten. We kunnen daarover tevreden zijn, maar het mag ons niet in slaap sussen. Integendeel. Toetsing, aanvulling en verbetering van de bestaande wet- en regelgeving zijn nodig. Minstens zo belangrijk is echter, dat alle bij tunnels betrokken partijen zich gezamenlijk inspannen voor de integrale veiligheid van deze bouwwerken, qua ontwerp èn gebruik.

Risico's

Iedere tunnel is anders en brengt eigen risico's mee. Beheerders, bestuurders en hulpdiensten behoren daarop voorbereid te zijn. Niet met standaardoplossingen, maar met een specifieke veiligheidsvisie en integraal veiligheidsplan voor de tunnel die aan hun zorg of verantwoordelijkheid is toevertrouwd. Het vereiste veiligheidsniveau van elke tunnel afzonderlijk valt niet puur door wettelijke regels af te dwingen. Het vraagt ook om de actieve inzet van alle verantwoordelijken bij het opstellen en handhaven van eigen veiligheidsconcepten. Samen 'diep gaan' voor tunnelveiligheid, is het credo voor de komende jaren.

Bron: Veiligheid in tunnels langs het spoor



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Extra laadpunten Nederland voor duurzaam vervoer
Nieuwsbericht
Werkzaamheden Blankenburgverbinding gaan van start
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
Nederland treedt toe tot wereldwijde circulaire kopgroep
Nieuwsbericht
Raad van State: Blankenburgverbinding mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht
TenneT eerste partner in Electrical Sustainable Power Lab (ESP Lab)
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat compenseert 140 ha natuur voor verbreding A6 Almere
Nieuwsbericht
Start aanleg groen gas booster
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
TenneT geeft bedrijven rekentool voor grootschalige opslag elektriciteit
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
Arcadis, Berenschot en Posad winnen 9 raamcontracten van IenW
Nieuwsbericht
Windpark Fryslân mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeert in automatisch vervoer
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht
Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond
Nieuwsbericht
RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans
Nieuwsbericht
Oproep deelname normontwikkeling Klimaatadaptatie
Nieuwsbericht
Betonakkoord ondertekend, nu aan de slag
Nieuwsbericht








[Banners]