Definitie


Trekduwstam





Een trekduwstam is de benaming voor een vaste Treinsamenstelling (compositie) die bestaat uit een Locomotief, een aantal rijtuigen en een stuurrijtuig. Op de heenreis wordt de compositie getrokken door de locomotief en op de terugreis wordt de compositie geduwd. Als de trein wordt geduwd, bedient de Machinist de locomotief vanuit het stuurrijtuig.

NS is samen met NMBS begonnen met trekduwstammen te rijden tussen Amsterdam Centraal en Brussel Zuid. Op deze manier is het 'loc omhalen of loc wisselen' niet meer nodig en kunnen kostbare minuten keertijd worden bespaard. Ook zijn er dan minder [sporen|Spoor nodig. De stop in Antwerpen Centraal (kopstation) kon op deze manier efficiënt worden gemaakt.

Later werd door NS de DDM-1 serie samengesteld met dubbeldeks rijtuigen, een locomotief en een dubbeldeks stuurrijtuig. Zo werd in een latere serie de DD-AR op eenzelfde manier samengesteld.

Sinds 2005 stromen enkeldeks stuurrijtuigen in die worden ingezet op de intercitylijnen met getrokken treinen. De meeste composities rijden inmiddels met trekduwstammen. Er wordt zo dus steeds minder gerangeerd met locomotieven en rijtuigen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Bezoek Eldra tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren op stand 2.083
Weblogposting
Lesmateriaal 'Werken aan de weg' op stand 2.044 van Akertech Adviseurs
Weblogposting
Orderportefeuille b&u op recordhoogte
Nieuwsbericht
Grote personeelsbehoefte op groeiende funderingsmarkt
Nieuwsbericht
6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel








[Banners]