Definitie


Tribase





In 1995 werd begonnen met de privatisering van NS. Als eerste werden de lokale secties afgestoten en ging het personeel over naar de aannemers. Het Telecom personeel ging over naar Telfort, Seinwezen en Energievoorziening ging over naar een drietal aannemers te weten Volker Stevin, NBM Rail en Strukton. Inmiddels was de automatisering binnen NS ook al tot de treinbeheersing systemen doorgedrongen en werden deze systemen in eerste instantie door speciaal opgeleide Seinwezen Hoofdmonteur onderhouden. Maar wat al eerder is vertoond wordt herhaald, er vond weer een afsplitsing binnen Seinwezen plaats. Bij elk van de drie aannemers werd een specialistische groep opgericht, speciaal voor het onderhoud en storing opheffing (Funktieherstel) van deze computersysten.

Hiermee werd echter wel een tegenstrijdigheid geïntroduceerd: werkzaamheden werden uitbesteed aan de aannemers (met winstoorgmerk). Dat was het mode woord in die tijd "markt werking en markt conforme uitvoering". Echter: hoewel EBP, VKL, TNV en Procesleiding wel systemen zijn die landelijk van nieuwe software worden voorzien en landelijk uniform ingericht en onderhouden moeten worden, waren er nu drie aannemers met elk hun eigen geografische gebied. Duidelijk een situatie waar conflicten kunnen en zullen ontstaan. Zo registreerde elke aannemer wel wat er voor storingen optraden en hoe lang het funktieherstel duurde en legden ze vast wat er precies was uitgevoerd, maar dat waren interne gegevens die zomaar niet openbaar gemaakt konden worden. Zelfs de opdrachtgever Railinfrabeheer werd géén of zeer beperkt inzage gegeven in deze zaken. Met dit soort gegevens is het moeilijk om een landelijke Trendanalyse op storingsinformatie en mogelijke softwareproblemen uit te voeren.

Vanuit Railinfrabeheer is dan de aktie in gang gezet om tot landelijk uniforme storingsregistratie te komen. In 1996 is overeen gekomen dat elke aannemer de afhandeling van incidenten (nieuwe ITIL term voor storing) in één landelijk toegangkelijke database zal registreren. In deze database zullen de gegevens op een door RailInfrabeheer voorgeschreven wijze worden geregistreerd. Het personeel van de aannemers werd in twee daagse workshops over de nieuwe werkwijze ingelicht en in de gelegenheid gesteld om een en ander te oefenen. Ook werd er volgens goed ITIL gebruik een probleem database ingericht, waarin geconstateerde problemen in software of hardware werden opgenomen.

Rond 1998 hebben de aannemers ingezien dat een landelijke organisatie van het onderhoud van deze computersystemen toch wel wenselijk was en heeft met de VOF Tribase opgericht en het onderhoudspersoneel uitgeleend aan deze firma. Ongeveer in 2001 heeft men binnen Tribase een centrale Helpdesk ingericht zodat alle meldingen nu op één punt binnen komen en van daaruit de afhandeling en registratie gecoördineerd kan worden. Rond 2004 is Tribase een zelfstandige firma geworden met eigen directie, waarbij de aannemers alleen nog aandelen hebben en dus via een aandeelhoudersvergadering invloed kunnen uitoefenen. Het personeel heeft toen de keus kunnen maken om bij Tribase in dienst te komen of terug te gaan naar de "eigen aannemer".

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





'OV-bedrijven moeten inzetten op betere communicatie'
Nieuwsbericht
2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Openstelling Kapperallee en afsluiting Eefdesebrug later dan gepland
Nieuwsbericht
Grootste fietsenstalling ter wereld in Utrecht geopend
Nieuwsbericht
Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Verwachting ElaadNL: driekwart van de bussen elektrisch in 2025
Nieuwsbericht
Renovatie Wantijbrug (N3) uitgesteld
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
A9 Badhoevedorp-Holendrecht voorlopig gegund aan VEENIX
Nieuwsbericht
Provincie en Overijsselse gemeenten willen geen vrachtwagenheffing op de N50 en A35
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
TenneT op schema met energietransitie
Nieuwsbericht
Oost- en Zuid-Nederland het droogst, wateraanvoer Maas en Rijn voldoende
Nieuwsbericht
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat koelt meerdere bruggen
Nieuwsbericht
Aan de slag met bronmaatregelen tegen stikstof, Brabant niet op slot
Nieuwsbericht
Transportbedrijven gezocht voor proef met 'bandenspanningsmeetdrempel' snelweg A16
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]