Trekduwstam

Een trekduwstam is de benaming voor een vaste Treinsamenstelling (compositie) die bestaat uit een Locomotief, een aantal rijtuigen en een stuurrijtuig. Op de heenreis wordt de compositie getrokken door de locomotief en op de terugreis wordt de compositie geduwd. Als de trein wordt geduwd, bedient de Machinist de locomotief vanuit het stuurrijtuig.

NS is samen met NMBS begonnen met trekduwstammen te rijden tussen Amsterdam Centraal en Brussel Zuid. Op deze manier is het ‘loc omhalen of loc wisselen’ niet meer nodig en kunnen kostbare minuten keertijd worden bespaard. Ook zijn er dan minder [sporen|Spoor nodig. De stop in Antwerpen Centraal (kopstation) kon op deze manier efficiënt worden gemaakt.

Later werd door NS de DDM-1 serie samengesteld met dubbeldeks rijtuigen, een locomotief en een dubbeldeks stuurrijtuig. Zo werd in een latere serie de DD-AR op eenzelfde manier samengesteld.

Sinds 2005 stromen enkeldeks stuurrijtuigen in die worden ingezet op de intercitylijnen met getrokken treinen. De meeste composities rijden inmiddels met trekduwstammen. Er wordt zo dus steeds minder gerangeerd met locomotieven en rijtuigen.