Definitie


Tribase





In 1995 werd begonnen met de privatisering van NS. Als eerste werden de lokale secties afgestoten en ging het personeel over naar de aannemers. Het Telecom personeel ging over naar Telfort, Seinwezen en Energievoorziening ging over naar een drietal aannemers te weten Volker Stevin, NBM Rail en Strukton. Inmiddels was de automatisering binnen NS ook al tot de treinbeheersing systemen doorgedrongen en werden deze systemen in eerste instantie door speciaal opgeleide Seinwezen Hoofdmonteur onderhouden. Maar wat al eerder is vertoond wordt herhaald, er vond weer een afsplitsing binnen Seinwezen plaats. Bij elk van de drie aannemers werd een specialistische groep opgericht, speciaal voor het onderhoud en storing opheffing (Funktieherstel) van deze computersysten.

Hiermee werd echter wel een tegenstrijdigheid geïntroduceerd: werkzaamheden werden uitbesteed aan de aannemers (met winstoorgmerk). Dat was het mode woord in die tijd "markt werking en markt conforme uitvoering". Echter: hoewel EBP, VKL, TNV en Procesleiding wel systemen zijn die landelijk van nieuwe software worden voorzien en landelijk uniform ingericht en onderhouden moeten worden, waren er nu drie aannemers met elk hun eigen geografische gebied. Duidelijk een situatie waar conflicten kunnen en zullen ontstaan. Zo registreerde elke aannemer wel wat er voor storingen optraden en hoe lang het funktieherstel duurde en legden ze vast wat er precies was uitgevoerd, maar dat waren interne gegevens die zomaar niet openbaar gemaakt konden worden. Zelfs de opdrachtgever Railinfrabeheer werd géén of zeer beperkt inzage gegeven in deze zaken. Met dit soort gegevens is het moeilijk om een landelijke Trendanalyse op storingsinformatie en mogelijke softwareproblemen uit te voeren.

Vanuit Railinfrabeheer is dan de aktie in gang gezet om tot landelijk uniforme storingsregistratie te komen. In 1996 is overeen gekomen dat elke aannemer de afhandeling van incidenten (nieuwe ITIL term voor storing) in één landelijk toegangkelijke database zal registreren. In deze database zullen de gegevens op een door RailInfrabeheer voorgeschreven wijze worden geregistreerd. Het personeel van de aannemers werd in twee daagse workshops over de nieuwe werkwijze ingelicht en in de gelegenheid gesteld om een en ander te oefenen. Ook werd er volgens goed ITIL gebruik een probleem database ingericht, waarin geconstateerde problemen in software of hardware werden opgenomen.

Rond 1998 hebben de aannemers ingezien dat een landelijke organisatie van het onderhoud van deze computersystemen toch wel wenselijk was en heeft met de VOF Tribase opgericht en het onderhoudspersoneel uitgeleend aan deze firma. Ongeveer in 2001 heeft men binnen Tribase een centrale Helpdesk ingericht zodat alle meldingen nu op één punt binnen komen en van daaruit de afhandeling en registratie gecoördineerd kan worden. Rond 2004 is Tribase een zelfstandige firma geworden met eigen directie, waarbij de aannemers alleen nog aandelen hebben en dus via een aandeelhoudersvergadering invloed kunnen uitoefenen. Het personeel heeft toen de keus kunnen maken om bij Tribase in dienst te komen of terug te gaan naar de "eigen aannemer".

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Extra laadpunten Nederland voor duurzaam vervoer
Nieuwsbericht
Flexibele zonnecellen in de vangrail N194 bij Heerhugowaard
Nieuwsbericht
Werkzaamheden Blankenburgverbinding gaan van start
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
Nederland treedt toe tot wereldwijde circulaire kopgroep
Nieuwsbericht
Raad van State: Blankenburgverbinding mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht
TenneT eerste partner in Electrical Sustainable Power Lab (ESP Lab)
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat compenseert 140 ha natuur voor verbreding A6 Almere
Nieuwsbericht
Start aanleg groen gas booster
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
TenneT geeft bedrijven rekentool voor grootschalige opslag elektriciteit
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
Arcadis, Berenschot en Posad winnen 9 raamcontracten van IenW
Nieuwsbericht
Windpark Fryslân mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeert in automatisch vervoer
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht
Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond
Nieuwsbericht
RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans
Nieuwsbericht








[Banners]