Definitie


TSB- Tijdelijke Snelheids Beperking





Wat is TSB? 

Door werkzaamheden of de toestand van de infra kan het voorkomen dat op bepaalde stukken van de spoorbaan tijdelijk niet de voorgeschreven Baanvaksnelheid gereden kan/mag worden.

Om de veiligheid te waarborgen moet de procedure TSB opgestart worden, waardoor de machinisten die dit traject berijden op de hoogte worden gebracht van de snelheidsbeperking. Bekendmaking van de plaats en de verlaagde snelheid gebeurt in de door NS Reizigers uitgegeven IAM. Om een TSB langs de baan kenbaar te maken wordt gebruik gemaakt van LAE borden en tijdelijke snelheidsborden.

Als het baan vak is uitgerust met Automatische Trein Beinvloeding ATB dan kan de snelheidsbeperking opgenomen worden in het ATB-systeem. Hierdoor voorkomt men dat treinen met een te hoge snelheid een TSB-gebied binnenrijden. Hiervoor is een aparte aanvraag noodzakelijk.

Afhankelijk van het soort ATB-systeem moet de keuze gemaakt worden voor ATB-EG of ATB-NG

Wie vraagt de TSB aan?

Nadat de technische noodzaak en exacte plaats bepaald is van de tijdelijke snelheidsbeperking vraagt de gecertificeerd- Spooraannemer of veiligheidsbureau een TSB aan. Na het bepalen van de plaats en het invullen van een aanvraagformulier stuurt de procesaannemer het formulier, ter beoordeling, door aan de medewerker IBP van ProRail. de TSB-aanvraag wordt goedgekeurd onder verantwoording van de manager infra operaties van Prorail.

Welke stappen neemt de medewerker IBP?

De medewerker IBP heeft een rol in het tot stand komen van een TSB en neemt de volgende stappen:
  • controleert de TSB aanvraag op volledigheid;
  • beoordeelt de plaats van de L-A-E borden op basis van het seinreglement;
  • beoordeelt de plaats van de borden in combinatie met andere TSB's (overlappigen);
  • toetst de TSB aanvraag aan de vooraf overeengekomen afspraken tussen ProRail IM en ProRail Capaciteitsmanagement met betrekking tot de functionaliteitsbeperking van de infrastructuur;
  • noteert een uniek nummer op het aanvraagformulier;
  • stuurt het aanvraagformulier ter beoordeling aan de inspecteur Baan en bij TSB in ATB ook inspecteur Seinwezen;
  • na goedkeuring en controle wordt de TSB gemeld aan het capaciteitsbureau;
  • na goedkeuring van het capaciteitsbureau wordt de TSB doorgestuurd naar NSR, dit ten behoeve van de IAM.
Wat staat er in de dag- en weekpublicatie?

Bekendmaking van de plaats en de verlaagde snelheid gebeurt in de TSB dag- en Weekpublicatie. NS Reizigers maakt deze TSB dag- en weekpublicaties namens Prorail IM.

In de TSB-publicatie staan de volgende onderwerpen:
  • Station of baanvakgedeelten;
  • Plaatsaanduiding in KM;
  • Maximum snelheid
  • van - tot;
  • Reden en overige bijzonderheden;
  • Overzicht tijdelijke snelheidsbeperkingen (weekpublicatie)
Procedure.

Het volledige procesverloop wordt omschreven in de publicatie voor het aanvragen- en afmelden van tijdelijke snelheidsbeperking PRC 00085

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 13, 2010 by mark.ligtenstein@prorail.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht
Overeenkomst aanleg tunnel en faunapassages spoorlijn Naardermeer
Nieuwsbericht
Uitstel groot onderhoud A12 dankzij verjongingscrème
Nieuwsbericht








[Banners]