Definitie


Tribase





In 1995 werd begonnen met de privatisering van NS. Als eerste werden de lokale secties afgestoten en ging het personeel over naar de aannemers. Het Telecom personeel ging over naar Telfort, Seinwezen en Energievoorziening ging over naar een drietal aannemers te weten Volker Stevin, NBM Rail en Strukton. Inmiddels was de automatisering binnen NS ook al tot de treinbeheersing systemen doorgedrongen en werden deze systemen in eerste instantie door speciaal opgeleide Seinwezen Hoofdmonteur onderhouden. Maar wat al eerder is vertoond wordt herhaald, er vond weer een afsplitsing binnen Seinwezen plaats. Bij elk van de drie aannemers werd een specialistische groep opgericht, speciaal voor het onderhoud en storing opheffing (Funktieherstel) van deze computersysten.

Hiermee werd echter wel een tegenstrijdigheid geïntroduceerd: werkzaamheden werden uitbesteed aan de aannemers (met winstoorgmerk). Dat was het mode woord in die tijd "markt werking en markt conforme uitvoering". Echter: hoewel EBP, VKL, TNV en Procesleiding wel systemen zijn die landelijk van nieuwe software worden voorzien en landelijk uniform ingericht en onderhouden moeten worden, waren er nu drie aannemers met elk hun eigen geografische gebied. Duidelijk een situatie waar conflicten kunnen en zullen ontstaan. Zo registreerde elke aannemer wel wat er voor storingen optraden en hoe lang het funktieherstel duurde en legden ze vast wat er precies was uitgevoerd, maar dat waren interne gegevens die zomaar niet openbaar gemaakt konden worden. Zelfs de opdrachtgever Railinfrabeheer werd géén of zeer beperkt inzage gegeven in deze zaken. Met dit soort gegevens is het moeilijk om een landelijke Trendanalyse op storingsinformatie en mogelijke softwareproblemen uit te voeren.

Vanuit Railinfrabeheer is dan de aktie in gang gezet om tot landelijk uniforme storingsregistratie te komen. In 1996 is overeen gekomen dat elke aannemer de afhandeling van incidenten (nieuwe ITIL term voor storing) in één landelijk toegangkelijke database zal registreren. In deze database zullen de gegevens op een door RailInfrabeheer voorgeschreven wijze worden geregistreerd. Het personeel van de aannemers werd in twee daagse workshops over de nieuwe werkwijze ingelicht en in de gelegenheid gesteld om een en ander te oefenen. Ook werd er volgens goed ITIL gebruik een probleem database ingericht, waarin geconstateerde problemen in software of hardware werden opgenomen.

Rond 1998 hebben de aannemers ingezien dat een landelijke organisatie van het onderhoud van deze computersystemen toch wel wenselijk was en heeft met de VOF Tribase opgericht en het onderhoudspersoneel uitgeleend aan deze firma. Ongeveer in 2001 heeft men binnen Tribase een centrale Helpdesk ingericht zodat alle meldingen nu op één punt binnen komen en van daaruit de afhandeling en registratie gecoördineerd kan worden. Rond 2004 is Tribase een zelfstandige firma geworden met eigen directie, waarbij de aannemers alleen nog aandelen hebben en dus via een aandeelhoudersvergadering invloed kunnen uitoefenen. Het personeel heeft toen de keus kunnen maken om bij Tribase in dienst te komen of terug te gaan naar de "eigen aannemer".

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





De regels de baas!
Weblogposting
World of Concrete Europe tijdens INTERMAT Paris 2018: alle oplossingen voor de betonindustrie
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo ter inzage
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
3 aannemerscombinaties vervolgen aanbesteding A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Doelstelling wind op land binnen bereik ondanks knelpunten
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht








[Banners]