Definitie


TSB- Tijdelijke Snelheids Beperking





Wat is TSB? 

Door werkzaamheden of de toestand van de infra kan het voorkomen dat op bepaalde stukken van de spoorbaan tijdelijk niet de voorgeschreven Baanvaksnelheid gereden kan/mag worden.

Om de veiligheid te waarborgen moet de procedure TSB opgestart worden, waardoor de machinisten die dit traject berijden op de hoogte worden gebracht van de snelheidsbeperking. Bekendmaking van de plaats en de verlaagde snelheid gebeurt in de door NS Reizigers uitgegeven IAM. Om een TSB langs de baan kenbaar te maken wordt gebruik gemaakt van LAE borden en tijdelijke snelheidsborden.

Als het baan vak is uitgerust met Automatische Trein Beinvloeding ATB dan kan de snelheidsbeperking opgenomen worden in het ATB-systeem. Hierdoor voorkomt men dat treinen met een te hoge snelheid een TSB-gebied binnenrijden. Hiervoor is een aparte aanvraag noodzakelijk.

Afhankelijk van het soort ATB-systeem moet de keuze gemaakt worden voor ATB-EG of ATB-NG

Wie vraagt de TSB aan?

Nadat de technische noodzaak en exacte plaats bepaald is van de tijdelijke snelheidsbeperking vraagt de gecertificeerd- Spooraannemer of veiligheidsbureau een TSB aan. Na het bepalen van de plaats en het invullen van een aanvraagformulier stuurt de procesaannemer het formulier, ter beoordeling, door aan de medewerker IBP van ProRail. de TSB-aanvraag wordt goedgekeurd onder verantwoording van de manager infra operaties van Prorail.

Welke stappen neemt de medewerker IBP?

De medewerker IBP heeft een rol in het tot stand komen van een TSB en neemt de volgende stappen:
  • controleert de TSB aanvraag op volledigheid;
  • beoordeelt de plaats van de L-A-E borden op basis van het seinreglement;
  • beoordeelt de plaats van de borden in combinatie met andere TSB's (overlappigen);
  • toetst de TSB aanvraag aan de vooraf overeengekomen afspraken tussen ProRail IM en ProRail Capaciteitsmanagement met betrekking tot de functionaliteitsbeperking van de infrastructuur;
  • noteert een uniek nummer op het aanvraagformulier;
  • stuurt het aanvraagformulier ter beoordeling aan de inspecteur Baan en bij TSB in ATB ook inspecteur Seinwezen;
  • na goedkeuring en controle wordt de TSB gemeld aan het capaciteitsbureau;
  • na goedkeuring van het capaciteitsbureau wordt de TSB doorgestuurd naar NSR, dit ten behoeve van de IAM.
Wat staat er in de dag- en weekpublicatie?

Bekendmaking van de plaats en de verlaagde snelheid gebeurt in de TSB dag- en Weekpublicatie. NS Reizigers maakt deze TSB dag- en weekpublicaties namens Prorail IM.

In de TSB-publicatie staan de volgende onderwerpen:
  • Station of baanvakgedeelten;
  • Plaatsaanduiding in KM;
  • Maximum snelheid
  • van - tot;
  • Reden en overige bijzonderheden;
  • Overzicht tijdelijke snelheidsbeperkingen (weekpublicatie)
Procedure.

Het volledige procesverloop wordt omschreven in de publicatie voor het aanvragen- en afmelden van tijdelijke snelheidsbeperking PRC 00085

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 13, 2010 by mark.ligtenstein@prorail.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Ruim kwart huishoudens heeft geen motorvoertuig
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
TenneT & Vattenfall onderzoeken mogelijkheden verbinding offshore-stations
Nieuwsbericht
innogy & TenneT onderzoeken toekomstige aansluitingen Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht
Structuurvisie voor de ondergrond
Nieuwsbericht








[Banners]