Definitie


TSB- Tijdelijke Snelheids Beperking





Wat is TSB? 

Door werkzaamheden of de toestand van de infra kan het voorkomen dat op bepaalde stukken van de spoorbaan tijdelijk niet de voorgeschreven Baanvaksnelheid gereden kan/mag worden.

Om de veiligheid te waarborgen moet de procedure TSB opgestart worden, waardoor de machinisten die dit traject berijden op de hoogte worden gebracht van de snelheidsbeperking. Bekendmaking van de plaats en de verlaagde snelheid gebeurt in de door NS Reizigers uitgegeven IAM. Om een TSB langs de baan kenbaar te maken wordt gebruik gemaakt van LAE borden en tijdelijke snelheidsborden.

Als het baan vak is uitgerust met Automatische Trein Beinvloeding ATB dan kan de snelheidsbeperking opgenomen worden in het ATB-systeem. Hierdoor voorkomt men dat treinen met een te hoge snelheid een TSB-gebied binnenrijden. Hiervoor is een aparte aanvraag noodzakelijk.

Afhankelijk van het soort ATB-systeem moet de keuze gemaakt worden voor ATB-EG of ATB-NG

Wie vraagt de TSB aan?

Nadat de technische noodzaak en exacte plaats bepaald is van de tijdelijke snelheidsbeperking vraagt de gecertificeerd- Spooraannemer of veiligheidsbureau een TSB aan. Na het bepalen van de plaats en het invullen van een aanvraagformulier stuurt de procesaannemer het formulier, ter beoordeling, door aan de medewerker IBP van ProRail. de TSB-aanvraag wordt goedgekeurd onder verantwoording van de manager infra operaties van Prorail.

Welke stappen neemt de medewerker IBP?

De medewerker IBP heeft een rol in het tot stand komen van een TSB en neemt de volgende stappen:
  • controleert de TSB aanvraag op volledigheid;
  • beoordeelt de plaats van de L-A-E borden op basis van het seinreglement;
  • beoordeelt de plaats van de borden in combinatie met andere TSB's (overlappigen);
  • toetst de TSB aanvraag aan de vooraf overeengekomen afspraken tussen ProRail IM en ProRail Capaciteitsmanagement met betrekking tot de functionaliteitsbeperking van de infrastructuur;
  • noteert een uniek nummer op het aanvraagformulier;
  • stuurt het aanvraagformulier ter beoordeling aan de inspecteur Baan en bij TSB in ATB ook inspecteur Seinwezen;
  • na goedkeuring en controle wordt de TSB gemeld aan het capaciteitsbureau;
  • na goedkeuring van het capaciteitsbureau wordt de TSB doorgestuurd naar NSR, dit ten behoeve van de IAM.
Wat staat er in de dag- en weekpublicatie?

Bekendmaking van de plaats en de verlaagde snelheid gebeurt in de TSB dag- en Weekpublicatie. NS Reizigers maakt deze TSB dag- en weekpublicaties namens Prorail IM.

In de TSB-publicatie staan de volgende onderwerpen:
  • Station of baanvakgedeelten;
  • Plaatsaanduiding in KM;
  • Maximum snelheid
  • van - tot;
  • Reden en overige bijzonderheden;
  • Overzicht tijdelijke snelheidsbeperkingen (weekpublicatie)
Procedure.

Het volledige procesverloop wordt omschreven in de publicatie voor het aanvragen- en afmelden van tijdelijke snelheidsbeperking PRC 00085

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 13, 2010 by mark.ligtenstein@prorail.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht








[Banners]