Definitie


TSB- Tijdelijke Snelheids Beperking





Wat is TSB? 

Door werkzaamheden of de toestand van de infra kan het voorkomen dat op bepaalde stukken van de spoorbaan tijdelijk niet de voorgeschreven Baanvaksnelheid gereden kan/mag worden.

Om de veiligheid te waarborgen moet de procedure TSB opgestart worden, waardoor de machinisten die dit traject berijden op de hoogte worden gebracht van de snelheidsbeperking. Bekendmaking van de plaats en de verlaagde snelheid gebeurt in de door NS Reizigers uitgegeven IAM. Om een TSB langs de baan kenbaar te maken wordt gebruik gemaakt van LAE borden en tijdelijke snelheidsborden.

Als het baan vak is uitgerust met Automatische Trein Beinvloeding ATB dan kan de snelheidsbeperking opgenomen worden in het ATB-systeem. Hierdoor voorkomt men dat treinen met een te hoge snelheid een TSB-gebied binnenrijden. Hiervoor is een aparte aanvraag noodzakelijk.

Afhankelijk van het soort ATB-systeem moet de keuze gemaakt worden voor ATB-EG of ATB-NG

Wie vraagt de TSB aan?

Nadat de technische noodzaak en exacte plaats bepaald is van de tijdelijke snelheidsbeperking vraagt de gecertificeerd- Spooraannemer of veiligheidsbureau een TSB aan. Na het bepalen van de plaats en het invullen van een aanvraagformulier stuurt de procesaannemer het formulier, ter beoordeling, door aan de medewerker IBP van ProRail. de TSB-aanvraag wordt goedgekeurd onder verantwoording van de manager infra operaties van Prorail.

Welke stappen neemt de medewerker IBP?

De medewerker IBP heeft een rol in het tot stand komen van een TSB en neemt de volgende stappen:
  • controleert de TSB aanvraag op volledigheid;
  • beoordeelt de plaats van de L-A-E borden op basis van het seinreglement;
  • beoordeelt de plaats van de borden in combinatie met andere TSB's (overlappigen);
  • toetst de TSB aanvraag aan de vooraf overeengekomen afspraken tussen ProRail IM en ProRail Capaciteitsmanagement met betrekking tot de functionaliteitsbeperking van de infrastructuur;
  • noteert een uniek nummer op het aanvraagformulier;
  • stuurt het aanvraagformulier ter beoordeling aan de inspecteur Baan en bij TSB in ATB ook inspecteur Seinwezen;
  • na goedkeuring en controle wordt de TSB gemeld aan het capaciteitsbureau;
  • na goedkeuring van het capaciteitsbureau wordt de TSB doorgestuurd naar NSR, dit ten behoeve van de IAM.
Wat staat er in de dag- en weekpublicatie?

Bekendmaking van de plaats en de verlaagde snelheid gebeurt in de TSB dag- en Weekpublicatie. NS Reizigers maakt deze TSB dag- en weekpublicaties namens Prorail IM.

In de TSB-publicatie staan de volgende onderwerpen:
  • Station of baanvakgedeelten;
  • Plaatsaanduiding in KM;
  • Maximum snelheid
  • van - tot;
  • Reden en overige bijzonderheden;
  • Overzicht tijdelijke snelheidsbeperkingen (weekpublicatie)
Procedure.

Het volledige procesverloop wordt omschreven in de publicatie voor het aanvragen- en afmelden van tijdelijke snelheidsbeperking PRC 00085

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 13, 2010 by mark.ligtenstein@prorail.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Transferium Maasvlakte geopend
Nieuwsbericht
Fryslân investeert in verkeersveiligheid en IJsselmeerkust
Nieuwsbericht
Onderzoek naar invloed ondergrondse warmtebronnen op drinkwatertemperatuur
Nieuwsbericht
Limburgs aanbod aan kabinet voor duurzamer en toekomstbestendig Nederland
Nieuwsbericht
NKWK Kennisconferentie: van papier naar praktijk
Nieuwsbericht
Nieuwe groene betoncentrale in Almere is landelijke primeur
Nieuwsbericht
Vacature Consultant Machineveiligheid (Infra) bij D&F | Passion for Safety
Weblogposting
Arcadis sluit raamovereenkomst TenneT op gebieden planologie en omgeving
Nieuwsbericht
Van Veldhoven opent testlab voor onderzoek naar laden elektrische auto's
Nieuwsbericht
Samen maatschappelijke opgaven het hoofd bieden
Nieuwsbericht
Directievoorzitter draagt stokje over aan derde generatie
Nieuwsbericht
Europa nog niet klaar voor elektrische auto
Nieuwsbericht
Bestuurders Zuid-Holland aan de slag met grootste onderhoudsopgave ooit
Nieuwsbericht
Havenbedrijf legt getijdepoelen aan in het Calandkanaal
Nieuwsbericht
Werken onder hoogspanning
Nieuwsbericht
RJT Finance investeert in Luminext
Nieuwsbericht
Overeenkomst over nieuwe cao bouw- en infrasector
Nieuwsbericht
Extra maatregelen om geluidsbelasting provinciale wegen te verminderen
Nieuwsbericht
App TimesUpp breidt diensten uit in Zuid-Nederland voor SmartwayZ.NL
Nieuwsbericht
CertiQ certificeert in 2017 een recordhoeveelheid groene stroom
Nieuwsbericht
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Basismonitoring Wadden verzamelt data over Waddenzee
Nieuwsbericht
EIB: Orderportefeuilles in de bouw gestegen
Nieuwsbericht








[Banners]